14 March 2010

AKU, DIA, KAMU & PERSATUAN....



Assalamualaikum semua....

Bila kita menjejakkan kaki saja dibumi berkat ini(Mesir), maka bermulalah pelaksanaan niat kita dahulu ketika di Malaysia untuk menuntut ilmu di bumi anbiyak ini. Itulah tujuan utama permusafiran dan permukiman kita di Mesir ini. Bila barang2 kita sudah berada di luar lapangan terbang, maka ketibaan kita itu sebenarnya telah dinantikan oleh ramai orang. Terdiri daripada 'abang2 lama' atau 'kakak2 lama'. Ini realiti yang berlaku. Ada siapa yang ingin nafikan???

Baik, kita berbalik kepada penulisan kita. Setelah siap semua barang2 kita dipunggah dan terus membawa kita pulang ke rumah negeri masing2... Ada yang diambil dari lapangan terbang terus dan bawa pulang ke muhafazah(cawangan) yang mereka mohon. Bila sudah sampai ke rumah negeri masing2 atau cawangan masing2, maka bermulalah program2 yang diadakan untuk memudahkan urusan para pelajar. Samada program berbentuk ilmiah,penambahan thaqofah dan pendedahan awal berada di bumi Mesir ini.

Kelangsungan program ini tidak berhenti setakat itu saja. Bahkan berterusan sehinggalah hari ini. Cumanya ada waktu dan masa yang telah ditetapkan oleh pihak persatuan. Baik, bila sebut saja persatuan ini. Persatuan manakah yang bertanggungjawab dalam menjaga kebajikan kita selama ini??? Maka aku dengan segala hormatnya menyebutkan di sini bahawa persatuan yang telah menjaga dan mempedulikan kami selama ini ialah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir atau singkatannya PMRAM.

Jika mereka bertanya, bukankah persatuan2 anak negeri yang bertanggungjawab ke atas pelajar2 negeri masing2? Benar..... Tapi kena tahu bahawa BKAN atau Badan Kebajikan Anak Negeri berada di bawah naungan PMRAM. Siapa penaungnya??? PMRAM.. Jadi secara tidak langsung PMRAM terlibat. Faham?? Baaaik..

PMRAM secara hakikatnya berpusat di Kaherah. Kerana pejabatnya sendiri berada di Kaherah. Jadi bagaimana pula nasib pelajar2 Malaysia yang berada di luar Kota Kaherah seperti Mansurah, Zaqaziq, Tanta, Dumyat, Syibin el Kom, Iskandariah dan sebagainya?? Maka jawabnya ialah PMRAM telah melantik mandub(wakil persatuan) yang berstatus pengerusi di setiap cawangan2 yang diduduki oleh pelajar Malaysia amnya. Oleh itu tertubuhlah PMRAM peringkat cawangan sekitar awal tahun 90 'an dahulu sehinggalah sekarang. Atau lebih dikenali dengan nama Dewan Perwakilan Mahasiswa(DPM). Jika di Malaysia, Ahli JawatanKuasa bagi setiap organisasi peringkat negeri sebagai contohnya dinamakan 'exco kerajaan negeri'. Bagi PMRAM pula, ia ada BP atau badan pengurus(merangkumi ikhwah dan akhawat) yang memegang beberapa portfolio yang telah ditubuhkan. Maka mudahlah untuk PMRAM menguruskan hal ehwal semasa mahasiswa diseluruh Mesir ini. Bagi wakil PMRAM yang telah dilantik dan yang berstatus pengerusi itu, dia pula telah menubuhkan pula AJK nya yang diberi nama AJKT(ada HEWI jika cawangan yang memerlukannya) atau ahli jawatan kuasa tadbir untuk memudahkan segala urusan mahasiswa/wi yang berada di cawangan masing2.

Persoalan yang timbul. Adakah boleh bagi persatuan ini, PMRAM atau DPM melakukan segala gerak kerja jika tiada bantuan atau tenaga kerja dari kalangan ahli???? Maka jawabnya mestilah tak boleh dan tak mampu. Tidak dapat tidak bagi ahli2 yang berdaftar di bawah persatuan induk mestilah membantu dan mendokong persatuan yang ada ini. Mengapa?? Kerana ''alaikum bil jamaah',tidak dapat tidak kita ini perlu kepada kehidupan berjemaah.... Itu jawapan mudah aku..

Kita melihat pula pada zaman awal Islam dulu. Saiyiduna Nabi Muhammad telah melantik beberapa orang sahabat untuk membahagikan tugas dakwah Islam. Ketika itu penyebaran Islam masih dalam keadaan sirr atau rahsia.. Apa yang kita nampak dalam kisah ini?? Yaaa, sebuah organisasi......... ia(organisasi) penting untuk memudahkan segala gerak kerja seharian kita. Perlantikan seorang ketua itu penting. Maka kita di sini pun sudah ada semua itu(organisasi) iaitu PMRAM dan DPM.

Bila kita mengetuai sesebuah kumpulan atau organisasi itu maka secara automatiknya sudah tentu mempunyai ahli. Benar??? Maka kita bukan saja berhadapan dengan masalah gerak kerja. Tapi kita juga akan berhadapan dengan masalah ahli atau di peringkat yang lebih tinggi ialah rakyat. Aku fokuskan pada PMRAM dan DPM, maka ahli lah pernamaan mereka itu. Bila sudah menjadi seorang pemimpin, maka tugas beratlah yang sedang dan bakal memberati kita. Iaitu sebuah tanggungjawab. Kepimpinan bukanlah sesuatu perkara yang perlu dibanggakan dan disombongi. Silap langkah dalam menunaikan amanah ahli maka jawablah dengan Allah taala nanti. Apakah kesalahan yang bisa terjadi sebagai seorang pemimpin?? Semua ini sudah maklum. Seorang pemimpin itu bisa(mungkin) melakukan pecah amanah, rasuah, penyelewengan kuasa, diktaktor dan sebagainya. Namun di peringkat persatuan mahasiswa ini aku jamin bahawa tiada kesalahan ketara yang dilakukan oleh ketua organisasi. Apatah lagi PMRAM dan DPM ini mahasiswanya yang berada di dalam aliran agama. Cumanya ada beberapa kesalahan yang tidak berat. Namun(kesalahan tak berat itu) mampu untuk meruntuhkan ukhuwwah islamiah itu.

Ini boleh berlaku bila pemimpin mahasiswa tidak menghiraukan pandangan dari ahli. Yaaa, memang benar setiap keputusan oleh kepimpinan telah disepakati ahli mesyuarat yang terdiri dari AJKT atau HEWI(Hal ehwal wanita Islam), namun di celah2 itu kepimpinan juga perlu melihat kepada pandangan ahli. Perlu ada budi bicara sesama ahli. Kerana apa?? Kerana kita naik sebagai pemimpin kerana undian ahli. Kalau kita naik sebagai pemimpin kerana sistem monarki atau diktaktor maka aku sebutkan bahawa kita adalah pemimpin yang syok sendiri. Maaf cakap. Kenapa aku sebutkan sebagai pemimpin syok sendiri? Kerana ahli tak suka. Hanya kita saja yang beriya2 ingin jadi ketua. Itulah dia pemimpin syok sendiri. Kita kuat menerangkan tentang pentingnya perpaduan tetapi dalam masa yang sama pandangan ahli kita tak hiraukan. Kalau kita mengatakan kita belajar tentang ilmu siyasah, maka ahli juga ada belajar. Sebab itu tak boleh ketepikan suara ahli. Jika kita naik jadi pemimpin pun kerana ahli maka tak mustahil kita juga boleh digulingkan kerana ahli!!! Aku tidak menuduh sesiapa. Sebagai pemberitahuan tentang beberapa kesalahan yang boleh terjadi jika kita ini mengetuai pimpinan mahasiswa. Dan sebagai pemimpinan kita perlu tegas dalam sesuatu hal. Bukan bermakna semua perkara. Tapi dalam beberapa perkara. Mengapa tegas ini penting?? Kerana kita tak mahu pemimpin itu boleh berubah fikiran hanya kerana dipengaruhi oleh orang lain. Sebagai contoh, seorang sahabat Nabi, tidak boleh jadi pemimpin kerana dia tidak tegas. Tidak tegas di sini bukan bermakna bermudah2 dengan hukum Allah, tapi mudah kasihan pada orang sehingga terpaksa gugurkan prinsip perjuangan dan kepimpinan. Itu yang tak boleh ada pada seorang ketua atau pemimpin.

Ada pemimpin yang mudah berlembut yang tidak patut pada mereka yang tidak layak untuk membuat keputusan. Bukan salah berlembut bahkan dituntut, tapi janganlah terlalu berlembut dan mudah 'cair' kepada mereka sehinggakan mereka naik kepala kita. Kita wajar bahkan sunnah Nabi mendengar pendapat dari orang lain. Sebagai seorang pemimpin, kena tegas jika keputusan itu seolah2 naik kepala kepimpinan sebenarnya. Ada orang yang boleh jadi pemimpin tetapi bukanlah pimpinan atasan atau mutlak. Hanya boleh menjadi pemimpin peringkat bawahan saja. Saranan aku supaya tidak mudah 'cair' dengan mereka. Tegas dan berprinsip dalam membuat keputusan. Jika tidak, kita ini hanya nama saja pemimpin, tetapi menjadi boneka kepada sesetengah orang. Di sebalik kita memerintah, tapi sebenarnya ada 'tangan ghaib' yang mengawal kita. Nau'zubillah..

Namun dicelah2 kepayahan pemimpin menjalankan tugas, masih ada segelintir ahli yang tak memahami tugas kepimpinan. Maka timbullah salah faham di antara ahli dan kepimpinan. Di manakah perpaduan dan ukhuwwah itu jika ahli sendiri tidak cuba untuk memahami kepayahan pemimpin dalam memikul amanah??? Adakah kita pernah tilik bahawa mengapa kita masih degil melanggar etika yang pemimpin tetapkan??? Inilah kesalahan ahli yang sengaja dibutakan oleh ahli. Mengapa jadi begitu. Aku sebagai ahli biasa sedar akan masalah ini. Ahli merupakan pemerhati terbesar dalam organisasi(persatuan) sentiasa nampak kerja buat oleh kepimpinan. Ada yang tak kena dengan kepimpinan maka ahli dengan cepat menegur. Tapi adakah kita benar2 ikhlas menegur atau hanya kita ini memang suka mencari kesalahan pemimpin?? Tilik diri kita. Atau kita ini sememangnya tak suka dengan kepimpinan sehinggakan semua perkara termasuklah perkara baik yang pemimpin buat pun kita kritik dan terus kritik?? Sebagai ahli, kita juga ada kelemahan. Mana yang tidak kena(yang dilakukan pemimpin), maka kita boleh tegur. Tapi ada baiknya jika kita ingin menegur kepimpinan, kita masuk sama dalam gerak kerja persatuan. Baru kita tahu di mana ada salah dan silapnya gerak kerja persatuan. Ini tidak, kita tak pernah bersama persatuan, tiba2 kitalah orang yang paling lantang mengkritik kepimpinan. Itu yang tak kena! Jika kita ini benar2 ikhlas untuk menegur kepimpinan maka sewajarnya kita terlibat sama dalam kerja persatuan. Jangan hanya pandai mengkritik saja sehinggakan tak tahu hujung pangkal masalah. Ini terjadi masalah pada kita bila pihak persatuan memberikan jawatan, kita menolak. Macam2 alasan yang kita bagi. Tapi bila pemimpin ada melakukan kesilapan yang tak besar, maka kitalah orang yang kuat mengkritik. Sedangkan adakah kita pernah tahu punca masalah atau keadaan gerak kerja persatuan???? Bila kritik,kita lah juara, tapi bila persatuan bagi jawatan, kita menolak dengan seribu alasan. Kalau begitulah sikap kita sebagai ahli, lebih baik duduk diam saja di rumah. Mulut itu kunci rapat2. Jangan bising2 dengan gerak kerja persatuan kalau kita tak tahu hal sebenar.

Bila kita dapat tahu punca permasalahan kepimpinan dan ahli maka kita perlu pula melakukan sesuatu untuk memulihkan keadaan atau menyatakan keadaan sebenar ahli dan kepimpinan. Tiada guna kita hanya pandai bunyi2 belakang. Tidak kira pemimpin atau ahli. Masing2 ada kelemahan. Sedarkah kita bahawa cara kita yang hanya pandai bunyi belakang ini sebenarnya merenggangkan ukhuwwah kita dalam tak sedar. Yaaaa, seolah2 kita ini 'tawa dalam tangisan'. Ikatan ukhuwwah kita ini sebenarnya sudah lama renggang. Tapi masih kelihatan terikat padu dek kerana bayang2 kemanisan senyuman kita itu. Adakah kita mahu ia terus berlaku. Tak!..

Oleh itu marilah sama2 kita memberikan komitmen dalam persatuan. Salah pemimpin, ahli tegurlah dengan landasannya. Pemimpin pula, tak salah untuk mendengar luahan dan suara ahli. Kerana aku percaya bahawa ahli2 juga ada idea2 yang bernas untuk memantapkan persatuan kita. Sama2 berganding bahu. Kita bukan saja penyokong tetapi pendokong persatuan kita. Persatuan adalah satu gerak kerja yang begitu penting. Walaupun tujuan utama kita datang Mesir ini untuk belajar, tapi jangan lupakan persatuan kita yang ada ini. Dan jangan pula melebih2kan urusan persatuan sehinggakan pelajaran terabai. Secara peribadinya, bagi aku pelajaran lebih penting dari persatuan. Persatuan tetap jatuh no. 2. Kenapa pelajaran menang berada pada no. 1?? Pelajaran menang kerana TUJUAN UTAMA datang Mesir. Sebab itulah pelajaran berada pada no. 1. Kerana tujuan itulah melebihkan pelajaran dari persatuan. Tapi tidak bermakna persatuan tidak penting pula. Menguruskan persatuan(hal ehwal mahasiswa) adalah sebesar2 pahala kerana dengan wasilah persatuan inilah kita sudah membantu dan memberikan kebajikan kepada ramai rakyat Malaysia di bumi Mesir ini. Bukankah itu kebaikan yang telah, sedang dan bakal kita lakukan?? Allah tilik semua itu. Kita tidak dibayar gaji atau elaun. Tapi kita diganjarkan pahala yang Allah taala jamin bagi kita kerana lillahi taala kita dalam menguruskan persatuan ini.

Akhir sekali, ahli dan pemimpin perlu saling membantu. Salah silap, kita saling tampung kekurangan itu. Kita cari titik persamaan. Pandanglah kepada kebaikan pemimpin yang telah mereka korbankan masa dan wang ringgit mereka, bukan pandang kepada salah mereka sedangkan kesalahan itu boleh diselesaikan elok2....


Jika persatuan kita ini hanya tinggal 5 orang saja sekalipun yang menyokong dan mendokong, aku tetap dengan persatuan ini menjadi tulang belakangnya dalam memastikan ia terus wujud dan mampu berdiri di bumi Mesir ini................ kita PMRAM!!! Wallahu a'lam..



Satu langkah yang takkan berundur....... PMRAM!!





1 comment:

sanggahkezaliman said...

Timbl Pengerusi pcm nyari maut diugut pukul beramai2 oleh tali barut syarikat agensi.. sila klil link ini http://sanggahzalim.blogspot.com/