30 March 2010

PENGGUNAAN NAMA ALLAH : Penulis pro kepada Tuan Guru Ustaz Nazrul..



Di bawah ini adalah link kenyataan rasmi MANHAL tentang isu penggunaan kalimah Allah bagi non muslim. Boleh klik di sini untuk keterangan lanjut.


Assalamualaikum semua....

Semalam(30 hb 3 2010) di Markaz DPM Mansurah telah diadakan 1 program roadshow penerangan tentang MANHAL. Dan ketika sesi akhir program, pihak penganjur telah memanggil 2 orang ahli panel yang cukup hebat dan terkenal di bumi Mesir ini iaitu Tuan Guru Ustaz Hairul Nizam dan Tuan Guru Ustaz Nazrul. Kedua2 ahli panel terbabit mengutarakan tentang masalah atau isu penggunaan kalimah Allah bagi non muslim di Malaysia. Walaupun isu ini telah lama, namun bagi penulis ia wajar diterangkan lagi kepada kami mahasiswa Al Azhar untuk membuka mata para mahasiswa. Kedua2 ahli panel telah memberikan hujjah masing2. Tuan Guru Ustaz Hairul Nizam lebih kepada bersetuju jika kalimah Allah itu digunakan oleh mereka non muslim. Manakala Tuan Guru Ustaz Nazrul pula tidak bersetuju jika non muslim di Malaysia ingin menggunakan kalimah Allah itu. Setelah mana penulis dengar dan teliti dari kedua2 ahli panel, maka penulis lebih cenderong menyokong hujjah dari Tuan Guru Ustaz Nazrul iaitu tidak membenarkan mereka non muslim menggunakan kalimah Allah ini untuk agama mereka khususnya. Penulis dari bermulanya tercetus isu ini pun, sudah tidak bersetuju jika non muslim menggunakannya. Penulis secara peribadinya menyokong hujjah dari Tuan Guru Ustaz Nazrul. Tapi bukan bermakna menolak 100% hujjah dari Tuan Guru Ustaz Hairul Nizam. Hakikatnya penggunaan kalimah Allah ini bagi non muslim telah menjadi khilaf(perbezaan pendapat) di kalangan ulamak. Kawan2 boleh lihat kepada link yang penulis berikan itu tentang pendirian MANHAL berkenaan isu ini. Penulis sendiri tak menafikan keharusan bagi non muslim ingin menggunakan kalimah Allah ini. Kerana ia adalah perkara khilaf. Tapi kenapa penulis lebih cenderong tidak bersetuju jika non muslim menggunakannya?? Ini kerana dari apa penelitian dan pengkajian penulis selepas tercetusnya isu tersebut dan berlaku pula di negara Malaysia yang berbilang kaum ini, maka penulis dapat lihat bahawa akan berlaku masalah yang besar atau kesan dikemudian hari. Apakah dia kesan2 atau masalah besar itu? Insyaallah penulis akan berikan hujjah penulis pula. Ini pandangan peribadi penulis. Bukannya sesuatu yang muktamad.

Apa yang penulis dapat simpulkan bahawasanya, memanglah menjadi khilaf di kalangan ulamak tentang penggunaan kalimah ini. Tapi jika kita melihat keadaan realiti masyarakat Malaysia, maka hukum itu boleh berubah kerana ingin menjaga sesuatu mudarat yang bakal berlaku walaupun mudarat itu hanya bersifat zhonniah. Penulis tidak mahu huraikan berdasar politik. Tapi lebih kepada sudut aqidah umat islam Malaysia khususnya. Bagi penulis , Umno seolah2 ingin menjadi juara dalam isu ini. Adakah mereka benar2 ikhlas dalam isu ini atau hanya ingin meneguk di air keruh? Jika benar2 ikhlas ingin memperjuangkan aqidah umat islam Malaysia khususnya, sudah pasti hukum hudud sudah lama dilaksanakan bermulanya Umno mendapat kuasa memerintah Malaysia dahulu. Tapi sekarang sudah lebih 50 tahun merdeka. Apa yang mereka sudah lakukan untuk islam secara menyeluruh? Kalau sekadar laksanakan islam yang sesuai dengan kehidupan mereka saja, lebih baik cari dunia lain. Tak rasa malukah duduk di dunia milik Allah taala, tapi tak taat pada apa yang disuruh tuan pencipta dunia ini.


Baik, kita masuk kembali kepada perbincangan kita. Kenapa agama kristian di Malaysia tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah ini dalam agama mereka? Ini kerana orang2 kristian ada agenda tersembunyi disebalik keinginan bersungguh2 mereka untuk menggunakan nama Allah ini. Ya, penulis tak nafikan keharusan bagi mereka ingin menggunakan nama Allah itu. Bahkan para ulamak terdahulu sudah berhujjah dalam perkara ini. Cumanya bagi penulis, dalam konteks masyarakat islam di Malaysia, kita perlu kaji semula keharusan itu. Bukan kerana ingin menafikan pandangan ulamak dalam hal ini. Tetapi lebih kepada ingin menjaga kemaslahatan umat islam di Malaysia khususnya.

Perlu diketahui bahawa orang kristian tidak pernah redho dengan kita. Mereka kalau boleh ingin saja menghapuskan terus umat islam. Tapi mereka tidak boleh lakukan begitu. Kerana masyarakat dunia sentiasa memerhatikan. Peperangan adalah jalan yang telah digunakan oleh orang kristian dalam menghancurkan umat islam. Peperangan besar yang membabitkan umat islam dan kristian ini ialah perang salib yang terkenal itu. Beratus2 tahun umat islam dan kristian terlibat di dalam peperangan ini. Dan ia berterusan selepas dari kejatuhan khilafah islamiah pada 1924 dahulu di Turki. Dan hari ini walaupun bukan lagi peperangan salib seperti beratus2 tahun dahulu, tapi ia juga adalah rentetan dari peperangan salib. Orang kristian sememangnya masih berdendam dengan umat islam di atas kekalahan mereka ketika zaman Sultan Solahuddin Al Ayubi yang membawa kepada penaklukan semula Baitul Maqdis. Peperangan Hittin juga adalah kekalahan besar bagi orang kristian eropah khususnya. Akhirnya dendam kesumat mereka itu terus menular sehingga hari ini. Atas nama memerangi pengganas, semua umat islam yang tidak bersalah menjadi mangsa dendam kesumat dan kekejaman orang kafir amnya. Bukan kristian sahaja, bahkan yahudi, hindu, buddha dan sebagainya masing2 berdendam dan tidak suka dengan agama islam. Ini realitinya walaupun kita melihat mereka manis senyuman di bibir, tapi dalam hati penuh kebencian terhadap islam. Tapi bukan bermakna kita harus memerangi mereka kesemuanya. Orang kafir juga ada yang zimmi dan harbi. Cumanya kita kena berhati2 dengan tindak tanduk mereka. Sebaik2 mereka pada kita pun, akhirnya mereka pasti akan menghancurkan kita.



Belajar dari sejarah....


Sejarah pernah membuktikan bahawa 4 kuasa besar dunia pernah menakluk Malaysia atau tanah melayu dahulu. British, Portugis, Belanda dan Jepun merupakan negara yang pernah menjajah Malaysia. Orang eropah yang datang ke Malaysia dahulu adalah ejen2 Illuminati iaitu orang2 kafir yang menyembah syaitan! Benar bahawa mereka ada alasan lain ketika menjajah kita iaitu ingin mencari rempah ratus dan lain2. Tapi hakikatnya, tujuan utama mereka adalah untuk memurtadkan seluruh umat islam Malaysia. Tapi mereka tak berjaya lakukannya seperti di Philipina, Indonesia dan lain2. Lihat saja ketika Sepanyol menjajah Philipina. Boleh dikatakan keseluruhan negara itu menjadi seperti negara Sepanyol kedua. Lihat pula Belanda ketika menjajah Indonesia. Walaupun tak mampu memurtadkan semua umat islam Indonesia, tapi sekurang2nya sebahagian rakyatnya yang sama bangsa tapi adalah kristian. Tapi bagaimana pula nasib Malaysia(tanah melayu) ketika itu? Selepas dari merdeka(diwaktu awal merdeka) pun kita susah nak dengar tentang kemurtadan umat melayu yang islam. Sebab itulah sejak dahulu lagi bila sebut melayu sahaja, pasti islam. Tapi itu dulu. Sekarang dah berubah. Kenapa kita tak boleh katakan lagi melayu itu pasti islam? Kerana mengikut rekod dari Sohibus Samahah Mufti negeri Perak, lebih 200 ribu umat melayu Malaysia isi borang ingin murtad.

Dalam kes murtad, tidak perlu persetujuan hakim mahkamah atau isi borang. Cukup saja dia berniat ingin murtad maka murtadlah dia. Baik, sekarang kita lihat keadaan Malaysia sekarang ini. Penjajah, sebelum keluar dari Malaysia sepenuhnya, tidaklah keluar begitu saja. Mereka sudah sedia maklum bahawa umat melayu islam susah untuk dimurtadkan atau dimusnahkan dengan cara kekerasan. Ini kerana orang melayu terkenal dengan kekentalan dan kegagahannya ketika berjihad. Jadi mereka memikirkan strategi baru iaitu peperangan saraf atau pemikiran. Dengan cara bagaimana? Mudah saja. Mereka merancangkan perkara ini sudah lama. Dan hasilnya juga mereka sudah tahu pasti akan memakan masa bertahun2 lamanya. Maka penjajah pun berikan kemerdekaan kepada Malaysia disamping menyerang pemikiran umat islam Malaysia dengan cara mengabdikan perlembagaan suruhanjaya reid atau perlembagaan adunan penjajah kuffar di dalam negara kita. Maka kesannya sekarang apa dia?? Sudah lebih 50 tahun negara kita merdeka, pelbagai perkara atau bala yang menimpa. Hanya kerana masih menggunakan perlembagaan penjajah laknatullahi alaihim! Mudah saja bagi orang2 kristian untuk jahanamkan umat islam di Malaysia. Hanya letakkan perlembagaan penjajah saja dalam negara. Maka kesan atau hasilnya mereka sudah dapat iaitu pelbagai musibah yang melanda Malaysia di saat ini. Antaranya ialah orang melayu islam sukakan hiburan melampau, juara melahirkan anak zina, buang anak, rempit, gejala sosial, bunuh, samun, penagihan dadah dan banyak lagi. Hasil dari apa? Hasil dari adunan perlembagaan atau undang2 penjajah. Walaupun perlembagaan penjajah itu tidak memainkan peranannya secara langsung. Tapi kerana perlembagaan penjajah itulah umat islam Malaysia susah untuk berhukum dengan hukum Allah. Bila sudah jadi begitu, sebab itulah umat islam Malaysia semakin cacamerba(kacau bilau).

Beratus2 tahun yang lepas, penjajah agak sukar untuk gugurkan iman umat melayu islam sekaligus. Tapi pada tahun 1957, mereka telah melancarkan peperangan pemikiran yang paling berjaya walaupun terpaksa memakan masa lebih dari 50 tahun. Ada mereka kisah dengan jangka masa yang lama ini? Tidak. Orang kristian tak kisah. Asalkan mereka berjaya sesatkan umat islam Malaysia. Dan kini lihatlah hasilnya. Hasil peninggalan penjajah, menyebabkan negara kita tidak diredhoi Allah. Lantas pelbagai bala terus melanda kita iaitu kacau bilau dalam masyarakat hanya kerana tak dilaksanakan hukum2 Allah. Ingat! Ini adalah perancangan jahat puak kuffar ke atas umat islam. Bila perancangan mereka ini? Dahulu lagi iaitu beratus2 tahun yang lampau. Kesan dan hasilnya? Lihatlah Malaysia hari ini.

Jadi kita melihat pula kepada penggunaan kalimah Allah ini untuk orang kristian Malaysia. Adakah anda percaya bahawa ini juga adalah rancangan mereka ingin memurtadkan umat islam Malaysia dalam jangka masa yang lama? Ya, penulis percaya. Ini adalah rancangan jangka panjang mereka. Adakah penulis buruk sangka dengan orang2 kristian? Bukan penulis nak buruk sangka. Tapi ini adalah hakikatnya. Jika benar mereka dibolehkan menggunakan kalimah Allah ini untuk agama mereka, maka percayalah kesannya 10, 20, 30, 40 atau 50 tahun akan datang. Bagaimanakah umat islam Malaysia ketika itu nanti. Baik, penulis akan ceritakan apakah kesan2 buruknya yang akan berlaku nanti. Jika hari ini kita membenarkannya memang tidak nampak kesannya lagi. Tapi kecelakaan yang berlaku itu akan berlaku di zaman anak2 dan cucu2 kita nanti. Kerana ini adalah perancangan jangka panjang oleh orang2 kristian dan Illuminati. Mereka tak kisah jika bukan hari ini mereka dapat memurtadkan umat islam Malaysia. Tapi mereka sudah nampak hasil atau kesannya suatu hari nanti walaupun terpaksa memakan masa bertahun2 lamanya.


Percayakah anda bahawa puak kuffar begitu iri hati dengan keamanan zohiriah negara Malaysia ini? Malaysia adalah salah sebuah negara umat islam yang berbilang kaum dan agama. Sehingga kini keadaan negara masih terkawal walaupun ada pelbagai kaum dan agama di dalamnya. Jika keadaan negara Malaysia hari ini seperti negara2 lain, tak mustahil orang2 dari kaum lain sudah lama dihapuskan atas dasar penghapusan etnik beramai2. Tapi berlakukah begitu? Tidak. Dan Malaysia juga negara yang masih aman dari segi serangan dari pihak2 yang tidak bertanggungjawab seperti bom atau penculikan besar2an. Kita minta jauh semua itu. Namun tidak dinafikan bahawa Malaysia tetap kacau bilau dengan pelbagai kes jenayah, gejala sosial dan kekeluargaan.

Baik, sekarang kita melihat pula kepada kesan yang bakal berlaku nanti jika membenarkan orang non muslim menggunakan kalimah Allah ini. Penulis lebih kepada orang kristian jika menggunakannya kerana merekalah yang beriya2 ingin menggunakannya. Seperti mana yang kita ketahui, mubaligh kristian di Malaysia ini bukanlah baru bertapak. Sudah sekian lama sejak tahun 1500 dahulu lagi. Sehinggalah ke hari ini, mereka masih berada di Malaysia. Mubaligh kristian ketika menyampaikan dakyah mereka, mereka akan menjadi manusia yang paling sopan santun, baik, penyabar dan sebagainya. Untuk apa mereka lakukan begini? Tidak lebih hanya untuk mempengaruhi umat islam supaya melihat mereka ini seorang yang 'mulia akhlaknya'. Lupakah kita pada bala tsunami dahulu? Beribu2 mubaligh kristian bertapak di Indonesia memberikan bantuan. Atas tujuan apa? Kemanusiaan? Tak. Itu bukan tujuan utama mereka. Tapi adalah untuk menunjukkan bahawa agama kristian begitu mulia dan mengambil berat sesama manusia sejagat.

Cuba kita teliti betul2. Jika hari ini kita benarkan mereka menggunakan kalimah Allah ini secara sesuka hati, nescaya tidak mustahil suatu hari nanti bahawa anak2 atau cucu kita tidak boleh membezakan lagi yang mana 1 Allah yang esa dan Allah yang triniti atau tuhan bertiga. Mustahilkah boleh jadi begini?? Tak mustahil jika kita melihat kepada realiti umat islam itu sendiri. Yang bergelumang dengan pelbagai masalah. Dari segi keruntuhan moralnya, rumah tangganya, pembunuhannya dan sebagainya. Jika masalah ini yang akan dilihat oleh anak2 atau cucu2 kita nanti, ketika itu nanti mereka akan persoalkan kepada kita iaitu, kenapa umat islam begitu teruk perangainya? Sedangkan bila lihat kepada orang kristian baik2 saja. Kaya2 pula. Mereka juga ada Allah yang sama dengan umat islam. Tapi lebih baik dari umat islam. Lebih baik ikut agama kristian saja. Mereka juga ada Allah. Islam pun ada Allah. Lihat! Tak terkejutkah kita nanti jika anak2 dan cucu2 kita mempersoalkan begini? Lebih teruk lagi jika anak2 kita mula persoalkan tentang islam itu sendiri. Mereka membanding2kan antara agama islam dan krisitan.

Umat islam Malaysia sedang bergelumang dengan masalah dalaman agama. Bukan kerana salah agama islam itu. Tetapi salah umat islam itu sendiri. Kenapa memungkinkan generasi akan datang mempersoalkan tentang dua agama ini? Kerana kristian juga ada Allah dan islam juga ada Allah. Jika menilik kepada keadaan umat islam sekarang, tidak mustahil mereka(generasi akan datang) lebih meminati agama kristian. Mereka takkan merasakan mereka ini akan murtad kerana kristian juga ada tuhan Allah! Jadi apa bezanya dengan islam? Ketika itu nanti adakah kita ingin terkejut lagi?? Sedangkan 20 atau 30 tahun yang lepas kita tak halang dari kristian menggunakan kalimah Allah ini.

Mungkin ada yang mengatakan bahawa di Indonesia juga menggunakan kalimah Allah oleh orang2 kristian. Tidak pula rakyatnya bising2. Ya, kita katakan benar. Tapi masih tak nampak kah apakah kesannya? Kesannya ialah dalam 1 keluarga itu boleh ada pelbagai agama. Bapa yang islam kahwin dengan ibu yang kristian. Anak2 pula bebas nak pilih agama apa. Masjid dan gereja menjadi satu. Ada ketika digunakan sebagai masjid dan ada ketikanya boleh digunakan sebagai gereja. Islam liberal di sana seperti tiada apa2 kesalahan. Adakah negara kita ingin jadi seperti itu??

Cuba fahami dialog antara ibu dan anak ini ;

"Mak, semalam saya pergi masuk gereja." kata si anak.

"Untuk apa kamu masuk ke sana? Tidak tahukah kamu gereja itu untuk orang kristian saja?" balas si ibu pula.

"Saya lihat di pintu gereja ada tulis Allah juga. Mereka juga ada Allah seperti kita ? Apa salahnya untuk saya masuk ke dalam gereja." ujar si anak lagi.

"Tapi tuhan mereka tak sama macam kita. mereka mensyirikkan Allah. Tak sama macam kita." jelas si ibu pada anaknya.

"Tapi kan mak, saya tengok mereka ini lebih baik dari orang islam. Duit pun banyak. Orang islam penuh dengan pelbagai kes2. Mereka(orang kristian) ini lembut saja ketika berhadapan dengan orang ramai." kata si anak lagi.

"Itu hanyalah perancangan mereka saja. Mereka baik dengan umat islam kerana ada tujuan. Kamu jangan percaya." terang si ibu.

"Ibu juga yang ajar supaya jangan buruk sangka pada orang. Bukankah ibu sudah buruk sangka pada mereka?" si ibu diam sebentar. Si anak menyambung lagi kata2nya,

"Saya rasa nak pilih jalan merekalah ibu. Walaupun kita lain2 jalan, tapi kita menuju Allah yang samakan ibu??" ibu terus terdiam bila mendengar kata2 anaknya itu.

Jadi percayakah kita bahawa jika hari ini dibenarkan kristian Malaysia menggunakan kalimah 'ALLAH' juga, tak mustahil 10 atau 20 tahun akan datang, anak2 kita dah tak tahu bezakan mana 1 ALLAH org Islam dan 'Allah' kristian guna. Dan masa itu nanti jangan terkejut jika anak2 kita juga akan mintak pada kita untuk 'solat' di gereja juga sebagai 'menyembah Allah' kristian itu. Oleh itu ambillah langkah awal iaitu sekarang ini kita takkan benarkan mereka gunakan nama ini. Di waktu itu nanti jangan menyesal kenapa generasi kita jadi begitu, ini kerana 30 tahun dahulu kita telah izinkan mereka(kristian) gunakan kalimah Allah.

Apa2 pun penulis cukup kagum dengan hujjah kedua2 ahli panel semalam. Membuka mata kita masing2 untuk berfikir. Sekarang ini jika benar ikhlas untuk kerajaan menjadi juara rakyat, mereka perlulah buang perlembagaan penjajah itu dan kembali kepada hukum Allah. Terangkan semula kepada umat islam tentang aqidah islamiah iaitu dari mazhab Imam Abu Hasan Al Asy'ari dan Imam Abu Mansur Al Maturidi. Insyaallah, umat islam Malaysia masih mampu untuk diselamatkan aqidah mereka. Maka sudah tentu menjadi tugas kepada para Al Azhariyyin... Bersedialah untuk menjadi duta Al Azhar di tanah air kelak. Apa yang penulis tuliskan ini bukanlah bersifat muktamad atau putus. Hanya sekadar penelitian penulis selama ini sahaja... Wassalam.



2 comments:

haidar said...

-saya pro ust kimi..mantap penjelasan..

-sekadar berkongsi apa yg pernah dibaca..

http://www.ismaweb.net/v4/lanjutan-perbincangan-kalimah-allah/

haidar said...

ni pon boleh..jgn tgk sape yg kate ..tgk isi dia ..

http://www.ismaweb.net/v4/allah-tuhan-semua-tapi-hanya-orang-islam-yang-menyembahnya/