6 November 2009

"Man... Aku tak tau pon kata Lah dah takda......"


Assalamualaikum semua.....

Berkenaan dengan tajuk entri di atas, tentang seseorang yang telah pergi meninggalkan kita semua di dunia ini. Seorang kawan....... Namanya Muhammad Hasbullah b. Zulkifli. Dia merupakan cucu kepada Tok Guru aku, Tuan Guru Ustaz Abdul Wahab b. Hasan(Ustaz Awang Lanai). Oleh kerana umurnya sebaya aku, kami memang berkawan baik lah. Sebetulnya aku baru mengetahui tentang pemergiannya tadi(jam 815 pagi waktu Mesir,Sabtu 7 hb 11 2009). Itu pun setelah aku chat bersama anak tok guru aku(Osman). Dia beritahu padaku,

"Kimi, hang tau x lagi kata Lah dah xda?" ujarnya.


Aku terkedu mendengar berita tersebut. Aku bertanya sekali lagi,moga2 bukan Hasbullah anak saudaranya itu. Tapi memang benar Hasbullah itu yang dimaksudkan. Innalillahi wainna ilaihi roji'un......

"Man, aku tak tau pon kata Lah dah takda... " balasku.

Osman....

Osman(pak saudara Lah) menyangka bahawa aku sudah mengetahui tentang berita tersebut. Aku betul2 tak tahu. Nasib baik Man beritahu padaku. Jika tidak sampai bila pun aku tak tahu....

Hasbullah meninggal dunia sehari sebelum raya dulu. Dia kemalangan di Kuala Ketil. Lah membonceng motosikal bersama adiknya. Tiba2 sebuah basikal melintas dengan tiba2 menyebabkan mereka hilang kawalan dan Lah tercampak, kepalanya jatuh ke batu. Menyebabkan tengkuknya patah dan kepalanya cedera teruk. Helmet yang dipakainya turut pecah. Adiknya tidak mengalami sebarang kecederaan. Itulah takdir namanya... Aku kehilangan kawan lagi.. Mati itu pasti. Cuma kita tak tahu mati itu bila, di mana dan cara kita mati itu bagaimana... Husnul khatimah Alhamdulillah.... Su ul khatimah Na'uzubillah.... Aku mendoakan Lah bersama mereka yang soleh. Hari ini kawan kita yang pergi. Selepas ini siapa lagi?? Mungkin orang yang paling kita sayang juga akan pergi.... Yang paling penting ialah persediaan kita sendiri untuk menghadapi kematian.....

Sebelum itu Lah telah kehilangan 2 orang adiknya kerana lemas. Ya ALLAH, tempatkanlah mereka bersama orang2 yang soleh..... Al Fatihah......

1 comment:

UmmuL SyabinaR said...

al-fatihah..semoga allahyarham tergolong dari golongan para solihin..insyaAllah..