3 October 2009

SIAPA YANG MENYEMAI BENIH KEBENCIAN DAN PERMUSUHAN SEBENARNYA?? PMRAM atau ISMA??


Assalamualaikum semua...

Aku baru terbaca entri terbaru dari seorang sahabat aku tadi... Dia menyatakan kesedihannya dengan apa yang berlaku sekarang ini. Isu yang kian menjadi2 saat ini. Aku yang menetap di DPM Mansurah ini juga terasa bahangnya. Apatah lagi berlaku juga peristiwa yang memalukan di DPM Mansurah ini.

Aku begitu tertarik bila dia menyatakan kesedihannya. Antara ayatnya yang masih aku ingat,

"mengapa perlu menyemai kebencian dan permusuhan."

Aku tertanya2 di saat ini,siapakah yang sebenarnya menyemaikan benih2 kebencian dan permusuhan kala ini?? PMRAM atau ISMA sendiri?? PMRAM sudah wujud sejak zaman berzaman lagi. Sudah berapa generasi pemimpinnya silih berganti. Jasa dan pengorbanannya usah dikira lagi. Tak terbayar dengan mata wang. PMRAM wujud sebelum duta Malaysia ada lagi. ISMA?? Kalau tak silap aku tahun 1997 baru ditubuhkan(kalau salah tolong betulkan). Sekarang ini aku bukannya nak ceritakan tentang perpaduan ISLAM. Sebab aku tahu dan yakin, PMRAM,ISMA,NADI UMNO,ABIM atau sebagainya sudah tahu tentang perkara ini. Tapi yang aku nak cakap kan ini ialah tentang sikap kita! Sikap kita bila berhadapan dengan beberapa perkara. Bukanlah aku nak menyalahkan mana2 pihak secara pukul borong. Tetapi ada bukti dan fakta. Sama ada berlaku di BKAN atau DPMM sendiri. Aku yang berada di DPM Mansurah alami sendiri perkara ini. Yang berlaku di BKAN Terengganu baru2 ini, kamu boleh rujuk sendiri blog2 yang hangat membicarakan tentang isu ini.

Aku pula ingin menceritakan apa yang berlaku di bumi Mansurah ini pula. 'Penculikan secara terhormat' pun berlaku. Mengapa begini?? Aku nak tanya benar2 kepada ISMA Mansurah khususnya. Kenapa boleh jadi begini?? Kami bersama organisasi USMB DPMM telah bermesyuarat dan melakukan perjumpaan beberapa kali semata2 ingin memudahkan proses pengambilan pelajar2 baru qiroat ke Mansurah. Tapi yang menyedihkan bila sampai saja di Mansurah, kamu(ISMA Mansurah) mula menunjukkan belang kamu. Dan sekarang sememangnya kamu benar2 berani menunjukkan 'kebiadapan' kamu kepada kami(DPMM). Adakah kami hanya perlu berdiam diri dan melihat saja ia berlaku?? Oh tidak... Tidak sama sekali! Aku yang dilantik sebagai pengarah UNIT AMAL KAMSIS takkan membiarkan kamu meneruskan 'kebiadapan' kamu ini. Benar kami(UAK) katakan. Kami takkan biarkan sama sekali.

Yaa benar. Di dalam kelompok pelajar2 baru itu ada yang ISMA dari Malaysia lagi. Tapi bila mereka sampai di sini sahaja,perlulah 'membai'ah' kepimpinan pelajar di sini pula. Sedangkan kamu juga yang melaung2kan 'perpaduan atas nama ISLAM'. Tapi kamu juga yang melanggarnya. Bila kami bising sekarang ini,kamu mula memainkan selogan 'bersatu atas nama Islam'. Wah,memang manis ayat kamu itu. Sepatutnya kami(PMRAM) yang mengatakan kepada kamu(ISMA) sewaktu diawal penubuhan kamu di bumi Mesir ini. "Kenapa tak bersatu saja bersama kami?? Kenapa berdegil juga ingin berpecah belah bersama persatuan kamu itu??"

Jika kamu mengatakan tidak pernah membuahkan bibit2 perpecahan dengan kami,kenapa perlu adanya adegan 'penculikan terancang' ini?? Sehinggakan kepimpinan DPMM turun padang pun kamu masih tidak menghiraukan mereka?? Siapa yang kurang ajar di situ?? Jika benar kamu yang hebat melaung2kan 'marilah bersatu di atas nama ISLAM' itu,kamu tak sepatutnya 'menculik' pelajar2 baru semata2 ingin menghalalkan matlamat kamu itu??? 1 mesir sudah maklum bahawa peranan DPMM sejak dahulu lagi sememangnya bertindak sebagai 'DEWAN' menguruskan kebajikan pelajar2 baru. Tapi kamu dengan muka tak malu masih lagi ingin berkeras menegakkan 'benang yang basah'. Kenapa DPMM lagi berhak dengan pelajar2 baru?? Kerana kita ini di Mesir. Bukan di Malaysia. Yaaa,jika di Malaysia,kamu boleh gah dengan ISMA kamu. Tapi bila kita berada di sini,keadaan itu berubah. DPMM lebih diketahui wujudnya dengan 'mabahis'. Amnu Daulah lebih tahu siapa dia pengerusi DPMM daripada 'gabenor' ISMA di Mansurah ini! Data2 pelajar Malaysia di sini,telah di rekodkan oleh pengerusi sendiri dan pengerusi sendiri yang berurusan dengan pihak keselamatan di sini. Bukannya ISMA mahupun siapa2. Bukannya nak berbangga dengan 'nama' PMRAM. Tapi itulah hakikatnya. Tak boleh terimakah kenyataan ini?? Kerana apa tak boleh terima?? Kerana 'bodoh sombong' menguasai diri.!! Maaf aku cakapkan. Aku benar2 geram dengan apa yang telah berlaku di Mansurah kala ini. Sehinggakan kini,pelajar2 baru nak keluar rumah pun kami kena awasi. Sebab ISMA Mansurah bila2 masa saja akan 'menculik' mereka. Aku reka cerita kah?? Tidaaaak!! Ini realiti yang sedang berlaku sekarang ini di Mansurah. Sudah berlaku 'pergelutan' untuk menarik pelajar baru.

Jika benar pun kamu 'kelapaq' sangat dengan pelajar2 baru,biarlah pihak DPMM menguruskan dahulu urusan pengajian mereka. Kamu merasakan kamu juga mampu menguruskan mereka?? Kamu mampu juga kerana kamu 'Maliziy' seperti kami. Sedangkan pihak keselamatan tak pernah tahu bahawa kamu ini persatuan yang tidak di iktiraf! Cubalah sedar realiti ini. Kehidupan kita di sini tak sama di Malaysia. Sepatutnya ISMA Malaysia perlu menyatakan begini pada kamu semua sebelum datang ke Mesir ini,

"Kita di Mesir nanti ada satu persatuan yang akan menjaga pula kebajikan kita di sana iaitu PMRAM. Di sana nanti mereka pula mengambil berat tentang kita. Jadi atas dasar bersatu atas nama Islam,maka kami(ISMA Malaysia) inginkan supaya kamu 'membai'ah' pula kepimpinan di sana. Jangan berpecah belah."

Jika ayat ini yang disarankan kepada pelajar ISMA sebelum datang ke sini, aku percaya isu hangat yang sedang berlaku sekarang ini takkan terjadi. Bukan aku nak menyatakan PMRAM ini betul dan benar sentiasa. Ada kelemahan ia. Jadi kita yang nampak kelemahan ini,sama2lah perbaikikan. Tapi kamu??? Tetap dengan ISMA kamu dan akhirnya membantutkan urusan DPMM itu sendiri.

Aku bukannya nak bermusuh dengan ISMA Mansurah. Sebab mereka juga kawan2 aku. Bukannya aku tak kenal. Bahkan kami baik. Tapi bila dah jadi benda sebegini,aku tak boleh biarkan. Sekarang kamu pula menyatakan kesedihan kamu kerana sikap kamu sendiri. Siapa yang inginkan permusuhan?? Bukannya kamu tak tahu peranan DPMM(PMRAM) selama ini. Kamu nak 'menculik' mereka seolah2 kami ini hari2 menyakitkan jasad mereka. Menyakitkan hati mereka. Kamu masuk rumah kami dan 'mencuri' barang2 kami. Bila kami ingin ambil tindakan terhadap kamu, kamu pula meminta kasihan pada kami. Dan akhirnya nanti orang akan lihat bahawa kami sebagai tuan rumah inilah yang menzalimi kamu. Kamu inginkan begitukah??? Kamu2....
Sekarang tanyalah diri masing2........Siapakah yang menyemaikan benih2 kebencian dan permusuhan itu???

4 comments:

RajaMuhammad Suffian Ibnu Rahman said...

salam,yaakhi, izin copy entry SIAPA YANG MENYEMAI BENIH KEBENCIAN DAN PERMUSUHAN SEBENARNYA?? PMRAM atau ISMA??
turut disertakan sumber asal
salam

ProfHussaini said...

Waahhh...
Hangatnya suasana di sana,,,

Selamat berjuang ya sahabatku!

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

sila2 ya akhi...

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

selamat berjuang juga buat anda d sna...