11 June 2010

ISU WAHHABI : Jangan cepat menghukum PAS...



Assalamualaikum semua...



Sekarang ini kecoh semula isu kedua2 tok guru kita iaitu Tuan Guru Dato' Nik Abd Aziz dan Tuan Guru Dato' Seri Abd Hadi. Seorang Mursyidul am PAS dan seorang lagi Presiden PAS. Tak perlu rasanya untuk perkenalkan lebih lanjut sebab semua sudah kenal. Cumanya penulis nak ulas sedikit tentang isu menuduh kedua2 tok guru ini sebagai Wahhabi. Ramai kawan2 penulis bertanyakan tentang isu ini. Ya benar, penulis menentang fahaman Wahhabi. Adakah penulis nak biarkan fahaman Wahhabi menular di dalam PAS? Tidak... Cumanya terus terang penulis katakan, penulis pening memikirkan hal ini. Penulis tak layak nak menghukum sapa2 apatah lagi kepada 2 orang tokoh ulamak dalam PAS ini. Aqidah penulis jelas Al Asyairah dan Al Maturidiah. Mazhab fiqh penulis ialah Syafie dan parti haraki penulis ialah PAS. Sahabat penulis yang sama2 bersama penulis di dalam menyebarkan aqidah Asyairah dan Maturidiah sering bertanyakan penulis tentang isu ini yang melibatkan dua orang tokoh ini.

Penulis terus menghubungi tuan guru penulis iaitu Tuan Guru Ustaz Al Amin Al Azhari di YM. Alhamdulillah penulis mendapat pencerahan sedikit tentang isu ini setelah bermuzakarah dengan beliau. Dalam masa yang sama penulis bermuzakarah juga dengan sahabat penulis iaitu Tuan Guru Ustaz Helmi di facebook. Di sini penulis sertakan copy paste isi2 muzakarah bersama Tuan Guru Ustaz Al Amin Al Azhari.









Sila klik gambar untuk paparan lebih jelas.


Dan ini sedikit kata2 Tuan Guru Ustaz Helmi.






Dan ini pula sedikit ulasan penulis.

Sekarang ini kena bezakan antara PAS, WAHHABI dan UMNO. Sekarang PAS berlawan dengan UMNO. Berkenaan wahhabi pula memang tak nafikan ada di dalam PAS. Tapi bukan semua sehinggakan menghukumkan PAS adalah wahhabi. Dasar PAS ialah Al Quran, Sunnah, Ijmak dan Qias. Ini jelas... Kalau nak katakan wahhabi, dalam umno pun ada wahhabi sehinggakan boleh tubuhkan sebuah negeri. Itu apa cerita pula?? Baca molek2 pendapat Ustaz Al Amin. Walaupun bukanlah bersifat muktamad tapi sekurang2nya membuatkan kita berfikir.. Beradablah dengan ulamak.... Wassalam.

1 comment:

Panglima Perang Cyber said...

tumpang lalu http://penembak-tepat.blogspot.com/2010/06/wajib-sebar-pengkhianatan-wahabi-hizbu.html