29 April 2010

Jika sudah taqdir.....



Assalamualaikum semua...

Kecoh sebelum ini isu perpindahan mahasiswa Al Azhar Mansurah selain Mesir ke Kaherah. Isu itu dilihat kian pudar sedikit. Dan banyak kata sepakat telah didapati sesama mahasiswa. Bagi penulis secara peribadinya, isu ini telah banyak membuka mata kita. Penulis tak salahkan mana2 pihak(kerana masih tak sohih). Dan apa yang penulis nampak dan kaji selama mana isu ini meletus, banyak hikmah yang berlaku. Dan ini adalah perubahan yang baik yang berlaku di kalangan kami mahasiswa Mansurah khususnya.

Antaranya, dengan tercetusnya isu ini, telah menyebabkan kami bersatu hati sesama ahli Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah. Termasuk juga dengan negara2 lain. Antaranya Uzbekistan, Senegal, Juzr Qomar, Indonesia, Thailand, Rusia, Turki dan lain2.. Ramai ahli2 DPMM datang memberikan sokongan ketika himpunan itu berlangsung di dewan kuliah Al Azhar lil banat. Alhamdulillah.... Penulis suka sangat. Penulis nak lupakan sebentar peristiwa itu(imtihan pun makin hampir). Bukannya penulis ingin berlepas tangan. Berdoa, teruskan berdoa.. Cumanya penulis bukanlah mereka yang terlibat secara langsung, jadi penulis tidak mahu menumpu penuh pada isu ini. Sahabat2 penulis yang lain yang telah ditugaskan terlibat secara khusus dalam isu ini, maka kami ini hanya mampu berikan sepenuhnya sokongan (doa,buah fikiran,tenaga) kepada mereka.

Bagi penulis, jika ini sudah arahan dari Syaikhul Azhar, maka penulis yang lemah ini tak mampu untuk halang lagi. Bukannya penulis tak usaha untuk memilih kehendak penulis sendiri iaitu untuk terus tinggal di Mansurah ini. Tapi siapa Syaikhul Azhar itu? Iaitu seorang ulamak dan orang tertinggi dalam institusi Al Azhar. Sedangkan dalam Al Azhar itu sendiri pun begitu ramai para alim ulamak. Penulis? Debu pada kasut mereka itu lebih baik dari penulis lagi.. Begitulah realitinya. Dengan debu kasut mereka pun penulis tidak boleh tanding, apatah lagi dengan ilmu2 mereka? Allahu robbi. Hina dan kerdilnya penulis. Jadi bagi penulis, penulis cuba bersedia terima hakikat ini. Iaitu perlu pindah ke Kaherah. Namun selagi mana takdir itu belum berlaku, penulis tetap masih memilih untuk kekal di Mansurah ini.

Penulis ada buat 1 slide show dan telah di upload kan ke dalam youtube. Apa tujuan penulis buat video itu? Untuk mengajak ahli2 DPMM khususnya merasai dan menghayati semula pengorbanan orang2 terdahulu. 18 tahun yang lepas mereka pernah bersusah payah untuk generasi kita sekarang ini. Jadi sekurang2nya bila sahabat2 dah tengok video itu, akan lahir dalam hati sahabat2 semua betapa cinta dan sayangnya kita pada DPMM ini.







Tadi pula ustaz Adham Al Haraki ada menelefon penulis. Dia katakan pada penulis.. "Cuba tengok akhbar Soutul Azhar(surat khabar rasmi Al Azhar).. Ada muka enta terpampang besar.."
Terkejut juga penulis. Ingatkan ada apa lah sangat(jangan gambar orang dikehendaki sudah,hehehe). Rupa2nya gambar ketika perjumpaan dengan Ikatan Sedunia Lepasan Al Azhar. Gambar ketika perjumpaan untuk membincangkan hal perpindahan itu.

Keratan dari surat khabar Soutul Azhar edisi Jumaat, 30 hb 4 2010.


p/s : Doakan kami semua moga terus kekal di Mansurah.

1 comment:

Z said...

kalau ateh ckp debu di kasut ulamak itu lebih baik dari ateh, k lang ni pula jadi apa ya...
huhu..
keciknya rasa