21 December 2009

DIALOG SEORANG PELAJAR AL AZHAR BERSAMA SEORANG PAK CIK....






Abd Halim(bukan nama sebenar) baru saja seminggu berada di rumah setelah pulang bercuti di kampungnya. Ramailah sanak saudara dan sahabat handai yang datang menziarahinya bertanyakan khabar. Abd Halim gembira melayan tetamu yang hadir. Rindu yang telah lama disimpan akhirnya dilepaskan jua dek kerana kepulangannya ke tanah air. Hari ini Abd Halim telah didatangi seseorang yang agak ternama juga di kampungnya iaitu ketua kampungnya sendiri, pak cik Deraman(bukan nama sebenar). Pak cik Deraman datang berseorangan. Dia juga tidak lepaskan peluang menziarahi Abd Halim. Abd Halim juga begitu menghormati ketua kampungnya itu. Lagi pun ketika sebelum pemergian Abd Halim ke qiblat ilmu(Universiti Al Azhar) dahulu, pak cik Deramanlah yang banyak membantunya mencari dana untuk kegunaannya di sana. Pak cik Deraman begitu berbangga kerana Abd Halim satu2nya anak jati kampungnya yang telah menuntut ilmu di Universiti Al Azhar, Mesir. Abd Halim terasa terhutang budi dengan pak cik Deraman. Hari ini dia juga tidak sabar2 menyambut seseorang yang begitu dia hormati selama ini iaitu pak cik Deraman.

"Assalamualaikum Halim. Sihat ka ni.. Allaaah.. Lama tak jumpa dia.. Ish2... Lain dah la ni noh.. Nak macam arab pon ada dah muka tuu." pak cik Deraman menyapa Abd Halim dalam loghat utaranya sambil berseloroh. Abd Halim tersenyum lebar lantas memeluk erat tubuh tua yang sudah menjangkau lebih 60 tahun itu. Abd Halim merasakan pak cik Deraman tidak seperti umurnya kerana masih kelihatan tegap dan gagah.

"Waalaikumussalam pak cik... Saya Alhamdulillah sihat. Dok lagu ni laa saya.. Cuma badan naik sikit laa dari masa mula2 pi dulu.. Pak cik lagu mana? Sihat ka?" balas Abd Halim sambil menjemput pak cik Deraman mengambil tempat di sofa.

"Pak cik lagu ni laaa.. Sihat cara orang tua.. Nak sihat macamana sangat kan. Kadang2 batuk.. Lenguh sana, lenguh sini.. Hmmm.. Lagu tu laa Halim ooii.. Pak hang pi mana?" tanya pak cik Deraman.

"Pak saya pi kebun baru tat sat(sebentar tadi) jaa. Baru keluaq sangatlah. Elok dia keluaq jaa dalam 5 minit, pak cik sampai teruih..." balas Abd Halim tenang.

"Nih, apa ceghita Mesit? Ngaji lagu mana? Bila hang nak habih nih? Orang kampung dok tunggu bila la anak teruna pak lang Chop nak balik ngajaq di kampung ni. Hat dok ada la ni pon enjin lama dah. Depa pon tak larat dah dok berdiri ataih mimbar tuu. Orang muda la plak kena ambek alih dah la ni." semangat benar pak cik Deraman bertanyakan keadaan Abd Halim di Mesir. Abd Halim tenang saja melayan telatah pak cik Deraman itu. Setelah agak lama mereka bersembang, pak cik Deraman tergerak hati ingin bertanyakan tentang isu semasa yang melanda sekarang ini terutamanya di kampung mereka sendiri.

"Nih Halim. Pak cik ada banyak benda nak tanya hang ni. Alang2 hang dah ada ni. Tanya teruih laa nooh. Tak pa kot noh?"

"Yaa pak cik.. Tanya la. InsyaALLAH hat mana saya boleh jawab, saya jawabla. Hat mana tak tau, nantilah saya rujuk lain.." balas Abd Halim lembut.

"La ni dok dengaq ceghita macam2.. Pak cik pon tak tau laa yang mana 1 betoi, hat mana salah. Yala kan, pak cik pon ngaji sampai sekolah Melayu jaa.. Tau sikit2 lagu tu ja laa.. Kalau hang nak tau laa kan, masjid kita la ni ada sorang ustaz dari pejabat agama mai ngajaq. Yang tu takpa la kan. Yang pak cik peliknya, hari len banyak lagi, dia dok pi amek jugak hari khamis malam jumaat wat kelas pengajian. Ustaz tu kata, malam jumaat bukannya baca Yasin ja, benda len pon boleh wat jugak. Tapi bagi pak cik la kan, biaqla depa ahli jemaah masjid nak baca Yasin. Kan baguih lagu tu Halim kan..." tanya pak cik Deraman panjang lebar.

"Hurmm.... Ok, camnilah pak cik. Saya jawab bagi pak cik paham naaa.. Memang tak salah untuk kita wat ibadat len pon malam jumaat ni. Tak semestinya malam jumaat ja kena baca Yasin. Nak baca tiap2 malam lagi baguih. yang pentingnya kita ni dituntut untuk berlumba2 wat ibadat kerana malam jumaat ni banyak berkatnya. Penghulu segala hari pak cik. Besaq pahalanya kita wat ibadat hari tu. Macam ustaz tu nak ngajaq tiap2 malam jumaat pon tak salah pak cik. Sebab majlis ilmu ni kan perkara ibadat. Yang ngajaq dapat pahala, hat dengaq pon dapat pahala."

"Tapi pasai pa dia kata salah bila kami baca Yasin malam2 jumaat ni? Dia kata lagi, Nabi tak pernah wat lagu tu." tanya pak cik Deraman lagi."

"Apa yang salahnya? Walaupun benda ni Nabi tak pernah wat, tak semestinya benda tu salah. Ada Hadis tentang kelebihan baca yasin malam jumaat ni. Cumanya kedudukan hadis tersebut dipersoalkan. Tapi tak lah sampai ke martabat hadis palsu. Cuma lemah saja. Hadis dhoif boleh dijadikan amalan kita. Cumanya tak leh wat hujah ja. Takpa, pak cik dengaq dulu sebab saya tau pak cik tak berapa nak paham kan. Saya nak ceghita panjang takut pak cik pening pulak satgi... Bukan wajib pon baca Yasin malam jumaat ni. Nak baca, bacalah. Tak mau baca, sudah. Sekurang2nya kita baca juga surah yang ada dalam quran ni ramai2. Bukan senang pak cik nak kumpui orang kampung ramai2 pastu wat bacaan ayat quran. Dah boleh baca Yasin ni kira ok dah ni... Lagi pon tiap2 surah dalam Quran ni kan ada kelebihan masing2. Yang salahnya bila tak bagi orang baca. Kalau kita malas baca,jangan heret orang lain sama jadi malas macam kita. Kira ok lah kita ni baca juga 1 surah dari quran malam2 jumaat yang berkat ni daripada depa yang dok pandai hingaq ja, tapi 1 surah pon tak baca... Cumanya pak cik janganla pulak anggap baca Yasin malam jumaat ni wajib plak noh?" syarah Abd Halim panjang lebar juga.

"Alaa Halim ni, kalau pak cik anggap baca Yasin malam jumaat tu wajib, pak cik tak singgah dah kedai kopi lepas2 maghrib tuu... Hehehehehe. Kadang2 tu pak cik balik terus ja umah dok main ngan cucu..Hehehe." pak cik Deraman ketawa kecil. Abd Halim senyum saja melihat jawapan dari pak cik Deraman itu.

"Ni ada lagi Halim.... Minggu lepas kami ada wat qiamullail di masjid. Ustaz dari pejabat agama tu yang anjurkan. Ramai yang mai. Memang meriahlah sambutan orang kampung. Cumanya ada sikit masalah la masa solat subuh tu.. Ustaz tu jadi imam. Masa waktu qunut tu, dia tak baca doa qunut... Kami ingatkan dia terlupa. Kot2 laa nak wat sujud sahwi pulak sebelom salam tu. Tapi tak wat pon. Lepas bagi salam tu dia teruih bagi kuliah subuh. Ada orang kampung yang dok bisik2.. Depa tanya tok imam masjid. Tok imam kata sah ja solat tu sebab doa qunut ni sunat ab'ad jaa. Pastu pasai ustaz tu tak wat pulak sujud sahwi pon tak jadi masalah tok imam kata. Masa kuliah subuh tu, ustaz tu bagitau la yang Nabi tak wat pon doa qunut ni. Jadi dia suruh ahli jemaah pon jangan dok baca dah doa qunut masa solat subuh. Ramai yang tercengang jugak bila ustaz tu kata camtu..... Hang ceghita sikit kat pak cik lagu mana hat betoinya nii." soal pak cik Deraman untuk memecahkan kebuntuannya selama ini.

"Hehe. Camni sebenaqnya pak cik. Sebelom tu saya ceghita dulu kat pak cik hukum baca doa qunut ni. Ni saya amek pendapat dari mazhab kita ni. Saya takmau la ceghita dari mazhab len. Satgi pak cik pening pulak. Doa qunut waktu subuh ni sunat bila kita baca. Dan dia jugak termasuk dalam sunat ab'ad. Bila kita lupa wat benda yang sunat ab'ad, digalakkan pula kita ni sujud sahwi. Tiba2 kita terlupa pulak nak sujud sahwi, pon takda masalah ngan solat kita tu. Sah solat kita. Dia bukannya rukun. Jadi kalau tak baca pon masa subuh tak batai solat pon. Cumanya rugilah sebab kita tinggaikan benda sunat ni. Lagipon dalam doa qunut kan ada selawat ke atas Nabi. Kan di situ pahala free yang kita dapat lagi kan. Yang jadi salahnya bila kita larang orang dari wat perkara sunat tu... Tu yang jadi masalah dan kacau bilau dalam masyarakat kita sekarang ni pak cik. Pak cik boleh paham kot penjelasan saya tadi?" Abd Halim memaku tepat matanya ke arah pak cik Deraman

"Haaaa, clear teruih otak pak cik ni bila dengaq hang syarah lagu tu.. Tu dia laa noh. Tak sia2 kami hantaq hang ngaji sampai Mesit tuu... Sebab tu hang kena balik cepat2 ni. Tahun berapa dah hang lani? pak cik Deraman tersenyum bila mendengar penjelasan dari Abd Halim.

"Saya lagi setaun nak habih pak cik. Taun pertama dulu saya pernah sangkut. Tu yang jadi lebih setaun tu. Kalau hat betoinya 4 taun jaa.." jelas Abd Halim

"Takpa haih.... Pak cik dok dengaq ngaji sana payah. Bukannya hang tak pulun kan. Cuma takda rezeki hang ja.. Takpa2.. Kami doakan hang tak sangkut dah. Pulun lagi laa lepas ni noh.. Berapa paper semua hampa kat sana?"

"Macam saya ni kos Usuluddin taun pertama saja dah 16 paper.."

"Tu dia haih.. Biaq betoi.. 16 paper tu banyak Halim oi.. Bukannya jawab dalam melayu. Dalam arab nuuu. Kalau pak cik dah lama tunggin awai lagi. Hahaha." pak cik Deraman ketawa spontan. Abd Halim hanya senyum saja memandang pak cik Deraman. Geli hati juga dia bila melihat telatah pak cik Deraman itu.

"Nih ada 1 lagi nak tanya hang ni.... Maafla noh nyusahkan hang Halim oi. Hang ada gheja pa?"

"Eh, xpa ja.. Takda gheja pa pon pak cik. Dok lagu ni laa saya. Perabih beras ja. Hehehe. Tanya apa lagi pak cik?" soal Abd Halim kembali.

"Niiih, anak pak cik si Lokman tuu.. Dia ada ceghita kat pak cik. Dia la ni bertugas di 1 negeri ni.. Dia dok habaq laa kan.. Ada la setengah masjid kat negeri sana tu lepas solat ja depa tak wirid dah.. Dengan tok imam sekali balik awai. Wirid tak dah. Doa apatah lagi.. Awat depa jadi pelik lagu tu Halim oi... Ceghita sikit kat pak cik kot2 laa hang tau kaa.." Abd Halim tersenyum saja mendengar pertanyaan pak cik Deraman tersebut.

"Hmmm.... Sebenaqnya tak pelik pak cik. Cumanya kita tak pernah wat ja di kampung kita ni... Adat kita dari dulu sampai la sekarang ni, lepas solat ja kita wirid ramai2... Pastu beratib ramai2.. Last kali kita doa ramai2... Tu hat selalu kita wat. Majoritinya masyarakat islam negara ni wat lagu tu laa.. Dia jadi pelik bila len sikit dari orang lain. Tak salah pon kalau lepas2 solat kita terus balik umah atau pi mana2 ka... Sebab benda tu kan dilakukan di luaq solat. Bukannya kita wat masa tengah solat. Lagi pon bukan wajib kita wirid lepas solat ni. Dia hanya sunat yang dituntut sangat untuk kita wat. Sebab pa saya kata lagu?? Ya laa.. Cuba tengok betoi2... Kita baru lepas solat. Ayaq sembahyang pon dok ada lagi. Dok pula dalam masjid ngan niat i'tikafnya.... Kita wirid pulak ramai2...Ish, pahala berlipat ganda tu pak cik.. Kan baguih adat orang melayu kita ni... Kalau di Mesit len pak cik. Lepas2 solat ja, makmum ngan tok imam keluaq awai. Tapi ada ja dok wirid sendiri2.. Cuma doa ja depa tak berjemaah cam kita dok wat selalu ni. Orang sana tak pelik la sebab adat depa memang lagu tu dah. Kalau saya bawak balik adat sana mai kampung ni pelik la pakcik. Silap2 depa kata saya ni tak betoi dah.. Saya kena tengok juga 'uruf atau pon adat sesebuah tempat tu selagi mana tak salah dari segi syara'. Macam kes doa qunut tadi. Saya pernah solat di kampung arab. Kami pi umah kawan kami yang arab ni. Subuh hari p1 kawan saya yang arab ni jadi imam. Dia tak baca doa qunut. Subuh hari kedua pulak dia suruh saya jadi imam. Oleh kerana saya nak rai dia yang tak wat doa qunut tu, saya pon tak wat doa qunut... Berkenaan wirid tadi pak cik, kalau kita malas wirid atau pon doa, kita yang rugi. Yang salahnya bila kita dok kata kat orang macam tu la, macam ni lah.. Biaq kita saja yang malas sudahlah.. Jangan ajak orang len pulak jadi malas macam kita. Dan saya nak pesan, kalau ada makmum yang masih belum sudahkan solat, jangan wirid kuat sangat. Takut ganggu orang tu pulak. Pak cik paham tak saya cakap ni? Dari tadi dok ternganga ja. Hehehehe."

Abd Halim geli hati melihat gelagat pak cik Deraman yang begitu khusyuk mendengar penjelasannya yang panjang lebar itu.

"Eh, pak cik paham..Pak cik paham. Bukan pa, terpegun pak cik ngan penjelasan hang ni. Otak pak cik yang mengaji tak tinggi ni boleh terima lah cara hang abaq tuu. Tak lah pening pala pak cik. Ish kesian kat hang noh dok kena tanya banyak lagu ni...."

"Takpa ja pak cik. Memang dah tugas saya. Setakat mana yang saya tau, saya habaq laa.. Lagi pon kami pelajar Al Azhar ni dah jadi cam Duta Al Azhar untuk rakyat malaysia ni.. Tanggungjawab kami dah nak memahamkan orang kampung ni pak cik." balas Abd Halim.

"Tu laaa noh. Ngaji laa pulun2 Halim oi.. Hang laa harapan orang kampung ni. Pak cik pon dah tua. Anak2 pak cik yang laki takda yang ngaji agama. Bila pak cik mati nanti pon dok harap hang laa uruskan pak cik." sedih nada pak cik Deraman.

"Ish, pak cik ni.. Awat dok cakap lagu tuu... InsyaALLAH.. Saya sedia berkhidmat pulak untuk orang kampung saya ni. Mereka pon dah banyak tolong saya masa mula2 saya nak pi Mesit dulu."

"Ni Halim, len kali ja la kita sembang lagi. Kesian pulak kat hang ni. Hang ada gheja ni. Saja malaih nak habaq kat pak cik kan. Hehehe." soal pak cik Deraman ingin menduga.

"Betoi tak da gheja pa. Dok umah jaa. Esok baru nak pi kebun tolong abah. Haa, sebelom tu pak cik. Saya nak pesan ni. Lepas ni kalau dok nampak orang kita yang dok wat benda pelik sikit dari adat kita, jangan dok kata plak kat dia naa.. Selagi mana dia wat tu tak salah di sisi agama, tak pa jaa.. Bukan pa, kadang2 tu kita tengok orang tu wat pelik skit, kita hukum dia macam2 plak.. Sabaq sat. Tilik dulu pasai pa dia wat lagu tu. Biaq depa sudahlah hukum kita bid'ah ka apa ka.. Kita jangan dok ikut rentak depa dok ngata balik. Depa tak mau baca Yasin ka, wirid ka, doa ramai2 ka, baca qunut ka, apa ka.... Biaq kat depa.. Kita nak bagi amaran jangan dok kata kita ni bid'ah masuk neraka sudah laa. Fitnah tu sedang lena pak cik.. Jadi jangan kita cuba2 bangunkan dia..."

"Pak cik paham Halim. Tima kaseh laa bagi pak cik banyak ilmu hari ni.. Tima kaseh banyak2 Halim oi... Satgi kalau pak hang balik kem salam laa kat dia naaa.. Haaaa, ni 1 lagi pak cik nak tanya hang ni...." tiba2 saja pak cik Deraman menyoal Abd Halim semula.

"Apa dia pak cik?? Dengar macam bahaya jaa ni.." balas Abd Halim kehairanan.

"Hang la ni tak da buah hati lagi ka? Anak pak cik si Fatimah tu baru jaa habih Darul Quran... Kalau hang berkenan, habaq la. Pak cik lagi suka.. Hantaran tak yah bagi pon tak pa Halim oii.."

Mereka berdua masing2 ketawa bila mendengar pak cik Deraman berkata begitu. Hingar sedikit rumah Abd halim ketika itu. Dalam sungguh makna tersirat itu walaupun dalam gurauan pertuturannya.........................

3 comments:

Muhamad Amirul bin Hasim said...

salam, ana suka ending citer ni. huhu.. teruskan bercerita. :)

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

wslm...ehem2..ustaz amirul mmg suka ek cmtu..apa lagi..cari la sorg kot ni.... spa yg xmau kt pengerusi kita ni kan..hehehehehe

Bintu™ said...

Hehe..ana pn suka ending dia..tp..kalau akhawat ada ka pakcik wat ending lagu tu..huhu..mg2 sama2 kita cr ilmu di bumi mesit ni.