20 November 2009

DAH BESAR DAH IMTIYAZ NI....




Assalamualaikum semua..




Saja nak tulis tentang si budak kecil ni. Dedikasi khas untuk si kecil bernama Imtiyaz Sufiyah binti Mohd Sazamir. Imtiyaz merupakan anak kepada kawan kami, Sazamir dan bininya, Kak Ida(tak tau nama betoi,hehehe). Imtiyaz lahir di Mansurah, Daqohliyah, Mesir.... Baru2 ini Imtiyaz sudah selamat kembali ke Mesir bersama2 ibu bapanya. Setelah lebih 3 bulan bercuti bersama opah dan datuk tersayang di kampung. Kelmaren aku baru saja berjumpa dengannya. Sudah lama memahat keinginan ingin berjumpa dengannya. Cuma kelmaren baru ada peluang. Sehari sebelum itu aku sudah bertandang ke rumah Sazamir, namun kecewa menyelubungi apabila Imtiyaz sudah tidur. Hati ini bertambah gembira ingin berjumpanya bila mengetahui Imtiyaz sudah boleh berjalan. Ketika aku bertamu ke rumah Sazamir, dia menceritakan perihal Imtiyaz yang sudah pandai ke dapur seorang diri. Allaah... Mesti kelihatan comel Imtiyaz bila terkodek2 berjalan2 ke sana ke mari. Maklumlah baru mampu berjalan. Hehehee.

Bila peluang yang ada itu, aku tak lepaskan. Pada awalnya Imtiyaz susah untuk membiasakan diri dengan kami. Dia sentiasa ikut ayahnya ke mana pergi. Walaupun ayahnya tidak memegangnya namun tangan kecilnya itu sentiasa menggenggam erat jari terlunjuk ayahnya. Allaaah, comelnya Imtiyaz. Tapi oleh kerana menggunakan kecekapan aku yang pernah 'menjaga' 5 orang adik2 ku sebelum ini, Imtiyaz mula menerima kami.Hehehehe. Bila kami makan kuih raya bersamanya, dia merengek2 juga inginkan kuih tersebut..

"Nak, naak...." Comelnya suara dia...

Aku lantas mendakap Imtiyaz melepaskan rindu di hati. Sudah lama tak menatap wajahnya. Sayang Imtiyaz... Aku mengomolnya sepuas mungkin. Geram sangat pada Imtiyaz. Mukanya lebih kepada ayahnya. Dikuatkan lagi oleh kalam ibunya yang mengatakan Imtiyaz seperti Sazamir ketika kecil dahulu. Hehehehe. Jangan ikut perangai ayahnya sudahla yaa Imtiyaz. Hehehe. Bila aku mendakapnya dan menghayunkan perlahan2 tubuhnya sambil menyanyi kan muzik(muzik apa benda entah, aku main reka jaa). Dia ikut kembali perlahan2 rentak muzik yang aku mainkan itu. Aduuuuh, Imtiyaz... Comelnya kamu...

Bila melihat wajahnya, teringat kembali waktu dia kecil dahulu.... Memang sudah lain sangat berbanding gambarnya ketika kecil dahulu. Sekarang sudah besar yaa Imtiyaz. Moga Imtiyaz jadi anak yang solehah.. Harapan ayah dan ibu. Jadilah orang yang sentiasa cemerlang dalam urusan agamamu,duniamu dan akhiratmu seperti nama mu itu.. Pak Teh Kimi(bahasa gantian bagi ammu,hehehe) sentiasa doakan Imtiyaz.

Masa ni imtiyaz baru berapa bulan... Kecik lagi dia...

Tidur nyenyak dia...

Gambar ini dirakam pada tarikh 14 hb 11 2008....

Sayang Imtiyaz....

Gambar terakhir sebelum Imtiyaz balik cuti di Malaysia...

Gambar terbaru Imtiyaz bersama Pak Teh Kimi....