10 September 2009

NAK GANYANG MALAYSIA???




Assalamualaikum semua....

Aku terpanggil untuk mengulas serba sedikit berkenaan isu yang semakin memuncak sejak kebelakangan ini berdasarkan penelitian aku. Isu yang sengaja dimain2kan oleh media Indonesia terhadap Malaysia. Menyebarkan rasa kebencian rakyat Indonesia terhadap Malaysia. Peranan media memang begitu penting. Ia juga merupakan alat propaganda yang paling berkesan di zaman ini. Bukanlah aku bertujuan untuk menyemarakkan lagi api kebencian itu, tapi aku merasakan aku ada hak juga sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat untuk bersuara bagi negara aku sendiri. Negara Malaysia dan Indonesia adalah negara yang merdeka dan berdaulat walaupun sistem pemerintahan berbeza. Indonesia bersama presidennya dan kami bersama agung kami. Namun kedua2 negara ini adalah negara yang merdeka. Dan yang paling penting ialah kedua2 negara ini ialah Islam agama majoriti rakyatnya!!! Jika di Malaysia ada pondoknya, di Indonesia ada pesantrennya. Jika di Malaysia ada Universiti Islam, apa kurangnya di Indonesia?? Kami mengucapkan 2 kalimah syahadah,solat,berpuasa,menunaikan haji,mengeluarkan zakat. Dan kamu juga sebegitu. Bahkan kuantiti rakyat mereka yang mengamalkan rukun Islam yang 5 itu lebih ramai. Sehinggakan mereka terkenal dengan gelaran umat Islam paling ramai di dunia.

Tapi sejak akhir2 ini,sentimen perkauman atau kenegaraan dimainkan semula oleh media Indonesia. 'Ganyang Malaysia' dilaungkan kembali!! Dan bagi mereka jika ada peluang ingin dibunuh saja semua rakyat Malaysia. Begitu kah baru puas hati kamu semua?? Timbul isu baru tentang Malaysia dituduh mencuri tarian dari mereka. Tapi isu ini masih baru sedangkan banyak lagi isu2 lama yang cuba dipopularkan kembali oleh media mereka. Supaya apa? Supaya Rakyat Indonesia bencikan Malaysia. Antaranya perebutan pulau,penderaan,pelanggaran kapal perang laut dan sebagainya... Jika kita melihat kepada semua isu2 ini, ia boleh diselesaikan melalui pendekatan diplomatik. Tapi isu2 ini sengaja dibesar2kan oleh media mereka. Dan hajat mereka itu semakin nampak berjaya. Cuba kawan2 semua tengok tentangan mereka ini lebih bersifat kebangsaan. Sedangkan Islam tidak pernah membeza2kan bangsa itu sendiri. Jika kamu kulit hitam(maaf cakap) sekalipun dan kamu bertaqwa, maka kamu lah insan paling mulia di sisi ALLAH. Apa yang kita nak lagi selain mendapat tempat mulia di sisi ALLAH???

Melihat pada perkembangan sekarang, seolah2 rakyat mereka seperti kebuda2kan(maaf cakap). Kerana terlau emosional. Sedangkan boleh diselesaikan dengan cara elok. Kerana kita ini saudara sesama Islam. Kenapa lebih pentingkan bangsa?? Sedangkan kamu juga Islam dan faham Islam sepertimana kami juga faham. Tapi kerana kamu terikut2 rentak musuh Islam bermain api,akhirnya kamu juga akan kecundang kerana musuh2 Islam ini. Sekarang musuh sedang bermain gendang permusuhan. Dan siapa yang menari2 ikut rentak itu kalau bukan kita umat Islam sendiri. Dan akhirnya yang rugi adalah kita.. Sedarkah kita apa peranan musuh selama ini? Jika kita berperang merekalah yang paling untung kerana tak payah susah2kan diri untuk menghancurkan negara Islam berjiran dan bersaudara ini. Mereka hanya senyum bahkan mungkin tergelak besar melihat gelagat kita yang semakin rumit ini.

Wahai kamu rakyat Indonesia merangkap saudara seakidah kami(Malaysia). Takkan kerana isu2 yang boleh diselesaikan elok2 ini menyebabkan kamu ingin menyerang kami? Kamu nak bunuh semua rakyat kami? Adakah kerana isu2 kecil ini? Sedangkan satu inci tanah kamu pun kami tak pernah jajah apatah lagi serang? Atau kamu semua masih berdendam tentang isu penubuhan negara Malaysia pada tahun 61 dulu? Sedangkan isu itu sudah diselesaikan diperingkat antarabangsa lagi. Atau kerana kami ini pernah menyerang negara kamu??
Boleh baca di link ini ; http://id.wikipedia.org/wiki/Konfrontasi_Indonesia-Malaysia

Sejarah pernah membuktikan bahawa walaupun beribu2 tentera kamu pernah diutuskan untuk menyerang dan sememangnya sudah 'kurang ajar' kerana menyerang negara berdaulat kami, namun tidak berjaya. Bahkan ramai dikalangan tentera kamu ditangkap dan dibunuh.Pernahkah kami pula menyerang balas walaupun kamu pernah dengan kurang ajarnya serang negara kami??? Walau bagaimana pun,kerana dasar persaudaraan,jiran senegara dan serumpun kami tidak berdendam dengan kamu dan terus bekerjasama dengan kamu. Kami tetap menolong kamu walaupun kamu pernah membunuh dan melukakan hati rakyat kami. Bencana alam yang menimpa kamu,siapa lagi negara terpantas menghulurkan bantuan kalau bukan Malaysia yang kamu hina2kan ini?? Rakyat mana yang cepat2 menghulurkan derma ketika kamu dilanda tsunami dahulu?? Rakyat mana yang datang ke Acheh menghulurkan bantuan?? Atas dasar apa kami buat semua itu?? Atas dasar kamu ini juga adalah saudara seagama kami. Jiran negara kami. Wajib ke atas kami menolong saudara kami. Nabi,pada khutbah terakhir baginda juga pernah berpesan bahawa org Islam ini adalah amanah kita. Kita kena jaga elok2.

Tapi kenapa madu dibalas tuba?? Kami bukanlah orang yang menagihkan balasan kamu melainkan balasan pahala dari ALLAH. Supaya bila ditanya ALLAH nanti kami boleh jawab bahawa kami pernah membantu saudara seagama kami di Indonesia!! Tapi hanya kerana dendam dan rasa kebencian kamu pada kami selama ini,kamu seolah2 sudah hilang pedoman sebagai muslim! Sedarkah kita pihak musuh sengaja mainkan isu ini?? Sedangkan isu ini tidak penting pun! Hanya kerana berebut status tarian saja?? Lainlah jika kami pernah menyerang negara kamu. Tapi benda itu takkan berlaku. Kes penderaan Manohara sebagai contoh. Itu kes suami isteri dan keluarga mereka saja(bahkan tiada bukti lagi). Tapi kenapa kamu jadi macam orang bodoh sehinggakan mengaitkannya dengan isu negara??

Ya...Jika hanya kerana isu2 seperti itu kamu nak 'ganyang' kami,kamu nak hina rakyat kami,kamu nak kutuk kami,kamu nak ugut kami,kamu nak bunuh kami,kamu bakar bendera negara kami(memang satu penghinaan bagi kami). Maka kamu juga kena sedar bahawa kami juga ada isu2 tertentu untuk di ketengahkan. Kamu bakar bendera negara kami,ada kami bakar balik bendera negara kamu?? Kamu berdemonstrasi besa2ran menghina kami, ada kami membalasnya kembali?? Jangan ingat bila selama ini kami diam saja,hati kami ini tak terluka dengan tindakan kanak2 kamu itu??? Siapa yang buat kacau di negara kami ini?? Sudahlah diberi kerja di negara kami ini,pelbagai kes pula dibuatnya. Bunuh,rompak,rogol,samun dan banyak lagi kes jenayah yang dilakukan oleh orang kamu. Kamu tak pernah tahu kah?? Media dan TV kamu tak pernah siarkan kah berita ini atau kamu semua ini 'katak di bawah tempurung'??

Kami takkan menganggu kamu jika kamu tidak bertindak liar seperti ini. Cukuplah kamu makan nasi di tepi kami. Jangan dicuri2 pula lauk2 kami. Itu yang buatkan kami marah pada kamu!! Kamu nak melancarkan perang terhadap kami??? Atas dasar apa?? Jihad fi sabilillah?? Kamu jangan jadi bodoh kalau kamu nak lancarkan perang atas dasar itu. Kami ini siapa??? Jika kamu mengaku kamu Islam,kami juga Islam. Jika kamu mengaku bahawa rakyat2 kamu ada belajar di Universiti tertua dan teragung Islam itu(Al Azhar),rakyat kami juga ada di situ. Kamu nak Jihad dengan kami?? Apa? Kamu anggap jika kamu mati kerana berperang dengan kami, kamu akan mati syahid?? Begitukah?? Begitukah yang kamu rasakan?? Jika begitulah kamu rasakan,memang kamu ini dangkal dalam bab qital. Kami,walaupun kerajaan kami zalim dengan rakyatnya sendiri,kami tidak pernah isytiharkan perang mengangkat senjata terhadap mereka. Sebab apa?? Sebab mereka masih Islam!!! Adalah perkara yang bodoh jika kamu ingin menyerang kami atas dasar perang sabilillah atau jihad. Kamu ingin meminta doa dan bantuan pada ALLAH yang tuhan kami juga?? Tuhan semua umat Islam!! Minta bantuan pada ALLAH untuk menyerang MALAYSIA?????? Atau kamu berperang hanya atas dasar kebangsaan?? Wallahu a'lam.

Wahai saudaraku di Indonesia. Aku tahu,bukan semua rakyat kamu inginkan permusuhan dengan kami. Bukan semua. Tapi peranan media di Indonesia itu benar2 membahayakan kita yang berada dalam 1 syahadah ini. Jika kamu benar2 nak menyerang kami, kerahkan dulu tenaga rakyat kamu itu membela saudara seakidah kita di Ambon. Mana perginya para demonstrasi yang meluap2 darahnya ketika saudara,bangsa dan rakyat kamu sendiri dibunuh kejam oleh orang kristian Ambon suatu ketika dahulu?? Mana perginya pasukan pembela kamu ketika tentera kamu sendiri menzalimi rakyat Acheh?? Mana perginya pasukan ilmu kebal kamu itu??? Aku tahu, ada saja rakyat kamu yang pergi membantu saudara kita di Ambon dahulu. Tapi adakah publisiti ia sehebat kini?? Yang membuak2 menyatakan kebencian terhadap Malaysia???

Mengapa dengan kami saja kamu membenci sesungguh2nya?? Seolah2 tiada langsung umat Islam di Malaysia. Selagi kita boleh berdamai secara elok,maka kami hulurkan perdamaian itu. Kami ingin ketenangan. Islam titik beratkan keamanan. Buanglah sikap emosional kamu itu. Jangan ingat bila kami senyap bererti kami tak rasa apa2 dengan tingkah laku kamu itu. Dan jangan pula ambil kesempatan di atas dasar kami yang tidak cepat 'menyerang balas'. Kami tidak mudah melatah dengan isu2 kebudakan kamu itu. Kerana kami berfikiran jauh. Bukan berfikiran untuk hari esok saja. Kita jangan jadi seperti di Palestin. Yang jadi mangsanya ialah umat Islam itu sendiri. Dan yang untungnya ialah Yahudi! Jika kita bermusuhan,yang untungnya ialah negara2 kafir di keliling kita.

Dan akhir sekali aku ingin berpesan pada kamu. Buanglah rasa benci kamu itu terhadap kami. Kamu tak untung apa2 pun kalau benci kami. Bahkan dosa pula boleh dapat kerana sengaja membenci2 sesama Islam. Jika benar2 kamu nak ganyang kami,kamu kena tahu bahawa kami akan bangkit untuk melawan kembali. Bukan kerana bencikan kamu. Tetapi kerana kami akan pertahankan diri,keluarga dan rakyat kami daripada di nodai tanpa hak!!!! Allah maha tahu hati kita masing2.. Niat kita..Semua DIA tahu.. Jika tanah air kami dicerobohi lagi,kami akan bangun untuk pertahankannya. Ingat!!! Mati kerana pertahankan diri,keluarga dan saudara seIslam juga adalah mati SYAHID!!!

1 comment:

iygyg said...

belajar dr sejarah perang dunia ke-2....bagaimana Hitler melalui buku mein kampf(beberapa tahun sebelum German merealisasikan tindakan ketenteraaan) berjaya menaikkan semangat org2 German ketika itu supaya berjuang melawan "anasir2 jahat yahudi".......time tu plk..negara jiran German, poland adalah majoriti Yahudi....apabila hampir kesemua org2 German menyokong tindakan kekerasan keatas org2 Yahudi..maka Poland pun diserang.....anyway bile semua rakyat bawahan dh sokong..senanglah nk mobilize diorang especially anak2 muda mentah supaya pergi menyerang negara jiran "yang jahat" apabila minda2 mereka sudah diputarbelitkan