30 October 2009

'MABUK' SEORANG ISTERI......

Assalamualaikum semua.....

Tengok tajuk entri cam pelik ja kan?? Tiba2 abaq pasai 'mabuk' sorang is3. Apa dia tuu ek?? Hehehehehe. Saja aku nak taip malam ni tajuk entri camtu.. Dok bersembang tadi ngan sorang kawan tentang perkara ni. Dia bukak cita dulu.. Aku teruskan ja laaa. Ada sorang kawan aku ni, dia dok cita tentang is3 dia dah mula hamil. Jadi bila dah mengandung ni, macam2 feel laa si is3 ni buat. Yang paling popular sekali ialah 'mabuk' ketika mengandung laa. Hampa x pernah dengaq ka?? Mesti pernah dengaq punya.. Kita ada ibu, so kita juga pernah lalui pengalaman ni. Cuba perati masa ibu kita tengah mengandung. Kalau time dia tengah 'mabuk' tu, macam2 feel ada.

'Mabuk' sorang is3 ketika tengah mengandung memang satu pengalaman yang baru. Tambah2 bagi depa yang baru kawen. Bagi yang tak kawen lagi tu, standby laa siap2 nooh. Hehehehe. Pengalaman kawan aku ni, is3 dia 'mabuk' jenis x leh makan kalau suami dia masak. Tapi kalau kawan2(akhawat) dia yang masakkan, is3 dia makan jaa.. X pelik ka tu?? Pelik la kan? Haaaaa. Tu baru satu pengalaman yang dialami. Nasib baik mak aku kalau 'mabuk' tak teruk sangat. Besa2 jaaa. Kak aku pon pelik juga. Dia xleh masuk dapuq umah dia sendiri. Jadi abang ipaq aku ja laa yang dok masak. Tapi yang peliknya, dapuq umah aku ok jaa masuk memasak. Dapuq umah sendiri jaa dia xleh masuk. Ada plak is3 yang xleh bau badan suami. Hehehe. Sian si suami tu ek. Nak wat camna kan?? Kena sabaq ja laaa.. Kena faham situasi is3 tu laaaa.

Yang paling teruk aku pernah jumpa berlaku pada mak kawan aku. Mak dia sampai xleh kena cahaya. Sampai pernah dok bawah katil jaa. Tu dah tahap kronik tu.. Mak dia kena dok dalam bilik jaaa.. Teruk kan.. Sian pada para is3. Sebab tu laah besaqnya pahala para ibu ni... Ketika mengandungkan anak... ALLAAAAAH. Dan doa para ibu ni lebih dimakbulkan kerana sifat kasih sayang mereka lebih kuat dari suami. Ini realitinya.... Dan mati ketika lahirkan anak juga mati syahid. Ibu yang sedang sakit ketika melahirkan anak nyawanya 50-50 antara mati dan hidup... So, kenangilah susah payah ibu kita.....

Dan kepada para suami, sabaq laa ketika melayan karenah is3 yang sedang 'mabuk' mengandung. Mungkin feelnya tu kadang2 mengguriskan hati... Nak wat camna kan... Cubalah fahaminya.. Dan paling penting sekali ialah anak yang dia akan lahirkan itu anak anda juga.... Jangan kerana sekali dia wat salah pada kita, sepuluh kali kita marah dan dok ungkit2 lagi kesalahannya tuu.,Sekali dia wat salah pada anda, xkan sama dengan pengorbanan dan kebaikan yang dia buat untuk anda berpuluh2 kali ganda itu..... Oleh itu hargailah is3 anda.......

2 comments:

zAkiAh_AbDuL said...

aah kak dulu pun kronik gk mabuk nyer.

sebbaek kuar2 anak sedara bulat dan comel :)

Bintu™ said...

entri yang menarik...mak kawan saya lagi pelik...xmabuk pon...hoho...rahsia Allah semuanya...