23 August 2010

Jawapan balas terhadap tuduhan melulu blog Nak Jadi Budak Baik.

Assalamualaikum semua..

Salam Ramadhan Kareem untuk semua kawan-kawan penulis. Moga ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. Amiiiin.

Penulis terpanggil untuk memberikan sedikit respon terhadap tulisan sahabat kita dari blog Nak Jadi Budak Baik.

Penulis menyambut baik penjelasan admin blog tersebut tentang hadis yang beliau berikan itu. Hadis Nabi tak boleh sekadar dengar dan terus keluarkan hukum. Betul! Penulis setuju. Hadis nabi kita perlu rujuk ulamak. Berdasarkan apa yang penulis belajar pun memang tak boleh makan dah bila masuk waktu subuh. Kita setuju dengan penjelasan beliau.

Semasa penulis membaca entri beliau yang bertajuk Ilmu Sesat itu, penulis memuji tindakan beliau cuba menjelaskan apa yang kesamaran. Tiba-tiba mood penulis terpotong bila terlihat ayat beliau yang menulis, "Nak aktifkan persatuan,baguslah. Tapi janganlah bila ditanya benda yang tidak tahu, ringan je mulut mengeluarkan hukum."
Sekejap. Kenapa tiba-tiba beliau nak kaitkan dengan persatuan pula ni? Masa part ni penulis baca terus penulis berhenti! Memang dah bagus huraikan tentang hadis itu, tapi kenapa kesalahan yang dilakukan oleh ustaz yang dikatakan lepasan Mesir itu disandarkan kepada persatuan? Kalau benar pun ustaz itu lepasan Mesir, adakah beliau(admin blog) tahu yang ustaz itu dulu seorang yang aktif persatuan atau tak?

Ini tuduhan melulu! Terus terang penulis cakap bahawa tuduhan ini boleh disabit sebagai berniat jahat atau dengki dengan pelajar yang berpersatuan. Penulis pernah bersembang dengan seorang yang berfahaman wahabi. Dia mengatakan boleh makan jika dah masuk waktu sebab berdasarkan hadis, "Seandainya seseorang daripada kamu mendengar azan dan bekas makanan ada dihadapan kamu, maka janganlah letakkan bekas makanan tersebut (berhenti makan) sehinggalah kamu menyelesaikan hajat kamu (habiskan makanan)" (Riwayat Al-Baihaqi, Sohih mengikut syarat Imam Muslim)

Dia pegang zahir hadis dan terus keluarkan hukum. Jadi apa kena mengena dia aktif persatuan atau tidak? Jujur penulis cakap, bahawa bagi penulis, mengaji no. 1 dan persatuan no. 2 kerana dari sudut priority(keutamaan). Tapi dengan menyalahkan persatuan jika berlaku isu-isu begini, penulis bangkang. Berapa ramai yang aktif persatuan boleh berjaya? Beramai ramai yang tak aktif persatuan yang gagal? Perlu kah penulis sebut orang-orang yang alim tapi hebat dalam persatuan? Penulis rasa, pelajar Malaysia di Mesir cukup mengenali mereka. Ada yang pernah jadi Presiden PMRAM, BP PMRAM, Timbalan YDP BKAN dan lain-lain. Dan berapa ramai pula yang tak aktif persatuan sambil tidur yang tak pergi belajar??

Jika ustaz yang dimaksudkan itu salah dalam menghukum, itu individu dia saja. Bukan kerana dia aktif persatuan. Walaupun beliau(admin blog) tidak lah menyalahkan persatuan secara mutlak, tetapi tindakan beliau menyandarkan kesalahan yang dilakukan ustaz tersebut kepada persatuan maka penulis tak setuju walaupun penulis beranggap keutamaan kita ialah menuntut ilmu daripada persatuan. Tapi bukan bermaksud persatuan kena tinggalkan.. Ulamak menyebut ilmu aqidah lebih utama dari ilmu feqah, tapi bukan bermaksud tak perlu belajar ilmu feqah....

Huraian beliau berkenaan bab batal puasa itu sudah cantik. Tapi yang salahnya bila sandarkan kesalahan seorang ustaz itu dalam berhukum kepada persatuan.. Lain kali hati-hati dalam menulis.. Wassalam..





1 comment:

nieyna_90 said...

assalamualaikum wbt
ana dah jelaskan kat komen ana kat bawah artikel "ilmu sesat"
bukanlah menyalah kan org berpersatuan,ana mmg lah langsung tak layak.apatah lagi org yg aktif peratuan ni tugasnya adalah memudahkan urusan org lain,sangat mulia sekali jika bnda ni dilakukan ikhlas kerana Allah
cumalah,jika tentang hal mengeluarkan hukum,ana cuma mengharapkan agar berhati2,agr tidak ade ilmu sesat yg akn dibawa kepada masyarakat
tapi tulisan ana tu rupanya dah disalah fahami
'ala kulli hal,syukran lah ats teguran.sama2 lah kita baiki diri