25 June 2010

Siapa pencetus perbalahan sebenarnya??

Assalamualaikum semua.

Isu wahhabi jika ingin dibahaskan memang panjang. Penulis beberapa kali bersembang dengan sahabat penulis di FB berkenaan isu ini. Dia nasihatkan penulis supaya berhenti daripada menceritakan kepincangan wahhabi. Isu wahhabi memang sudah lama. Penulis tak mahu ulas berkenaan aqidah(tauhid). Tetapi penulis ingin ulas berkenaan perkara cabangan(fiqh) sahaja.

Semua sudah maklum bahawa puak wahhabi menggunakan istilah bid'ah. Mereka cukup suka mengungkap kalimah ini sehinggakan kita ini dianggap ahlul bid'ah. Telah berkata Syaikh Nuruddin Al Banjari Hafizahullah bahawasanya bid'ah bukan hukum. Ya benar. Bid'ah bukan hukum. Hukum hanya ada lima sahaja iaitu 5 hukum taklifi itu. Wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Ini jelas. Bila kita lakukan apa2 jua perkara ia pasti tidak lari dari 5 hukum ini. Si fulan mencuri, hukumnya haram. Si fulan makan nasi, harus hukumnya. Si fulan berpuasa di bulan Rejab, sunat hukumnya. Si fulan memakan petai, hukumnya makruh dan sebagainya.

Wahhabi, bagi mereka bid'ah itu semuanya sesat dan masuk neraka. Sebab itulah jika mereka mengatakan majlis tahlil ini bid'ah, baca qunut ketika subuh itu bid'ah, membaca saiyiduna di pangkal nama Nabi Muhammd itu bid'ah dan banyak lagilah maka fahamlah oleh kita bahawasanya mereka mengatakan kita ini sesat dan akan ke neraka. Percaya atau tak? Inilah realitinya. Pergilah ke forum2 wahhabi.. Mereka menggelarkan kita ini ahlul bid'ah!! Dan mereka saja pro sunnah..

Sudah sekian lama mereka menyerang kita. Pelbagai gelaran yang mereka berikan kepada kita. Namun kita masih lagi berdiam diri. Dan akhirnya sampai saatnya kita dah tak tahan lagi dihukumkan sesat maka kita pun aturkan strategi dan 'angkatan tentera' untuk mempertahankan diri. Kita tak menyerang lagi.. Bila mereka serang kita, kita pun bertahan dengan dalil2 yang ulamak susun. Kita cuma ambil guna saja. Bila mereka mula menyedari mereka tidak mampu untuk patahkan hujjah kita, akhirnya mereka gunakan pula cara yang lagi kasar iaitu menggelar bahawa 'Asyairah kesemuanya kekal dalam neraka! Na'uzubillah...

Ini dah lebih2.. Maka kita kuatkan angkatan tentera kita untuk menyerang balas balik bersama hujjah2 ulamak. Akhirnya muncullah 'tentera2' yang berjaya menewaskan puak wahhabi. Penulis tak nafikan ada 'tentera2' kita yang terlalu marahkah wahhabi melebihi batasnya. Ini semua kerana wahhabi yang mula dulu. Kalau tak, takkan muncul 'tentera2' begini.

Bila kita berjaya merempuh benteng pertahanan mereka dan berjaya menyedarkan masyarakat tentang bahayanya fahaman ini, maka kita pula disalahkan sebagai pemecah belah masyarakat. Apa semua ini?? Apa ini? Penulis tak faham lah. Kenapa kita yang nak pertahankan diri dari terus dikecam sesat dan masuk neraka, kita pula disalahkan?

Kami tak marah dan tak kacau kalau wahhabi tak mahu qunut subuh, tahlil, talqin, baca yasin malam jumaat, talafuz biniat(lafaz usolli) atau sebagainya... Kami tak marah pun kalau mereka tak mahu buat benda2 ini semua. Sebab kita tahu itu hanyalah khilaf ulamak. Samada sunat atau harus saja. Nak buat, buatlah. Tapi kalau malas buat, jangan ajak orang lain malas juga.

Tapi inilah yang berlaku kepada fahaman wahhabi. Nak cerita bagaimana lagi tentang mereka ini? Siapa yang mula2 sesatkan orang? Siapa yang mula2 kata orang ini masuk neraka? Siapa yang mula2 bid'ahkan masyarakat sewenang2nya? Siapa yang mula dulu semua ini? Jawablah wahai kawan2 semua. Kenapa tuduh kami yang porak perandakan masyarakat? Dulu Malaysia dah kurang dengar isu ini. Tapi kini kecoh kembali. Kalau setakat melarang sahaja tak mengapa lagi. Tapi sampai menghukum sesat dan kekal dalam neraka ini tuduhan berat!! Bukan perkara main2.. Ahli keluarga kita dizalimi adakah kita nak tengok saja tanpa buat apa2 tindakan?


Salahkah kami bangkit mempertahankan diri kami sendiri? Kenapa kami pula dipersalahkan?? Kenapa? Penulis sedih sangat. Kalau wahhabi tak mahu buat seperti adat masyarakat kita buat, tak jadi masalah. Siapa pun tak kacau. Tapi bila melarang dan menghukumkan sesat dan masuk neraka, itu yang kami tak boleh terima!

Penulis tak pernah menghukumkan sesat kepada wahhabi dan umno. Penulis pernah jadi makmum salafi. Pernah ikut imam umno. Penulis tak pernah nak kata kafir pada mereka. Ini bukan kelayakan penulis walaupun ulamak dah sebut macam2 berkenaan perbuatan yang boleh membawa kepada kekufuran.

Namun yang membuatkan penulis marah benar pada mereka kerana mereka mudah2 hukum orang sesat dan masuk neraka. Apa ini? Tapi bila kami serang balik, kami pula dituduh salah. Lagi pelik! Namun penulis akui ada di kalangan kami yang terlalu syadid. Penulis tak nafikan.. Mungkin kerana mereka dah tahan lama dengan sikap wahhabi ini. Sebab itulah bila mereka pula menyerang wahhabi, macam2 keluar.

Puak wahhabi juga mengkritik ulamak secara sopan. Bagaimana? Dengan mengatakan bahawa ulamak tak maksum dan bisa melakukan kesilapan juga. Astaghfirullahal 'azim.. Benar ulamak tak maksum. Tapi ungkapan ini begitu biadap dengan ulamak apatah lagi terhadap ulamak mazahib arba'ah ini serta ashab2 mereka? Kenapa wahhabi kurang ajar sampai macam ini sekali?? Ungkapan tidak maksum ini kalau bercakap dengan kawan2 kita boleh lah. Dengan ulamak besar a immah jangan biadap begitu. Mana adab kita selaku orang jahil ni?

Jika makna hakikat mereka tidak maksum memang benar. Tapi sebagai adab kita, kenalah jaga kalam2 begitu. Kita yang baru tahu hadis saja, bukan hafal kesemua perawi hadis pun, itu pun dah berlagak nak kritik imam2 besar.

Sebagai contoh. Hakikatnya segala perkara samada buruk atau baik semuanya dari Allah kerana Allah saja pemberi bekas dan kesan. Makhluk tak mampu apa2 pun. Namun kerana adab kita dengan Allah sebab itulah kita mengungkapkan lafaz "Apa yang baik itu datang dari Allah dan apa yang buruk itu datang dari kelemahan saya sendri.."

Kenapa kita cakap begitu? Ini kerana adab kita dengan Allah.

Tapi puak wahhabi senang lenang menghina ulamak. Kurang ajar!

Istilah 'mereka tidak maksum' adalah penghinaan 'sopan' oleh wahhabi terhadap ulamak!

Daripada Tarmidzi, daripada Ali, bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka layaklah bagi Allah menimpakan bencana(bala) ke atas mereka..."

Antara 15 perkara tersebut ialah, apabila orang(generasi) hari ini menghina orang(generasi) yang terdahulu(sahabat,tabi'in dan tabi' tabi'in).


Penulis ingin bertanya kepada kawan2 semua. Siapakah golongan yang suka menghina orang terdahulu terutamanya ulamak2 dahulu?? Kawan2 boleh nampak sendiri...


Sekarang ini ramai pula yang persoalkan "Kenapa nak bergaduh sesama islam?"

Siapa yang ingin bergaduh sebenarnya? Penulis nak tanya balik kepada semua. Siapa yang perbesarkan isu khilafiah? Siapa? Jadi siapa yang sebenarnya mencetuskan perbalahan??

Fikir2kanlah....

1 comment:

Ahmad Salafi said...

mohon penceraham.
mabi maksum.
ulama empat tak boleh panggil tidak maksum. pastu nak panggil apa?
kalau nak beradab nak panggil apa kepada ulama?