22 June 2010

SALAH PI

Salah pi,
hampa ni berlagak macam ulamak mujtahid,
hadis pon dok ingat 'an abi hurairah..... ja,
tu pon jenuh ngulang berapa hari baru nak ingat 'an abi hurairah tu,
tak masuk matan hadis lagi tu,
tu pon berlagak cam ulamak hadis dah?

Salah pi,
hampa pun mengucap cam kami,
solat lagi lah,
tapi pasai pa dok suka hukum kami bid'ah sangat ni?
sebab hampa ja yang alim kabir ka?

Salah pi,
hampa ni sudah sesat jalan ka?
hampa dah salah pi jalan mana2 ka?
hampa ni dah kona dari jalan ahlu sunnah wal jamaah ka?
atau hampa ni suka ikut jalan yang orang lain tak pi?

Salah pi,
orang baca tahlil pon hampa marah,
orang sambut maulid pun marah,
tapi kalau orang sambut malam tahun baru hampa sengap ja noh?
pasai pa sengap?

Salah pi,
salah pi tang mana hampa ni?
hampa guna quran jugak,
guna hadis cam kami jugak,
salah pi tang mana lagi hampa ni?

Salah pi,
hampa suka kata ini bid'ah!
tu bid'ah jugak!
yang ni pon bid'ah?
laaaaaaaaa, yang tu pon bid'ah jugak?

Salah pi,
pelikla ngan perangai hampa ni,
kadang2 nampak cam budak2 ja,
tapi orang tua belaka kalau tengok,
insyaAllah baligh belaka.

Salah pi,
kalau dah ikut jalan yang salah tu,
mai la kot kami ni semula,
kami tak bawa hampa ke jalan yang salah dah,
pas ni tak da dah salah pi mana2.

Salah pi,
pas ni jangan salah pi mana2 dah naa?
dok ja ngan kami ni,
kami bawa hampa ke jalan yang benar ja,
betoi,pas ni tak salah dah nk pi mana2 pun.

Salah pi,
nak masuk syurga jugak kan?
jadi janganlah dok pi jalan lain,
ni tak, asyik salah pi jalan jaaa,
pastu mula la jauh dari ahlu sunnah wal jamaah.

Salah pi,
ikut macam kami ni,
insyaAllah tak salah pi dari jalan ahlu sunnah wal jamaah,
mai la join kami ni,
tinggai2 lah salahpi hampa tu.

Salah pi,
jangan dok suka hukum orang sesat dah naa,
kalau penyegan tak mau ikut kami pon,
dok la sengap2 ngan salahpi hampa tu naaa,
tak larat kata pa dah kat hampa ni,
ikut hampa la salahpi ooi.....

1 comment:

محمد زهراوي said...

bila depa
http://mohamadzahrawi.blogspot.com/2009/10/bila-depa.html