28 February 2010

Kerana berkat 'ALLAHU AKBAR!!!'




Assalamualaikum semua.

Entri kali ini ditulis kerana ingin menceritakan 1 kisah benar yang telah berlaku ke atas diriku pada awal pagi tadi(28 hb 2 2010). Aku dikejar oleh 2 ekor anjing! Kejadian berlaku pada jam sekitar pukul 2.40 pagi.

Aku gerak dari rumahku menuju ke bait Maqobir(rumah ustaz Jakfar) berseorangan masa itu. Hanya bertemankan sejuk malam bumi Mansurah. Keseorangan melalui lorong2 deretan bangunan rumah arab. Tujuan aku ke bait Maqobir kerana ingin pergi ke Mator(lapangan terbang) bersama ustaz Jakfar. Bila sampai saja di satu jalan ini, aku ternampak kelibat beberapa ekor anjing sedang berkeliaran bebas. Seperti sedia maklum bahawa anjing2 di Mesir ini tidak mengganggu orang sangat. Aku pun berjalan dengan slumbernya tepi kumpulan anjing itu. Tiba2 ada seekor anjing itu datang menghampiriku. Aku sedikit terkejut. Lama kelamaan semakin dekat. Bila anjing itu dah dekat sangat denganku, aku pun mula menunjukkan reaksi untuk bergerak laju. Ketika itulah anjing tersebut semakin laju menghampiriku sambil menyalak kecil.

Anjing tersebut mula menyalak2 kuat. Aku terus melarikan diri. Tapi apakan daya kerana aku berjubah dan berkain pelekat. Setakat mana sangat yang mampu untuk aku lajukan larianku. Seekor lagi anjing mula mengikut jejak langkah kawannya itu. 2 ekor anjing mula mengejarku, sambil kedua2nya menyalak2 ke arahku. Aku memang gelabah sangat masa itu. Oleh kerana aku berjubah ketika berlari, larianku tidaklah laju seperti kebiasaan. Tangan kananku mengangkat sedikit kain jubah untuk lajukan larian. Ketika berlari aku sempat menoleh ke belakang. Dan apa yang aku lihat kedua2 ekor anjing tersebut sememangnya hampir denganku. Tidak sampai 1 meter jarak 2 ekor anjing itu denganku. Perasaan aku ketika itu hanya Allah yang betapa gelabah dan panicnya aku. Aku berlari sambil menoleh ke belakang. Ketika kedua2 ekor anjing itu kejar ku sambil menyalak2 kuat, aku juga tidak ketinggalan menyergah kembali. Dua kali aku sergah sekuat2 hatiku. Aku rasa tak pernah lagi aku sergah sekuat itu.

Ketika itu aku mula ingat kembali pesan orang tua2 bahawa jika bertemu harimau di hutan jangan larikan diri. Tapi cuba lawan renung kembali. Bila teringatkan pesanan itu, aku mula mematikan langkah. Aku berada betul2 di hadapan dua ekor anjing tersebut. Kedua2nya masih tidak henti2 menyalak. Suara salakkan dan giginya yang tajam itu menggerunkan aku. Aku cuba juga berhadapan secara bersemuka dengan 2 ekor anjing itu. Mungkin kerana aku mematikan langkah dengan tiba2 sambil menyergah dengan sekuat2nya menyebabkan anjing2 tersebut juga berhenti. Tapi salakkannya makin kuat. Gigi2 yang tajam itu merisaukan aku. Aku cuba memberanikan diri. Kami berbalas2 salakkan dan sergahan. Kedua2 anjing itu menyalak ke arahku dan aku pula menyergah sekuat2 hati kepadanya.

Akhirnya aku tidak tahu untuk buat apa2 lagi, tiba2 aku menjerit laungan 'Allahu akbar' sekuat2 hatiku....... Dan terus kedua2 anjing tersebut berhenti menyalak. Aku terkejut dengan situasi itu. Alhamdulillah lafaz syukurku dalam hati. Akhirnya anjing2 tersebut kembali diam seperti biasa. Dan aku meneruskan langkahku ke bait Maqobir. Kadang2 aku menoleh kembali ke belakang takut2 anjing2 tersebut mengejarku lagi. Tapi tidak. Kedua2nya diam saja. Ketika dalam perjalanan meneruskan langkahku itu, tidak henti2 aku melafazkan syukur pada Allah. Perasaan yang tak dapat aku bayangkan ialah ketika anjing2 tersebut berada betul2 berhampiranku ketika aku melarikan diri. Hanya Allah yang tahu bagaimana perasaanku ketika itu. Bayangkanlah hanya tidak sampai 1 meter jarak kedua2 anjing tersebut ketika mengejarku... Tapi takku sangka dengan berkat laungan 'Allahu akbar' itu, Allah menenangkan kembali anjing2 itu.

Aku bersyukur!! Allahu robbi....... Ya Allah, sungguh tinggi kebesaranMu(Allahu akbar).... Ampuni dosa2ku ya Allah..........

4 comments:

aishah said...

setiap ucapan kalimah ALLAH mngandungi barokah jika disebut dgn hati yg benar2 ikhlas.Sentiasalh melazimi mngingati ALLAH dlm apa jua keadaan.Wlpn mdh hanya org yg mndpt hidayah ALLAH shj yg akn mnyebutnya.

arekeyz_studio said...

Alhamdulillah cerita yang menarik ...bersyukur, lihatlah betapa taat dan patuhnya seekor Anjing bila nama Allahu Akbar dilaungkan,hanya manusia tidak tahu patuh ketika azan bergema...Allahu Akbar 3 x....


Hamba Yang Hina
by arekeyz@fenomenasyid

♥Aisyahumaira♥ said...

subhanallah!
hebatnya kuasa ALLAH.

Moga dilindungi ALLAH selalu :)

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

kepada semua : ingatlah Allah tiap ketika, Nabi Muhammad ingt Allah tiap ketika.. Kita?? lagi2 laa krn kita ni ada wat dosa..