25 September 2009

PMRAM = PAS ???


Assalamualaikum semua....

Hari ini aku tulis satu entri baru yang mungkin akan menimbulkan kurang senang sesetengah orang. Tapi bagi aku, aku menulis ini sebagai pembelaan untuk 'persatuan' aku di sini (Mesir). Dan idea nak tulis entri kali ini pun dicetuskan oleh sahabat aku selaku 'antara orang tertinggi' dalam DPM Mansurah. Dia bertanya padaku,

"Hang tak sakit hati ka?" ujarnya padaku.

Bukan tak sakit hati,cumanya aku malas layan orang tengah 'pening'. Bak kata Al Fadhil Tuan Guru Ustaz Nazrul,

"Jangan layan orang bodoh,nanti kita pun jadi bodoh macam dia jugak." begitulah mafhum ayatnya.

Tapi kali ini aku kena pertahankan juga persatuan aku ini. Aku minta maaf kalau kepimpinan kurang senang dengan tulisan aku kali ini.

Berbalik kepada tajuk kita tadi, PMRAM = PAS ???. Sebenarnya,sebelum sahabat aku berikan link sebuah blog seorang blogger terkenal (mungkin) di Mesir ini, aku sudah pun membacanya. Kebanyakan isu yang sering ditulis di dalam blognya itu menghentam PMRAM. Mesti ada punyalah beliau nak hentam PMRAM. Aku pun tak tahu lah, sebab apa beliau sakit hati sangat dengan PMRAM ini?? Sakit hati lah kan?? Kalau tak, buat apalah susah2 taip hanya untuk kata pada PMRAM saja? Tapi sekurang2nya beliau telah memperkenalkan 'PMRAM' kepada blogger2 seantero dunia yang lain. Maceh2..Tocey2...

Aku ingin menjawab serba sedikit isu2 yang beliau telah ketengahkan itu. Walaupun tak banyak,sekurang2 aku cuba untuk membela 'persatuan' aku ini.

Antara kalam2 beliau,

Beliau : "Saya rasa terpanggil untuk menulis entri kali ini untuk menyentuh isu berkaitan pengkaderan mahasiswa MALAYSIA di Mesir untuk menjadi seorang yang PRO parti PAS.Isu ini adalah isu lapuk yang selalu dibicarakan oleh banyak pemimpin politik."

Aku : Sapa yang panggil tu? Habaq mai sat kat cek.. Cek pon nak tau jugak ni. 'Pengkaderan' ni kalau tak silap aku la, rekrut laa nooh?? Kalau salah tolong betoi kan. (Maaflah guna bahasa 'ammiah Kedah. Bukan apa, baru sedap nak berhujah). Sapa dia yang dok rekrut pelajar sini jadi PRO parti PAS ni?? PMRAM ka?? Kalau PMRAM, sebenaqnya PMRAM tak payah susah2 nak rekrut kami. Sebab majoriti kami ni faham mana satu parti yang 'sempoi' bagi kami. Jadi bila kami dah faham, kami pilih ja laa... Dari Malaysia lagi kami dah dok dalam parti yang 'sempoi' bagi kami ni. Jadi, PMRAM tak yah susah2 nak rekrut kami. Hat ni isu lapuk?? Dah tu awat pi barukan?? Sapa dia pemimpin politik yang selalu bicarakan tu?? Pemimpin politik yang takut ngan bayang2 sendiri ka??? Jaga2, jangan kerana takutkan bayang2 sendiri sampai nak terjun gaung plak noh??

Beliau : "Ada orang mula lupa bahawa dirinya adalah berbangsa melayu.Sehingga berkata “kita tidak perlu berbicara soal melayu,kita hanya perlu berbicara tentang Islam”.Islam adalah agama dan bangsa adalah identiti seseorang dan asal usulnya."

Aku : Bak kata bekas PM kita tu, "Melayu mudah lupa". Satu ucapan yang aku rasa takda lagi mana2 pemimpin PAS cakap. Kalau sapa pernah dengaq tolong mai habaq kat aku sat. Aku rasa puak beliau lah melayu yang mula lupa diri tu. Kalau tak, bekas PM kita tak kena katalah oleh puak dia juga. Dulu masa jadi PM,bukan main lagi. Tapi bila dah turun,puak hampalah juga yang juara kata kat bekas PM kita tu. Awat jadi lagu tu?? Dah lupa diri ka?? Tu dia laa... Minum ayaq ngan semut lagi. Tok wan dok pesan banyak kali dah kan. Degil......Sapa yang tak pentingkan bangsa?? Masalahnya sekarang ni,kita terlalu bangga dengan bangsa sendiri,sehinggakan bangsa kita 'juara' dalam semua hal(anak zina,zina,judi,dadah dan banyak lagi) kita masih wat2 tak nampak. Nak bertuhankan bangsa ka?? Bila dah jadi lagu ni,terpaksa lah wat kuaq kenyataan supaya jangan dok 'tenggelam' dalam 'melayu' kita ja..Sapa yang tak sayangkan bangsa sendiri?? Tapi kita ni lebih sayangkan bangsa dari Islam itu sendiri(tapi beliau cintakan Islam lagi,aku tahu)!! Biaqla Islam di pandang sepi,asalkan melayu tak pupus. Gitu?? Hampa nak lagu tu ka?? Kerana tersangat melayulah,mualaf(ada ka melayu mualaf?) kita di Malaysia tak dibela sepenuhnya. Sehinggakan depa nak masuk balik agama asai. Awat jadi lagu tu?? Kes baru ka atau dah berzaman??? Mualaf ada hak sebagai penerima zakat. Tapi apa yang depa dapat??(bukan semua terpinggir). Jangan kata mualaf ja, melayu sejati pun tak dapat zakat kalau bukan 'orang hampa'. Bela melayu laa tu??? Khianat ngan bangsa sendiri ada laa. Orang kulit hitam pun kalau depa bertaqwa,lebih mulia lagi di sisi ALLAH berbanding ngan kita yang ngaku melayu,tapi Islam amek sekerat2 ja.. Amek yang masuk ngan depa jaa..Bukannya tak pentingkan bangsa,tapi kenyataan terpaksa diubah bila begitu taksub ngan bangsa. Aku jugak bangga pa ngan kehebatan bangsa aku,orang melayu di seluruh dunia ni. Kat Somalia(selamatkan askar US),Congo(tentera pengaman) dan banyak lagi kisah anak2 melayu melawan penjajah dan pernah menguasai empayar yang besar suatu ketika dahulu. Aku tertarik ngan kenyataan Tok Guru Mursyidul am PAS, " Kalau orang cina muslim yang bertaqwa nak jadi MB pun kita bagi..." Ya laaaa... Daripada pemimipin melayu yang hanya pandai penuhkan poket sendiri ngan duit rakyat!

Beliau : "Parti PAS yang menggunakan nama ISLAM dalam partinya menyebabkan ramai yang berhujjah bahawa parti tersebut adalah parti ISLAM manakala parti lain tidak ISLAM dan lebih parah apabila ada yang berkata bahawa parti lawannya adalah penganut ISLAM PLASTIK."

Aku : Yaaa,memang PAS parti Islam pon. Sebab dasar dia.. Bukan sebab nama dia PAS. UMNO pon kalau dasar Islam sepenuhnya,aku dah lama UMNO. Pasai pa??? Pasai UMNO ni parti yang lebih awai. Jadi takda alasanlah nak wat parti baru kan??? Tu pon kalau dasar dia cam PAS la. Tapi ni pasai takda lagu tu.. Sebab tu orang kurang 'minat' ngan UMNO. Laaaaa,ngaku pon orang ramai berhujjah kata PAS ni parti Islam. Parti hampa jaa yang tak Islamik,bukan hampa tu tak Islam. Idealogi politik kan banyak. Antaranya sekular. Kaaa tak tau??? Politik sekular pon ada oooo... Berkenaan ngan Islam plastik ni aku takmau komen. Sebab bukan gheja aku nak hukum orang ni. Tapi bagi aku,Umno,Islam dan aku ikut jaa imam Umno pon... Tok imam kg aku pon Umno. Baik jaa... Takpa2,balik Malaysia nanti I.ALLAH dia dah masuk PAS la tu nooh...

Beliau : "Berbalik kepada isu asal iaitu isu pengkaderan mahasiswa kearah PRO PAS.Perkara ini harus disedari oleh semua pihak terutamanya kerajaan BN."

Aku : Laaaaa.. selama ni tak sedaq pasai pa?? Pengsan ka?? Kaa mabuk ngan dunia melayu jaa?? Ok takpa2... La ni bagi sedaq dulu. Satgi payah plak tak sedaq. Dah sedaq ka?? Ok baguih.. Dengaq molek2 orang nak habaq. Satgi tak paham plak...

Beliau : "Malaysia negara DEMOKRASI.Bebas memilih mana-mana parti.Di Mesir,IKHWAN MUSLIMIN tidak diiktiraf sebagai sebuah parti.Kumpulan ini diharamkan.Namun,mereka tetap bergerak secara senyap walaupun berhadapan dengan seribu bahaya."

Aku : Yaka demokrasi???? Leh caya kaaaa?? Cam xleh caya jaa pon. Betoi ka bebas bleh pilih mana2 parti yang kita nak?? Atau kalau pilih satgi kena tukaq tempat gheja plak. Silap haribulan,penoreh getah profesional di Kedah pon bleh kena tukaq pi menoreh kat Sabah Sarawak paa?? Mana nak tau kan? Kan3.Tu Mesir... Dok pi amek tau pasai paa...Kaa hampa ada amek sikit petua dari depa??? Haaaaaaaaaaaa. Cam nak ngaku jaa tadi..Aik tak jadi plak?? Takpa2..

Beliau : "Di Mesir,erti demokrasi Malaysia gagal difahami oleh mahasiswa Malaysia di Mesir.PMRAM yang bergerak laju ini bersembunyi disebalik KEBENARAN PIHAK KESELAMATAN MESIR yang memang suka menjadikan budak-budak PMRAM barua mereka."

Aku : Memang...Memang kami tak paham pon erti demokrasi yang kerajaan bawakan. Sebab tu dok 'bunyi' macam2 tu. Negara uncle SAM pon demokrasi,tapi tak macam negara kita pon. Malu laaaa. Negara kapir lagi elok demokrasi dia. Agak2,bleh tak beliau terangkan camna erti demokrasi pada istilahnya..Kami kan gagal untuk pahami. Nak wat camna...Tolonglah pahamkan kami..Bleh?? Kaaa bleh blah?? Janganlah camtu. Nanti kami bising lagi kang.. Beliau dok tulis2 lagi dalam blog. Kalau tulis kat kedai cc kan dah kena bayar. Sejam 2 genih(kedai line tak charr laa..). PMRAM tak laa bergerak laju sangat. Besa lah,nek tut tut.. Tak leh nak rapat meter cam 125 Z. Setakat 20 km/s ja laa.. Kepeh,kepeh,kepeh...(sounds effect tut tut). Tapikan kawan2.. Beliau dah akui PMRAM selama ni memang bergerak laju bersama peredaran zaman. Wah2... Beliau dah akuinya. Tak payah aku nak habaq.. Maceh tu beliau...Yaa..PMRAM memang bergerak laju. Tu dia laaah.. Beliau jalan slow lagi.. Kan dah kena tinggai. Pastu mula lah tak tau apa yang ada di depan bersama2 kami(PMRAM). Awat??? Pihak keselamatan Mesir memang benarkan kami buat apa2 aja program kerana kami ni jenis reti dan tau mintak kebenaran tuan rumah dulu. Yelaaa. Dok rumah orang,nak wat apa2 pon kena lah mintak kebenaran. Takkan lah nak dok atas kerusi sambil terkangkang depan TV sambil tengok piala dunia remaja camtu jaa... Ish,beliau tak malu ka camtu. Pihak keselamatan Mesir bagi sebab kami ok ngan depa.. Kaaa beliau jeles?? Haaaaaaaaaa. Nampak cam jeles jaa??? Eceh2.. Malu2 plak nak ngaku. Pihak keselamatan Mesir jadikan kami barua2 depa??? Tu dia haih ayaaaaaat... Bleh tahan... Barua tu tak laaa.. Tapi kalau Pihak keselamatan Mesir ajak berjihad lagi seperti suatu masa dulu,kami sanggup jaa...Beliau nak join tak??? Takpa,kalau nak join,join jaaa..Tak isi borang PMRAM pon takpa.. Sebab kalau mati syahid nanti ALLAH tak tanya,dulu ada isi borang PMRAM ka tak??

Beliau : "Namun,perkara ini gagal difahami oleh kebanyakkan pihak.Siri pengkaderan ini berjalan secara lancar dan TIDAK DIGANGGU oleh mana-mana pihak.Sebahagian kerajaan negeri patut memandang keadaan ini secara serius."

Aku : Laaaa,tadi kata kami gagal paham erti demokrasi. Caih,hampa pon sama jugak laa. Tak paham..... Kita serupa. Hehehehe. Pihak mana tak paham tu?? Pihak yang takut ngan bayang2 sendiri ka?? Siri rekrut berjalan dengan lancar dan tidak diganggu oleh mana2 pihak. Wah2...Memang laa tak diganggu mana2 pihak sebab siri pengkaderan itu memang tak wujud. Aku nak bagi contoh kat kawan2 semua.. Kalau solat tak sah lagi dari awai,nak mai mana batainya solat tuu?? Nak terjadinya batai solat kena solat tu sah dulu..Sebagai contoh,tengah2 solat,terkentut.. Maka bataila solat tu. Tapi kalau solat tak sah lagi,hang kentut pi laa 1 juta kali pon,memang tak dinamakan batai pon solat hang tu. Pihak2 lain nak ganggu camna sebab benda tu memang takda(siri rekrut). Kalau ada pon hanya dakwaan tak berasas dari beliau. Beliau begitu takut dengan kebangkitan PAS, sampai sanggup kuaq kan macam2 kenyataan dalam blog. Dok kata kat PAS ngan PMRAM. PAS,PMRAM,PAS,PMRAM....Takpala.. Lepaih ni wat zikir teruih. Moga2 hati tu lembut skit. Tak banyak pon skit jadi laa.. PMRAM secara rasminya tak pernah bawa kuaq kenyataan, 'Marilah kita sama2 berjuang di dalam PAS'. Sebab pa tak pernah habaq lagu tu?? Sebab PMRAM bukan badan politik atau parti politik. PMRAM hanya NGO di Mesir yang daftar sendiri bawah kementerian depa. Gheja PMRAM hanyalah bantu dan berikan kebajikan kepada orang Melayu khususnya di Mesir ni. Nama pun PMRAM. Bukannya Nadi UMNO. Tapi kami pon ada nadi. Tak caya,cuba check kat pergelangan tangan tuuuuu.;-). Kalau ada pon kenyataan dari ahli PMRAM yang menyokong penuh PAS di Malaysia, itu hanyalah kenyataan peribadi. Bukan menggambarkan diri PMRAM yang sebenaq.PMRAM ada blog rasmi. Pi laa check blog depa tu... Ada ka kenyataan rasmi lagu tu?? 'Sokonglah PAS.'... Ada ka?? Atau beliau tak pernah bukak langsung?? Ada bukak?? Haaaaa.. Baguihlaaa. Lega hati cek.. Bab ahli PMRAM nak PAS ka tak,benda tu dari Malaysia lagi. Hampa pon sama lah. Ada nadi umNo. Lagi sakan. Nama real teruih hampa letak. Tu nak kira lagu mana tuu?? Pengkaderan secara terang2an untuk masuk umNO. Gitu ka?? Aku secara peribadi tak memusuhi nadi umno. Sebab ada ja kawan2 aku dalam sana. Tapi pasai pa beliau dok kata kat kami?? Cuba lah makan nasi tu,dok molek2 tepi kami ni haaaa... Ni tak, dok pi curi sikit2 lauk kami... Haaaaaa. Marahla kami ni pon. Kalau makan sengap2 tak curi lauk kami,kami pon tak kelapaq haih nak kacau hampa. Aku tulis ni pon sebab nak bela persatuan aku. Hampa ingat tak letih kan menaip ni?? Yaaa. Di akui ahli PMRAM ramai yang PAS. Bahkan mungkin majoriti?? Ada tak sapa2 nak mengiakn kenyataan aku ni?? Tapi bila kami sampai di sini (Mesir),kami kena bersikap profesional... Kerana kami kena bekerja pula untuk PMRAM yang bukannya badan politik. Dasar PMRAM pon bukannya dasar politik. Kenapa?? Nampak PMRAM ni cam PAS ka??? Laaaa,besa laa tu,kalau dah dasar dan manhaj sama,mestilah nampak sama. Di dunia ni banyak lagi gerakan Islam yang nama saja berlainan. Tapi dasar dan manhaj tetap sama. Kenapa sama?? Sebab Al Quran dan Sunnah yang sama. Cumanya ada beza laa dalam fiqh. Benda furuk.. Nak pening2 kan pala pasai pa. Yang penting dasar tu.... Sesebuah persatuan atau pertubuhan tu, orang ushar kat dasar atau perlembagaan dia..Apa laaaa.. Kalau umno nak jadi parti islamik,tukaqlaa dasar... Aku lah orang pertama masuk umno..PAS pon akan bubar... Orang mesir pon main guli juga. Tapi depa ada nama dan panggilan sendiri laa.. Tak sama ngan kita.. Tapi,kalau kita pi main sekali ngan depa(orang2 Mesir),mestilah kita akan kelihatan sedang bermain guli. Orang Malaysia akan cakap,"Eh,depa tengah main guli laa."
PMRAM ada beza ngan PAS dari segi pembawakan. Tapi nak wat camna,ramai orang PAS dok dalam PMRAM. Kesian PMRAM dituduh PAS laa plak. 2 tahun aku dok sini,takda lagi PMRAM wat program meng'PAS'kan ahli PMRAM kat sini. Nak wat camna,yang PMRAM dok habaq,cerita,syarahkan tu sama ngan PAS di Malaysia. Yalaaaa.. Tak pi mana jugala kan?? Main laa guli kat negara mana sekalipun.. Orang akan cakap dia main guli.. Bukannya main gasing atau galah panjang..Kalau ada pon nak ajak masuk PAS,itu dari ahli...Bukan rasminya dari PMRAM. Dan secara dasarnya memang kita bebas nak pilih parti mana pon kan?? Tadi beliau juga cakap demokrasi. Lupa dah?? Melayu mudah lupa la ni..

Beliau : "Saya sedang merancang strategi memastikan DEMOKRASI tertegak dan mahasiswa Malaysia diselamatkan dari pengkaderan yang maha dahsyat ini."

Aku : Baguslah nak rancang strategi. Bila dah siap rancangan tu,pi balik Malaysia sat. Tak lama pon sat takpa dah... Pi habaq kat kerajaan yang beliau suka itu.. Cara2 nak main demokrasi yang betoi... Pastu bila demokrasi kat Malaysia dah pulih, baru mai habaq kot ni plak. Kami pon nak dengaq juga.. Ada ilmu dekut watpa kan??? Nak selamatkan kami??? Tolong2.... Kami takmau persatuan lain dah.. Nak PMRAM jaa... Bak kata iklan kopok.....'Mesti mau'...

Beliau : "Tanpa perlu saya perincikan apakah jenis strategi tersebut,saya harap mahasiswa boleh menerima isu ini dengan baik.Saya lihat masih ada ruang untuk KELAB UMNO dibaik pulih dan diperkasakan semula di Mesir kalau kena dengan gayanya."

Aku : Takpalaah..Tak yah dok habaq lagi laa kalau tak siap lagi.. Satgi tak suspen plak.. Pi rancang betoi2 dulu naa...Awat?? Nak meng'umno'kan kami plak ka?? Eeeeeeee.. Tak kuasa nyah(satu ayat yang terpaksa guna walaupun tak suka). Takpalah. Baik pulih sungguh2 naah... Pastu dah ok dah.. Pi balik baik pulih umno Malaysia plak. Kita kan ngaji Al Azhar....Pakat tau belaka dah hukum hakam ni.. Dalam nadi umno pon ramai yang hebat2. Termasuklah beliau ini.

Beliau : "Kalau mahasiswa INDONESIA di Mesir ada kelab GOLKAR,PDI,PKS dan lain-lain lagi,apa salahnya KELAB UMNO wujud dipihak mahasiswa Malaysia? Semua pihak harus faham isu ini.PPMI yang berdaftar dibawah SYU’UN DAKHILI atau JABATAN KESELAMATAN DALAM NEGERI dan bukannya SYU’UN IJTIMAI’E atau JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT seperti PMRAM tidak sekali-kali mempersoalkan kewujudan kelab-kelab GOLKAR,PDI,PKS dan lain-lain lagi."

Aku : Laaaaaa. Sapa cakap salah? Tak salah haih hampa nak wujudkan nadi umno kat sini. Kita kan demokrasi. Yang salahnya bila beliau dok kata PMRAM rekrut ahli jadi PAS. Hat tu yang salahnya... Ok skang ni biaqlah beliau ngan nadi umno beliau. Janganlah dok hingaq2 kat PMRAM plak.. Kan orang dah pesan. Tok wan pon dok pesan jugak... "Makan nasi sebelah orang tu,makan diam2...jangan dok curi2 lauk orang.. Nanti orang sebelah tu katok(pukul) tangan.." Dan aku secara jujurnya tak setuju dengan kewujudan nadi PAS di sini(Mesir). Aku tak kuat PAS ka?? Huuussshhhh,, awat cakap lagu tu.... Dah cukup PMRAM saja sebagai wadah perjuangan untuk orang melayu di sini. Watpa nak banyak2 lagi?? Kita dah laa sikit kat sini.. Dok berpecah belah,l
agi laa sikit....Bak kata kumpulan Aboi...."Malaysia kita ni kecik aje,kalau gaduh sapa nak jage...?" Aku tak tau laa kalau adanya kelab PAS kat sini... Lagi laa beliau meronta2 kepanasan cam cacing kepanasan tuu.. Sedangkan PMRAM yang tak pernah meng'PAS'kan ahli pon dia dah hingaq... Cubalaah bayangkan kalau kelab PAS wujud kat sini... Lagilaah beliau hingaq.. Tak tau laa isu apa plak beliau nak utarakan.. Tengok tu beliau... Kami kesiankan kat beliau.. Sebab tu laa tak mau adanya nadi PAS di sini... Kalau ada jugak,beliau dok melilau merata plak. Dok mengacum pa plak laaaa...Ish2...

Beliau : "Oleh kerana saya ingin
melaksanakan strategi perubahan kelab UMNO,saya harus menjalankan siasatan menyuluruh terhadap segala jenis kelemahan sedia ada."


Aku : Baik beliau baiki kelemahan PMRAM jaa... Beliau bukannya tak cerdik.. Gunakanlah kecerdikan beliau tu.. PMRAM memang ada kelemahan. Jadi,kita yang nampak kelemahan tu,perbaikilaah... Kalau kapai kita rosak,kita pakat2 baiki sama2.. Bukannya wat kapai lain untuk keselesaan sendiri. Tu pentingkan diri sendiri tuuu namanya..

Beliau :"Segala prasarana harus saya lihat agar boleh saya fikirkan untuk memanfaatkan semaksima mungkin.Antaranya prasarana yang hampir dengan tempat yang menjadi tumpuan rakyat Malaysia di Mesir.Antaranya ialah : 1)Hayyu asyir 2)Rumah-rumah negeri di bawah BN 3)Prasarana awam dibawah penguasaan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah. Edisi siasat ini dibuat secara SOAL TERUS kepada pihak berkuasa hingga ke SOAL BALAS secara orang perseorangan. Dalam misi tersebut,saya telah bertanya kepada seorang “PIHAK BERKUASA” dan jawapan itu “KURANG MEMUASKAN” saya.Namun,saya sabar dan meneruskan peringkat kedua. Agak malang,apabila pihak kedua MEMBUAT ANDAIAN yang kurang tepat dan terjadilah “SAMPAI – MENYAMPAI”.Lebih malang kerana ia terjadi di sebuah negeri di bawah BN. Saya dipanggil oleh “PIHAK BERKUASA” tersebut.Agak panas perbualan kami di awal bicara. Namun,keadaan seperti sedia kala apabila saya menceritakan perkara sebenar. Mungkin KELAB UMNO tidak akan menggunakan PRASANA yang saya server tersebut.Kerana pihak berkuasa berhak buat keputusan dan saya harus akur.Namun,yang saya kesalkan,isu tersebut gagal difahami oleh SEBAHAGIAN PEGAWAI KERAJAAN NEGERI yang sedang bertugas di Mesir : 1) Mesir adalah pusat pengkaderan pembangkang jangka panjang. 2) Persatuan kebajikan pelajar,menggunakan nama KEBAJIKAN dan melaksanakan agenda tersembunyi disebalik nama KEBAJIKAN. 3) Pegawai Kerajaan Negeri pula hanya melihat apa yang ada diatas kertas dengan tanpa melihat apa yang mereka BISIKKAN kepada mahasiswa terutamanya mahasiswa baru. 4) Tindakan POPULAR di mata mahasiswa hanya menyenangkan kebanyakkan mereka untuk terus melaksanakan agenda tersembunyi sementara PIHAK YANG BERKEPENTINGAN terus masak nasi dan selamatlah PERIUK itu.Apa yang penting,popular macam SITI NORHALIZA."

Aku : Tu dia haaaih.... Ayat dia... Sapa nak rekrut sapa ni??? Ish2... Rancangan beliau ni nampak besar.... Nak jadikan orang melayu kat sini UMNO RAYA ka?? Tak tau laa plak... Bak kata Zifi..."Tak baik punyeeeeer...". Hamboi2... Suuzhon kat PMRAM sampai camtu sekali noh?? Tuduh habih apa yang nak tuduh.... Takpala... PMRAM wat ja keja PMRAM.. Tak betoi,kami ahli ni teguq... Bukan dok saja.... Sia2 bayaq yuran oooooo... Awatla dia takut sangat ngan PMRAM ni?? Hantu ka PMRAM ni?? Kaa pengundi hantu?? Tapi tu puak2 depa jaaa..

Beliau : "YAB Menteri-menteri besar dan Menteri wliayah perlu segera merawat keadaan cemas di mesir ini.Jika tidak,tunggulah,akan lahir penceramah-penceramah PAS lepasan Mesir yang akan berteriak “TUAN-TUAN! KITA BOLEH SOKONG DAP SEBAB DAP AKAN SOKONG PARTI PAS!!!”

Aku : Laaaaaaaaaaaaa. Orang umno ka beliau ni.. Baru aku tau... Cemas sangat kaa??? Awat orang melayu jadi kot mana dah??? Jadi sawan babi ka?? Demam kura ka?? Kepialu ka?? Aku dok tengok orang melayu sini ok jaa... Mungkin kena selamatkan beliau dulu paaa?? Laaa.. Biaq kat kami laa nak jadi penceramah PAS ka UMNO ka MIC ka MCA ka sakit tuan ka sakit puan ka... Tadi kata demokrasi.. Awat dok risau sangat pelajar Mesir jadi penceramah PAS plak ni??? Tu diaaa laaa... Takut kat bayang2 sendiri.. Habih bayang2 tepi tingkap dia kata hantu,ish2.. Oooo,jadi penceramah UMNO demokrasi. Kalau jadi penceramah PAS tak paham demokrasi. Gitu ka??? Laaa.. Kot tu plak..Siaaaaan... Mestilah sokong DAP sebab sokong PAS... Orang cina kapiaq tolong kuarga kita lemas.. Kita tengok ja laa dari jauh.. Gitu?? Takkan laa kita tengok saja dia tolong kuarga kita yang mendapat susah tu. Mestilah kita tolong juga.. Bukan orang lain dia tolong.. Kuarga kita juga...Tu pon payah paham ka??

Beliau : "Mahasiswa Malaysia di Mesir akan terus mandul kalau misi pengkaderan ini tidak dibendung dan dibenteras.Bercakap soal akademik,bukankah misi pengkaderan ini turut menjejaskan akademik mahasiswa kita?"

Aku : Mandul camna tuu?? Jangan mandul dalam perkahwinan sudah... Mintak jauh laaaa. Nak bendung pa nya.. Dah memang takda misi ni(rekrut). Orang dah habaq banyak kali dah kan... PMRAM tak yah susah2 nak rekrut ahli dia... Sebab ahli dia memang dah PAS dari Malaysia lagi.. Mai sini kerja cara persatuan pelajar laa plak.. Nak parti sangat,balik Malaysia nanti. Berjuang sungguh. Masalah jejas tak jejas akademik mahasiswa tu bukan sebab persatuan. Tu sebab dia malas dan tak pandai bahagikan masa. Bukan sebab nak jadi PAS ka tak.. Al Fadhil Tuan Guru Ustaz Hairul mantan presiden, mantap jaa dalam akademik... Bekas presiden tuuuuuuuu. Bukan calang2 orang. Kita ni nak jadi ketua kelas pon entah2 tak pernah paaaaa??

Beliau : "Saya pasti,setiausaha-setiausaha sulit beberapa MB,sedang membaca entri kali ini.Segera siasat kandungan entri ini.Apakah benar isu saya ini?"

Aku : Awat tak panggil CIA ka,MOSSAD ka KGB ka.... Haaaa.siasat sungguh... Agak tak puas hati, telan sekali ngan entri2 beliau sendiri tuu..

Beliau : "Saya berfikir untuk mengutus surat dan rayuan serta “DOKUMEN PENTING” untuk tatapan YAB Menteri-menteri besar sedikit masa lagi…."

Aku : Haaaa.. Molek sangat laa tu. Nak pesan sama nih... Masa nak utus surat tu, jangan lupa merayu dan mintak sekali nama2 orang yang dinafikan zakat negeri tu moga dapat balik nooh.. Hak orang tuu... Tak baik tau dok sekat2... Kalau ada laa.. Kalau takda takpa laaa... Nak pesan yang tu jaaa..


Aku minta maaf banyak2 kalau terkasar bahasa. Kalau beliau tak 'menghentam' PMRAM dan PAS,aku pun tak teringin nak tulis entri ini. Aku cuma nak bela persatuan aku sahaja. Kalau dia boleh guna kebebasan bersuara, aku juga boleh.. Siapa lagi nak pertahankan persatuan sendiri kalau bukan ahli ini sebagai benteng persatuan.... Kami bukan bersifat penyerang... Tapi mempertahankan diri bila diserang...... Walaupun aku bukanlah dari kalangan mereka yang 'kuat' persatuan... Tapi sekurang2 aku tetap akan pertahankan PMRAM daripada dinafikan peranannya.. Aku pertahankan PMRAM dan PAS bukan kerana nama dia PMRAM atau PAS. Tapi kerana dasar yang mereka bawa....

2 comments:

Mohd Al-Amin Daud said...

Assalamualaikum..

Mantap tulisan Tok Guru kita..semoga terus thabat di dalam perjuangan..

UmmuL SyabinaR said...

salam..
wah..semangat betol ye...bgs2..