2 November 2009

TUMPUKAN PADA PENGAJIAN, LUPAKAN SEBENTAR ISU2 BERBANGKIT.

Sekadar gambar hiasan.....



Assalamualaikum semua.......




Pagi2 buta ni sebelum pi kuliah, aku amek masa sikit untuk menulis entri terbaru ni. Sejak kebelakangan ni kita dok dengaq macam2 isu yang berlaku. Bagi aku dari dulu lagi dah ada isu2 tergempar ni, cumanya sejak 2 menjak ni benda ni semakin menjadi2. Paling tergempaq isu yang berlaku(bagi akula), isu pelajar2 baru Terengganu. Macam2 blog dok hangat hurai bab ni. Pastu isu kutub sittah. 1 majlis mulia yang cuba digagalkan oleh pihak2 tertentu. Wallahu a'lam atas sebab apa majlis mulia ini ingin digagalkan. Sebab aku tak dapat berita yang sohih. Nak dapat berita yang sohih camna kalau pihak yang dijemput untuk memberikan penjelasan tak mai pada malam tu. Tapi takpala. Biaqla pihak kepimpinan persatuan yang uruskan. Aku orang besa ni, tunggu dan lihat ja laaa. Bila dah sohih betoi, tugas aku hanya dengar dan toat. Dok tak lama timbui plak isu curi kain rentang. Kain rentang tu dicurikah atau dirampas kerana ditampal tanpa kebenaran?? Wallahu a'lam. Tapi dari apa yang aku dok baca kat blog2 dan shoutbox, depa dok habaq kata kain rentang tu dicuri! Kalau betoi depa curi, aku tak tau laa sebab pa. Mungkin sebab depa x cukup kain kot nak wat lapik meja makan? Tak tau laa aku. Biaq laa orang atas setelkan. Aku dok sibuk2 pon bukan bleh wat apa pon. Bila dah timbui isu2 tergempar 1 Mesir ni, mula lah adegan nak maki orang. 'Hang maki aku, aku maki hang'. Lagu tu laa yang dok berlaku la ni. Serupa yang berlaku kat Malaysia laaa. Bila time pilihan raya jaaa, x ingat dah haih sedara mara, jiran tertangga. Janji hang parti lain jaa, dok main lawan maki laaa. Belah sana UPU parti lain. Belah sini plak UPU parti len. Apa lagi. Main lawan balah laa. Tapi yang peliknya. Bila abis pilihanraya, dok molek jaa. Jumpa sembang elok. Tanya habaq elok2. Dia jadi lagu tu time pilihan raya jaa.... Kat sini(Mesir) pon sama. Bila jadi isu2 tergempaq camni, pakat dok lawan maki laa. Yang ni kata puak sana tak islamik laa. Puak sana kata sini pecah belah laa. Macam2 laaa. Kalau nak tulis dalam ni, huusssh panjang meleghet laa jawabnya. Tapi apa pon bagi aku, marah macamana sekalipon, jagalah adab(usiikum wa nafsi..Muhasabah diri). Tak payah dok habaq dah pasai adab ni. Pakat terra belaka dah. Orang Malaysia dok tengok kita Al Azhari. Aku pon nak marah. Ish, rasa nak maki nuuu. Tapi nak wat camna. Pendam dalam hati ja laa. Tak sanggup nak maki kawan2 sendiri. Bukan pa, geng2 dok maki tu pon kalau jumpa depan bukan main baik lagi. Dok belakang dengan menggunakan nama samaran dalam shoutbox sedap ja dok maki orang. Bukan tak leh kritik, tapi bagi ada bahasa dia. Aku pon ada jaa dok kritik puak sana dalam blog aku ni. Tapi tulah kelemahan kita. Sama2lah kita muhasabah diri. Besa laa orang cakap. Darah muda kan. Dia kira nak cepat nek angin jaa. Jangan nek awan guling sudah. Hehehehe. Time tengah marah ni, dia bukan ingat apa dah. Tapi baguih laa ada sifat marah tu. Cuma bagi kena tempat jaa. Aku pon cepat marah gak. Tu yang nak ubah bagi lembut sikit nih. Tapi tak mau laa jadi laki lembut. Ish.

Bila berlaku isu2 camni, masyarakat kita kat sini dok tumpu isu2 yang berbangkit ni laaa. Tapi aku nak pesan pada diri dan semua(sekali lagi usiikum wa nafsi). Jangan kita sampai terlupa bahawa kuliah dah rancak bermula. Tak lama lagi nak peksa plak. Haaaaa. Kaa kita semua dah lupa tentang perkara tuu?? Besalaa tu. Kadang2 tu bila kita dok tumpu satu benda tu, mesti ada benda len yang kita keterlupaan. Macam orang tengah main bola atas padang laa kan, bila masanya dia sempat nak balas mesej??? Hehehe. Perumpamaan entah apa2 entah. Hmmmm..... Nasib laa labu.. Kita kena kembali semula kepada hadaf utama kita mai sini(Mesir). Apa dia kawan2?? Tuntut ilmu.... Haaa pandai pon.. Kita mai sini paling utamanya nak tuntut ilmu. Bukannya nak amek title Al Azhari pastu dok bangga ngan orang kampung. Bukan lagu tu.. Cumanya kita kena berbangga(bukan takabbur) kerana dapat ngaji kat sini. Bangga sebab ALLAH lorongkan kita ke sini. Jadi bila dah jadi lagu tu, kena pahamlaa hadaf utama kita ni.. Cheeee, aku cakap serupa aku ni rajin pi kuliah plak nooh? Bukan lagu tu.. Aku dok habaq ni dok 'tenyeh' hati aku sama laa ni. Bukan paa, kadang2 tu kita ni lebihkan pada persatuan lagi. Yang no 1 tetap pelajaran. No 2 baru persatuan. Ini tak, kita lebihkan persatuan lagi. Tu yang salah tu. Tapi bila aku cakap camni adakah persatuan tu tak penting?? Haaaaa ke guane? Hmmmm... Penting laaa. Aku tak nafikan persatuan tu.. Bahkan aku pon lani dok sibuk ngan USMB ni. 9 hb ni pelajar2 baru nak mai. Jenuh nak sambut depa ni. Nak wat benda2 camtu kena ada kata sepakat. Bila kata nak wat kata sepakat, kena adakan mesyuarat. Bila kata mesyuarat tu, otomatik laa kerja persatuan. Tak gitu kawan2??? Haaaa gitu laaa. Aku nak habaq kata persatuan ni penting juga. Organisasi ini penting. Nabi pon diawal Islam dulu dah wat organisasi untuk dakwah.Di bahagi2kan tugas kepada para sahabat untuk kerja dakwah ni. Bukankah benda ini sunnah Nabi juga?? Haaaaa. Dah dapat pahala free.. Cumanya yang jadi salahnya bila kita lebih seronok tumpu pada persatuan lagi. Hinggakan pelajaran terabai. Akhirnya dok sini lama2. Kalau memang nak dok lama takda masalah laa. Tapi bukan bermakna orang yang dok lama sini dia utamakan persatuan lagi. Ada jaa orang tak kuat persatuan tapi dok lama. Ada kan?? Adakah dia tak baca buku langsung? Tidaaaaak! Tu semua kerja ALLAH. Kalau kita dah baca buku sampai lasam dan lunyai dan la ik dan jawab pula semuanya yakin betoi tapi kalau ALLAh tak izinkan kita lulus, nak wat camna?? Terima ja laaa. Mesir kan popular dengan misterinya. Jika ALLAH nak kan kita ni tak lulus, tasfiah 2 madah pon masih tak lulus2 lagi. Adakah dia tak baca kitab langsung?? Mustahil tak baca langsung kan. Ada orang yang istisnak 13 madah pon boleh lulus semua. Sebab tu lah bagi sesetengah orang, benda itu satu misteri baginya.Takdir menentukan. Setiap yang berlaku tu ada hikmahnya.. Tapi yang penting, usahaaaa. Apa dia kawan2? Usahaaa... Kalau dok saja tiba2 nak lulus peksa, mampuih nak dapat. Nak makan nasi pon kena guna tangan. Nasi tak mai terbang satu2 mai masuk dalam mulut kita ni. Itu asbab bagi sesuatu yang berlaku. Tapi jika berlaku sebaliknya pon tak mustahil sebab benda itu mustahil pada adat saja, tapi harus pada akal.. Kalau sebelom ni kita malas pi kuliah, rajin2 kanlah.. Aku pon sama laa. Nak kena bagi rajin lagi lepas ni(sekali lagi usiikum wa nafsi).

Dan bila dok sini kena ada duit. Nak ngaji kan kena ada duit. Tambah2 lagi bukan semua kita ni orang senang. Sebab tu kita perlukan zakat negeri. Kalau pak dia kaya gaji sebulan 1 juta tak pa laaa. Zakat negeri ni plak kena ada cop wakil kerajaan Malaysia di sini. Sapa lagi kalau bukan pegawai2 JPMK kan? Kan3. Haaa, point aku kat sini, aku nak pesan pada aku dan semua, jangan laa terlalu memaki JPMK dengan kata2 kesat camtu. Bukan pa, nanti kita juga nak kena jumpa pegawai2 JPMK mintak sain. Kalau takda sain depa tu, tak laku laa borang zakat kita tuu. Mungkin orang akan cakap balik, rezeki bukan depa yang bagi. Nak takut pa kat depa.Yaaaa betoi. Sapa cakap rezeki depa yang bagi.? Habaq mai kat cek sat. Cumanya kita kena pikir laa sama. Kita terlalu benci pada JPMK tapi dalam masa yang sama kita dok wat baik ngan depa dok mintak cop dan sebagainya. Kalau betoi meluat dah tengok muka depa, ok takpa. Jumpa depa pon jangan dah laa. Wat tak tau jaaa. Jumpa pon wat tak kenai. Haaa. Ok jaa kalau wat camtu.. JPMK atau Duta tidak dapat tidak adalah keperluan kita di sini. Walaupun BN yang memerintah(tak leh dengaq nama BN ni.Ish). Yaaa, salah yang depa wat, kita tetap kata salah. Oooo.. mana bleh mengiakan. Cumanya gunalah landasan yang betoi. Jumpa depa habaq mana yang tak puas hati. Nak wat demonstrasi tak leh plak kat sini. Pi jumpa molek2 laa yang mana tak puas hati sangat tu.. Bagi depa yang dok maki2 tu laaa. Yang dok kritik cara baik tu takda masalah. Lagi pon bukan kita tak kenai puak UMNO ni kan(sebut Umno lagi laa pantang nih). Cara depa camna. Walaupon depa kerajaan BN, tapi kita sebagai mahasiswa ada hak untuk memilih sapa2 yang berkenan di hati. Macam kita laah.. Mana bleh paksa ustazah tu suka kat kita.. Ooooo, bila dia tak suka kat kita mula lah nak cari bomoh?? Ish2 teruk sungguh perangai.. Ada jaa kawan2 kita yang mengaku depan2 pegawai2 JPMK kata dia penyokong PAS. Tapi tak disekat pon zakat atau biasiswa. Bukan semua dalam JPMK tu Umno piau. Nak uruskan pengajian kita di sini pon depa juga. Tak bermakna aku menafikan peranan persatuan aku ni(PMRAM). Cumanya bagi kena cara dia tuu. Ikut hati memang nak marah. Sapa tak marah kan? Kita dok kena tekan macam2. Tu bermakna jiwa kita sihat. Bukan seperti lembu dicucuk hidung.

Mesti ada yang kurang senang dengan tulisan aku ni. Tapi takpalaah nak wat camna kan. Nak puaskan hati semua orang memang payah. Tok Guru Nik Aziz seorang ulamak pon orang umno tak suka(apa punya perasaan laa orang umno ni pon). Namun aku harapkan pada mereka yang kuat berpersatuan ni, balik nanti jangan lupa dok dalam PAS. Terus terang jaa aku habaqlaa.. Bukan apa, takut2 nanti, di sini bukan main deras lagi, tapi bila balik Malaysia nanti, dah dapat plak kerja hebat, gaji pon hebat, senyap seribu bahasa plak. Na'uzubillahiminzalik................... Mintak jauh laa dari semua tuu. Kalau orang tanya aku pon, balik nanti nak keja apa? Terus terang aku cakapkan, nak ngaja sekolah lama aku,Yayasan Khairiah atau Diniah Islamiah. Aku tak mau kerja kerajaan. Senang untuk aku aktif politik kepartian bersama PAS nanti. Sebab nanti susah kalau dah lekat ngan kerajaan. Tapi bukan bermakna salah makan gaji ngan kerajaan. Kalau hampa nak kerja ngan kerajaan, kerja laaa. Takda masalah haih. Walaupun kerajaan sedia ada sekarang ni zolim pada rakyat sendiri, harus makan gaji ngan kerajaan sekang ni. Ka ada orang marah aku bila sebut kerajaan Malaysia sekarang ni zolim?? Satgi depa kata aku ni maki kerajaan plak? Laaaaa, maki ka lagu tu?? Ok xpala, aku guna ayat sopan sikit. Kerajaan sekang ni tak adil pada rakyat atau meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya. Lembutkan bahasa aku tu.....

Dalam kita dok sibuk menerjah semua isu, jangan kita lupa pelajaran dan peperiksaan semakin hampir... Ingat yang tu... Kita nak berjuang pon kena ada ilmu. Ini tak. Dok riuh pasai perjuangan, ta'rif ayaq musta'mal pon kita tak tahu lagi.. Kan susah camtu.. Azam aku nak bagi rajin laaa. Cukuplah aku dah i'adah tahun lepas. Pengajaran untuk aku. Main banyak. Ish2. Apa nak jadi dengan aku ni. Muhasabah diri sendiri lebih penting daripada dok cari salah orang jaaaa. Usiikum wa NAFSI................ Maaf jika terkasar bahasa. Aku dah lewat untuk ke kuliah ni. Aku pi dulu naah. Kitab banyak tak beli lagi ni. Duit baru masuk... Hehehe. Cook door paaa.. Ok laaa. Pi kuliah dulu.. Jom ke kuliah... Kempen DPMM......

4 comments:

Bintu™ said...

ermm...entri yang baik..cuma nak perbetulkan..yang no satu pelajran..tp persatuan bukan no 2..wallahu'alam..moga2 thabat dalam perjuangan..

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

x,,, no 1 pelajaran,persatuan ttap no 2... klu dlm mantiq, betoi kaa ayat kamu tuu??

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

sy nk tnya balik ustazah, klu pelajaran no 1 dan persatuan bukan no 2, mknanya persatuan no brp?? no 3? no 4? no 5?

Ummu Barakah said...

kesimpulannya...dua2 kena seiring...dlm kta brpesatuan perlu bahagi masa sebaiknya ..seimbang dgn pelajaran.. :)