25 January 2010

YANG PALING DISAYANGI......(episod 2)

Sambungan dari yang lepas...........


Sudah seminggu Anisah menjadi isteri kepada Ahmad. Dia kelihatan begitu seronok setelah bergelar 'yang halal' di sisi Ahmad. Ahmad pula begitu gembira, kerana akhirnya penantiannya selama ini ingin memperisterikan Anisah menjadi kenyataan. Kalau dulu Ahmad terpaksa menunggu Anisah tamatkan dahulu pengajian Qiroatnya di Mesir, kini dia sudah mampu tersenyum puas dengan apa yang telah dikecapinya.... Memiliki Anisah. Seorang gadis yang dicintainya. Ahmad mendapat kerja sebagai tenaga pengajar di sebuah sekolah agama rakyat di negeri kedah. Sama juga seperti Anisah. Berkerja di sekolah yang sama. Walaupun berkerja di negeri yang lain, tapi sebenarnya daerah itu dekat saja dengan rumah Ahmad. Hanya mengambil masa 1 jam lebih saja untuk ke daerah tersebut. Kini Ahmad terpaksa berjauhan semula dengan mak cik Timah. Dia sudah menyewa sebuah rumah di Kedah. Yang berhampiran dengan sekolahnya. Mudahlah untuk dia dan isteri berulang alik ke sekolah. Mak cik Timah sememangnya mengizinkan Ahmad berjauhan dengannya. Tapi jauh di lubuk hatinya akan kesunyian lagi. Sudahlah abang2nya duduk berjauhan dengannya, ditambah pula Ahmad yang merupakan anak bongsu mak cik Timah juga akan berjauhan dengannya. Sedih memang sedih. Namun dia juga tidak boleh mengharapkan Ahmad duduk di sampingnya saja. Ahmad juga punya hak dan tugas. Dia bukan keseorangan lagi kini. Sudah berkeluarga. Kini mak cik Timah keseorangan lagi. Cucu2nya bukan selalu pulang ke kampung. Jika ada majlis atau perayaan saja mereka akan pulang ke kampung. Ketika itu keriangan mak cik Timah mula mekar kembali. Melihat telatah anak cucunya begitu menghiburkan hati. Anisah beruntung kerana mendapat ibu mertua yang baik hati seperti mak cik Timah. Walaupun dia tidak cantik seperti menantu2 mak cik Timah yang lain. Tapi mak cik Timah tidak pernah membeza2kannya. Bahkan baik sungguh mak cik Timah terhadapnya. Anisah tidaklah terasa asing sangat. Lagipun dia tidak pernah merasai kasih sayang seorang ibu. Ayah dan ibunya meninggal ketika dia masih kecil. Mujurlah dia punyai kakak,abang dan ibu2 saudara yang pedulikannya. Kini dia sudah punya mak cik Timah yang seperti ibunya sendiri.... Akan dikhidmatnya seperti ibunya sendiri.....


"Nanti jangan lupa selalu jenguk2 mak di sini yaa dik Mad? Anisah,kalau dik Mad lupa kat mak, kamu tolong cubit telinga dia yaa??" pesan mak cik Timah sambil berseloroh. Anisah memahami maksud ibu mertuanya itu walaupun dalam gurauan kata2nya itu.

"Ye maaak, dik Mad dok dekat ja dengan mak. Sejam lebih ja kalau nak balik kampung. Mak jangan risau yaaa...." balas Ahmad. Dia tersenyum sambil mempelawa isterinya menaiki kereta proton wira nya.

Dalam perjalanan pulang ke Kedah, Ahmad tak henti2 menceritakan tentang ibunya itu. Ibunya seorang yang mesra. Walaupun baru kenal, tapi keramahan dan kemesraannya seperti sudah lama kenal. Anisah mengangguk faham dan dia juga akuinya.

"Ye laa bang. Anis sampai jadi segan kat mak sebab mak baik sangat. Patut lah anak dia yang sorang ni pon baik juga.. Ikut mak dia laa ni..." kata Anisah sambil memegang lembut bahu suaminya itu.

"Amboi, ada apa2 ka ni dok puji2 abang ni? Anak dia ni jangan dok kata dah. Memang baik pon. Hihihih.." balas Ahmad pula mengusik Anisah.

"Eleh, anak dia ni perasan ja lebih. Hihihihih." ujar Anisah pula sambil menumbuk lembut lengan Ahmad.

"Ishh, abang tengah bawa keta ni kan??" Anisah cepat2 berhentikan tumbukan mesranya itu.

"Kalau abang ni tak baik, macamanalah ustazah qiroat Mansurah ni nak kat abang kan? Hehehehe...." Ahmad dengan sengaja lagi mengusik mesra isterinya itu. Mereka berdua tertawa kecil bersama.......



Di kampung...... Mak cik Timah termanggu seorang diri di meja makan dapur rumahnya. Tiada teman di sisi. Anak cucu sudah pulang ke rumah masing2. Anak yang bongsu pun baru saja selesai mendirikan rumah tangga. Mak cik Timah benar2 kesunyian. Terasa saja ingin tinggal bersama dengan anak2nya yang lain. Tapi takut menyusahkan mereka pula. Makan minum seorang diri. Kalau ada cucu boleh juga aku bermain dengan mereka. Bisik hati kecilnya... Air matanya mula menitis tatkala mengenangkan kembali kenangan indah bersama suaminya dahulu. Ketika mereka mula2 berkahwin dahulu dan mempunyai anak seterusnya kini mereka sudah punyai menantu dan cucu. pelbagai dugaan dan karenah mereka hadapi bersama. Dari anak2 kecil sehinggalah mereka msing2 sudah berjaya. Mak cik Timah sedikit terkilan kerana Ahmad tidak sempat melihat abahnya buat kali terakhir. Abang2nya yang lain semua ada di sisi abahnya ketika arwah hampir2 menghembuskan nafas yang terakhir. Ahmad masih di Universiti Al Azhar ketika itu. Perlahan2 mak cik Timah mengelap air matanya....

"Dah besar semua anak2 ku... Mak harap kamu jadilah anak2 yang berguna untuk agama, bangsa, negara dan keluarga kamu sendiri... Mak doakan... Untuk anak2 mak semua....." doa kudusnya dalam hati. Air matanya masih mengalir.......


* * * * * * * * *


"Abang..... Dah seminggu kita tak tepon mak ni. Biar saya tepon yaa bang?" tegur Anisah pada Ahmad yang khusyuk membaca surat khabar.

"Ya laaa... Pergi amek tepon kejap.. Ish macamana boleh lupa ni.." Ahmad cepat2 membetulkan kedudukannya untuk menelefon ibunya di kampung.

"Assalamualaikum mak.... Mak wat pa tu?? Sihat ka??" perbualan pertama Ahmad. Anisah ada di sisinya mendengar penuh sabar.

"Waalaikumussalam.... Yaaaa, anak mak dik Mad. Mak tak buat apa pon. Baru tadi pergi cangkul ubi kayu di belakang rumah tu.. Mak sihat jaa.... Kamu berdua laki bini sihat ka??" balas mak cik Timah ringkas.

"Alhamdulillah kami sihat.. Mak, kenapa dok wat lagi kerja2 berat tu? Mak rehat ja di rumah. Nanti mak sakit camna? Mak rehat saja yaa?" kata Ahmad pula.

"Takpa... Mak bukan apa. Mak bosan dok sorang2 ni. Tu yang dok wat kerja sikit2 ni. Dik Mad jangan risau yaa? Mak ok jaa.." mak cik Timah cuba meyakinkan Ahmad kembali.

"Yalaa mak. Mak jangan wat keja berat yaaa? Kami risau ni mak. Insya Allah minggu depan kami balik kampung. Ahmad rindu laa kat mak." Ahmad mula stabil kembali setelah mendengar kata2 ibunya itu..

"Apa pulak dia sorang ja rindu kat mak?? Anis pon rindu juga laaa.. Abang ni pon.." tiba2 Anisah mencelah.

"Eh, ni mak... Menantu mak ni pon rindu kat mak juga. Dia marah bila saya sebut saya sorang ja yang rindukan mak. Hehehehe." sempat lagi mengerling pada isterinya. Anisah pula cubit2 lembut pinggang Ahmad.....

Mak cik Timah begitu seronok bila Ahmad anaknya menelefonnya tadi. Anak2nya yang lain kurang pula menghubunginya... Mungkin mereka sibuk dengan kerja. Getus hati kecilnya. Bertambah seronok hatinya bila mendapat tahu bahawa Ahmad serta Anisah akan pulang ke kampung menziarahinya. Awal2 lagi dia sudah membayangkan lauk kegemaran Ahmad iaitu sambal belacan dan ikan talang masin. Mak cik Timah kadang2 pelik juga dengan lauk kegemaran Ahmad ini. Begitu ringkas lauk yang menjadi kegemarannya. Mak cik Timah tersenyum sendirian.


"Abang ni, Anis jugak anak mak. Anis pon rindu jugak kat Mak. Bukan abang sorang ja.." rajuk Anisah.

"Alaaa2.. Yee,yee.. Anis pon anak mak. Alaa, janganlah merajuk. Nanti abang bawa pergi pasar malam ek?" pujuk Ahmad kembali. Anisah masih menunduk muka tanda merajuk dengan Ahmad..


* * * * * * * * *


Malam bertandang sepi.. Anisah masih di birai katil. Hatinya sedih bila mengenangkan kembali ibu bapanya. Dia tidak sempat menatap secara langsung wajah mereka. Ketika ibu bapanya meninggal dunia, Anisah masih kecil. Tidak tahu apa2. Tiba2 saja manik2 jernih mengalir perlahan gugur di pipinya. Ahmad baru masuk ke bilik. Dia pelik dengan keadaan isterinya itu. Anisah mula menyedari kehadiran suaminya itu. Cepat2 dia mengesat kembali air matanya. Ahmad sudah menyedari bahawa Anisah sedang menitiskan air mata. Lantas dia melabuhkan punggung di samping Anisah. Tangannya perlahan2 memeluk erat bahu Anisah.

"Kenapa ni sayang? Menangis pulak malam2 ni.. Ada masalah apa?? Bagitau laa abang." perlahan Ahmad menegur Anisah. Anisah seolah mengelak dari memberikan jawapan.

"Tak ada apa lah abang. Anis cuma teringat kembali pada mak ngan abah Anis. Anis tak sempat tatap wajah mereka. Waktu mereka meninggal dunia dulu, Anis masih kecil. Anis tak tahu apa2.. Bila melihat betapa bahagianya abang ngan mak, Anis betol2 sedih. Sebab tak sempat rasai kebahagiaan dari sorang ibu dan abah macamana abang rasa..." lemah bicaranya.

Ahmad menambah lagi eratan pelukannya itu. Dia cuba memujuk hati isterinya itu. Dia cuba menyelami perasaan Anisah kala ini. Kalau boleh dia juga ingin merasainya seperti mana Anisah rasa.

"Tak mengapa lah Anis... Sekarang ini Anis ada abang. Ada mak. Abang lah tempat Anis mengadu segala masalah. Sekarang Anis ada peluang untuk berbakti sungguh2 pada mak abang tu macam mak Anis sendiri. Kalau abang mati, Anis lah yang bakal menjaga mak abang tu pulak.." pujuk Ahmad. Anisah terus mengangkat kepala bila mendengar Ahmad menyebut tentang mati tadi.

"Apa abang ni... Sebut pasal mati pulak. Tak suka laa camni." kata Anisah sambil merengek manja.

"Betol laa sayang. Mati itukan pasti. Kita tak tahu kita akan mati bila. Ok lah, abang tak cakap camtu dah. Sekarang ni Anis berkhidmatlah sungguh pada abang dan mak abang. Ni lah peluang yang Anis ada. Anis kan isteri abang......" Anisah mengangguk faham. Hatinya sedikit berbunga harapan. Terasa bahagia dan terharu bila Ahmad memberi kata2 semangat dan memujuk hatinya.

"Yaa abang... Anis akan jaga abang dan mak selagi Anis masih bernafas...... Anis tak da siapa dah melainkan abang dan mak yang Anis sayangi seperti mak Anis sendiri ini..."

"Camnilah isteri abang. Anis jangan risau yaaa...." Ahmad tidak henti2 mengesat air mata yang mengalir di pipi lembut isterinya itu. Anisah mula menguntum senyum. Terasa bahagia sangat bila bersama Ahmad, suami tercinta.......................... Bersambung.......




Akan datang episod seterusnya......

3 comments:

Aini_ع^موسيم ke موسيم said...

haaa,sedihnye...syok2 nak baca...bersamabung pula...

Aini_ع^موسيم ke موسيم said...

bersambung pula

nurislam said...

='( juz this fr tihs entry..terharu..=(