26 June 2010

Kami akan sambung perjuangan itu! Jika kami mati, biar anak dan cucu kami pula yang sambung!




Assalamualaikum semua.

Kali ini penulis ingin membawa 1 kisah menarik dari Tuan Guru Ustaz Sidek Noor. Penulis ada mendengar pengajian aqidah daripada beliau. Di celah itu beliau menyelit kisah yang begitu sedih dan buatkan penulis begitu terharu. Kisahnya begini.... Penulis adaptasi semula dalam bentuk perbualan.

Tuan Guru Ustaz Sidek Noor...

Di dalam perjuangan kita bersama PAS untuk menegakkan negara Islam, kita perlu kepada keyakinan dan banyakkan berdoa kepada Allah. Usaha itu penting. Biar pun kita susah untuk menang. Tapi jangan putus asa di tengah jalan.

Telah berkata Tuan Guru Ustaz Sidek Noor, "Mungkin Islam tak menang zaman kita, tak menang zaman anak kita, tapi aku yakin satu hari Islam pasti akan menang...Ini lah keyakinan pejuang2 dahulu..."

Beliau menceritakan pengalaman beliau ketika berceramah di Sayong, Kuala Kangsar. Ketika itu seminggu sebelum beliau dikenakan tindakan ISA. Dan ketika itu juga ustaz Sidek Noor menjawat jawatan ketua pemuda PAS(tak dinyatakan di peringkat apa). Selepas habis ceramah beliau bertemu dengan sepasang suami isteri yang sudah tua. Pak cik dan mak cik tersebut datang ke tempat ceramah hanya menunggang basikal bertemankan cahaya lampu picit sahaja. Jarak antara rumah pak cik itu dengan tempat ceramah sejauh 7 batu. Jalannya pula berbukit-bukau. Ustaz Sidek Noor kagum dan memikirkan bagaimana pak cik dan mak cik ini mampu datang ke tempat ceramah yang begitu jauh. Apa lah sangat daya orang tua jika mengayuh basikal. Namun kerana komitmen mereka kepada perjuangan, mereka gagahi jua.

Ustaz Sidek Noor terus bertanyakan soalan kepada pak cik itu.

"Pak cik, lama dah ka pak cik dalam PAS?" soal Ustaz Sidek Noor.

"Saya masuk PAS tahun 52. Cawangan pertama PAS di Perak iaitu Kota Lama Kiri, Kg. Professor Zulkifli Muhammad." balas pak cik itu.

"Pak cik, pak cik yakin Islam menang?"
soal ustaz Sidek Noor lagi.

"Insyaallah.."
balas pula pak cik tadi.

"PAS ni boleh menang ka pak cik?"
soal lagi ustaz Sidek Noor ingin menduga.

Ketika inilah pak cik tersebut memaku tepat pandangannya kepada ustaz Sidek Noor seolah2 ingin membahamnya. Sambil menggoncang2kan tubuh ustaz Sidek Noor pak cik itu berkata.

"Ustaaaz... PAS boleh menang ustaz.. Pasai pa PAS tak menang? PAS pejuang Islam!!" kata pak cik tersebut kepada ustaz Sidek Noor dalam nada bersungguh2 dan bersemangat. Lantas pak cik itu terus memeluk ustaz Sidek Noor kuat2. Dalam nada sedih pak cik itu berkata kepada ustaz SIdek Noor.

"Ustaaz.. Ustaz masih muda. Saya dah tua. Hajat saya daripada dulu sampai sekarang, kalau boleh sebelum saya mati saya nak tengok tanah air saya ini diperintah dengan syariat Allah. Kalau taqdir saya mati, ustaz. Dan hukum Islam tak tertegak lagi di muka bumi Allah, ustaz berjuang naa ustaz.. Ustaz berjuang naa.." rintih pak cik tersebut sambil menangis2 di sisi ustaz Sidek Noor.

Lihatlah betapa tingginya keyakinan pak cik tersebut terhadap kemenangan Islam suatu hari nanti. Dia sanggup kayuh basikal semata2 ingin hadiri ceramah PAS. Dan sempat lagi memberikan peransang dan kata2 semangat kepada pejuang2 Islam yang lain.. Ini lah serba sedikit kisah yang penulis boleh adaptasikan dari ceramah ustaz Sidek Noor.

Sekarang ini kita kehilangan seorang demi seorang pejuang2 Allah di bumi Malaysia kita. Kalau dulu kita sudah kehilangan Tuan Guru Ustaz Fadhil Nor... Yang terbaru ini Tuan Guru Ustaz Hassan Syukri pula. Dan ramai lagilah pejuang2 agama kita yang telah pergi meninggalkan kita semua. Kerana pengorbanan mereka selama ini, kita masih mampu berada dalam PAS dan PAS masih tetap utuh. Inilah jasa2 mereka. Perjuangan yang tak pernah kenal erti putus asa dan penat lelah.

Ayuh bangunlah pelapis muda hari ini.. Pemuda hari ini adalah pemimpin hari esok. Ya Allah jadikanlah kami bersama pejuang2 agamamu.....


Jika hari ini kita tidak dapat merasai pemerintahan berteraskan syariat Allah yang syumul, sekurang2nya anak2 kita, cucu-cicit kita dapat rasainya nanti.... Apa yang penting ialah keyakinan, usaha dan pergantungan kita terhadap Allah...Al Fatihah untuk pejuang2 kita yang sudah pergi meninggalkan kita semua.... TAKBIIIR!!!

Allahyarham Tuan Guru Ustaz Hassan Syukri....


Kenangan terakhir Allahyarham Ustaz Hassan Syukri ketika muktamar PAS baru2 ini..

Allahyarham Tuan Guru Ustaz Fadhil Nor....

2 comments:

SEmaLu berDuRi said...

benar menyentuh hati.

Insha Allah kemenangan milik Islam.

Kita berjuang untuk mendaulatknya syariat-Nya dan akan terus mempertahankannya

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

Amiiin.... moga Allah thabatkan kita.