12 August 2009

22 TAHUN HIDUPKU......

Assalamualaikum semua....

22 tahun yang lepas iaitu pada tanggal 13 hb.8 1987,aku telah dilahirkan di sebuah rumah bermukimkan kampung Kerunai,Gerik,Perak Darul Ridzuan. Kelahiranku disambut oleh tok bidan yang sentiasa menemani ibuku seadanya. Aku menangis seketika setelah mataku mula melihat dunia ini. Datang ayahku melafazkan kalimah suci di cuping telingaku. Sayup-sayup aku mendengarnya... Yaaaa.. Aku sudah keluar dari alamku yang lama dan mula memasuki alamku yang baru. Memasuki satu alam yang akan menceritakan segala-galanya padaku.

"Uktub rizqohu."

Begitulah ketika mana ALLAH menyuruh malaikat mencatatkan segala-galanya tentang hidupku ketika aku di alam rahim ibu lagi. Bila ajalku? Siapa jodohku? Di mana aku akan mati? Rezekiku bagaimana? Taqdirku?? Allah berfirman di dalam Al Quran,

Yang bermaksud : Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari pati yang berasal dari tanah. (Pati yang berasal dari tanah, ialah pati makanan yang berasal dari tumbuh-tumbuhan dan tanaman yang tumbuh di bumi).Kemudian Kami jadikan pati itu setitis air benih (air mani), pada tempat penetapan yang kukuh. Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa ketul daging, kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang, kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya (keadaannya yang asal serta ditiupkan roh padanya). Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik baik Pencipta.

Dan,

Hadis Rasulullah s.a.w. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Secara marfuk Baginda s.a.w bersabda: Allah s.w.t mengutuskan Malaikat ke dalam rahim. Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Ia masih berupa air mani. Setelah beberapa ketika Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa darah beku. Begitu juga setelah berlalu empat puluh hari Malaikat berkata lagi: Wahai Tuhan! Ia sudah berupa seketul daging. Apabila Allah s.w.t membuat keputusan untuk menciptakannya menjadi manusia, maka Malaikat berkata: Wahai Tuhan! Orang ini akan diciptakan lelaki atau perempuan? Celaka atau bahagia? Bagaimana rezekinya? Serta bagaimana pula ajalnya? Segala-galanya dicatit semasa dalam perut ibunya lagi.

Setelah aku keluar dari alam rahim itu,di alam dunia inilah yang akan mencatatkan pelbagai suka duka aku dalam kehidupan. Lahirnya aku disambut riang juga oleh 3 orang lagi abang dan kakak-kakakku. Kakak aku(Faridah) yang sulong,abang aku(Ahmad Fitri) yang nombor 2,kakak aku(Zakiah) yang nombor 3 dan aku(Hakimi) yang nombor 4. Ketika itu aku pula menjadi penyeri seterusnya di dalam keluarga encik Abdul Mutalib b. Ali Othman dan puan Hasnah bt. Muhd Taib.

Suka aku menceritakan sedikit secara ringkas tentang latar belakang keluarga keturunanku dari sebelah abah dan mak. Dimulakan dahulu dari sebelah abah. Arwah tok wan aku(bapa abahku),berasal dari Karachi,Pakistan. Datuknya seorang saudagar dari Pakistan telah datang ke Tanah Melayu untuk berniaga dan lantas berkahwin dengan penduduk tempatan. Bagi tok aku pula(Ibu abahku),dia mempunyai darah Acheh. Dan dia(Tok aku) juga merupakan keturunan salah seorang dari mereka yang telah membunuh J.W.W. Birch pada tahun 1875. Selepas peritiwa itu,pihak Inggeris tidak henti-henti mencari keturunan kami untuk membalas dendam. Keturunan kami terpaksa berpindah randah dan merahsiakan identiti sebenar supaya tak dihidu oleh pihak Inggeris ketika itu. Taqdir ALLAH merubah segala-galanya. Akhirnya keturunan kami selamat setelah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Keturunan kami kini lebih banyak bertebaran di sekitar Pasir Salak.

boleh rujuk di sini : http://akudiadanlagu1.blogspot.com/2009/07/membongkar-cerita-sebenar-pembunuhan.html

Di sebelah mak aku pula,arwah moyang(Hj. Hasan b. Awang besar) aku(Ayah kepada tok sebelah mak) berasal dari Patani. Dia berasal dari salah seorang 5 beradik yang lari dari Patani kerana dikehendaki oleh pihak kerajaan kafir Thailand ketika itu. Mereka berlima sampai ke sebuah negeri iaitu Kedah. Antara nama-nama mereka dari 5 beradik yang aku masih ingat ialah Pedu,Lasau dan Gulau. Nama-nama tempat di Kedah itu diambil dari nama-nama mereka. Bagi keturunan tok(Ibu makku) aku pula, mak kepada tok aku iaitu isteri kepada moyangku(Hj. Hasan b. Awang Besar),dia merupakan keturunan Ngah Ibrahim. Sedikit biodata Ngah Ibrahim;

  • Dilahirkan pada 1836 di Bukit Gantang, Perak dan kawasan kelahirannya adalah daerah pemerintahan bapanya, Long Jaafar pada zaman kegemilangannya sehingga pembinaan Kota Long Jaafar.

  • Ngah Ibrahim adalah anak hasil perkahwinan Long Jaafar Datuk Paduka Setia Long Abdul Latif dengan Cik Ngah Pura Datuk Panglima Bukit Gantang Seri Amar Diraja Alang Alaiddin.

  • Long Jaafar adalah pengusaha bijih timah terkenal bermula pada 1840. Beliau juga pengusaha ladang tebu di Kerian dan Bagan Tiang serta pengusaha ladang kopi di Assam Kumbang, Taiping.

  • boleh rujuk di sini : http://pahlawanperak.blogspot.com/2008/12/ngah-ibrahim-pejuang-pemikir-melayu.html

    Itulah serba sedikit sejarah keturunanku. Keluarga ibuku berasal dari Selama Perak dan datang berhijrah ke Mukim Kerunai.

    Ketika aku berusia 5 bulan(jika tak silap aku),abahku mendapat arahan supaya berpindah ke Kem Terendak,Melaka(Abah seorang askar). Kami sekeluarga berhijrah pula ke negeri Melaka mencari pengalaman baru. Bumi Melaka sememangnya asing bagi kami. Namun kami terpaksa menyesuaikan diri. Di situlah bermulanya aku menyusuri usia kanak-kanakku. Kami cukup bertuah kerana di hadapan flat kami terbentangnya luas pantai selat Melaka. Setiap petang kala pantai surut,kami beramai-ramai mencari kepah dan remis. Mandi laut usah dikira lagi. Aku juga sering dibawa abah ke Tanjung Bidara dan Tanjung Keling. Begitu menyeronokkan. Cukup umurku 6 tahun(1993),aku dihantar ke Tadika Kem Terendak. Di situ aku mula mengenal lagi kawan-kawan yang ramai. Alam kanak-kanak memang menyeronokkan. Tambahan pula kami ini anak-anak askar. Pelbagai kemudahan disediakan. Di Melaka aku mendapat 3 orang adik,Siti Nadiah,Zulhelmi dan Hafizi. Mereka ini pula menjadi penyeri keluarga kami.

    Tahun 1994 aku mula memasuki Sek. Ren. Keb. Kem Terendak. Bermula dari darjah 1 sehinggalah pertengahan darjah 2 saja. Ini kerana abahku terpaksa berhijrah pula ke utara tanah air iaitu Kedah. Dari Perak ke Melaka dan kali ini ke Kedah pula. Benar-benar memberikan kami sekeluarga pengalaman baru. Kedah juga merupakan negeri asing bagi kami. Dari segi budaya dan loghatnya. Pertengahan tahun '94 aku sampai ke negeri Kedah. Kali ini kami menetap pula di Kem Lapangan Terbang,Sungai Petani,Kedah Darul Aman. Aku mula mendaftarkan diri di Sek. Keb. Kem Lapangan Terbang pula. Ketika itu masih di darjah 2 lagi. Di sini aku mula mendapat kawan baru. Cuma aku menghadapi masalah dari segi pertuturan seharian. Di Kedah terkenal dengan loghat utaranya. Aku pula dengan loghat Melakanya. Sebelum dapat menyesuaikan diri dari semua itu,memang sedikit payah untuk memahami loghat mereka. Rakan-rakan terkadang itu kurang memahami apa yang aku katakan. Namun itu hanya pada peringkat awal saja. Makin hari aku makin dapat sesuaikan diri. Bahkan kini,loghat utara inilah bahasa yang selalu aku gunakan setiap waktu. Ketika kelas pengajian pun aku lebih suka menggunakan bahasa utara ini. Ia memang sudah sinonim dengan jiwaku. Di Kedah juga pelbagai suka dan duka aku laluinya. Begitu banyak kenangan bersama kawan-kawan aku ciptakan. Antaranya aku pernah patah tangan kanan kerana terjatuh dari pokok. 'Main panas' bersama kawan-kawan. Ah! Kenangan semua itu. Zaman kanak-kanak yang tiada kematangan lagi. Aku menamatkan UPSR aku pada tahun 1999 di sek. yang sama.

    Tahun 2000 aku mula menduduki kerusi sekolah menengah. Ketika ini umur ku mula meningkat ke peringkat yang lebih tinggi dan memasuki umur matangku. Sek. Men. Agama(Arab) Yayasan Khairiah menjadi pilihan aku dan keluarga. Aku masih ingat lagi mak memelukku riang kerana mengetahui aku lulus selepas ditemuduga sebelum memasuki SMAYK. Air mata mak menitis saat itu. Aku takkan lupa peristiwa itu. Betapa mak inginkan aku masuk sekolah agama. Akhirnya impian mak tercapai. Ketika mula melangkah masuk 'gudang ilmu' itu,aku berumur 13 tahun. Abah sekerluarga menghantarku. Ketika mereka ingin melangkah pulang,hatiku mula membuah bibit-bibit kesedihan kerana akan berjauhan dengan keluarga. Yaa.. Memang sayu ketika melihat mereka pulang. Namun hakikat perlu ku terima bahawa aku akan berjauhan dengan mereka. Itu juga asing bagiku kerana tak pernah berjauhan bersama keluarga. Pengalaman tinggal di asrama adalah pengalaman baruku....

    5 tahun aku berada di Yayasan Khairiah menimba ilmu. Bermula dari tahun 2000 hinggalah tahun 2004. Begitu banyak kenangan suka dan duka aku hadapinya. Pelbagai pengalaman yang aku tempuh. Mengajar aku mengenal siapa diri ini sebenarnya di muka bumi ALLAH ini. Aku sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari lalai,silap dan dosa. Namun semua itu membuatkan aku bertambah matang dalam menyusuri hidup yang penuh pancaroba ini.

    TUHAN TANG ESA (IN TEAM)

    Di dalam cahayaMu Tuhan

    Ku harap petunjukMu
    Di dalam sinaran purnama

    Ku mohon keampunan

    Moga terlerai segala dosa-dosaku

    Moga ku jadi hamba yang bersyukur

    Tuhan Yang Esa udara yang ku hirup

    Terasa nikmatMu yang menggunung

    Tidak terhitung harga nilaiannya

    Oh Tuhan Kau Pengasih Maha Penyayang

    Oh Tuhan di depan ujian

    Terasa diri ini memerlukanMu

    Ku harap Kau lindungi
    Hamba yang lemah ini
    Kau Tuhan Maha Kuasa
    Maha Pengampun
    Ku harapkan pintu taubatMu terbuka luas

    Untuk hambaMu yang sering leka

    Dengan rahmatMu dan kasih sayangMu

    Kau ampunilah segala dosaku

    Moga selamat di dunia dan akhirat


    Kenangan bersama kawan-kawan ketika di tingkatan 5.

    Tingkatan 2 abahku sudah pencen dari askar. 21 tahun dia berkhidmat untuk negara,akhirnya akan pulang jua ke kampung halaman kami. Bagai sireh pulang ke gagang,kami sekeluarga kembali ke tempat asal kami iaitu di Perak. Di Kedah aku mendapat 3 orang adik iaitu Azman,Nurul Husna dan Siti Aisyah.

    Walaupun 5 tahun aku menuntut ilmu di Yayasan Khairiah,tempoh itu aku rasakan masih 'kosong' untuk jiwaku yang selalu melakukan kesilapan ini. Aku bertekad mesti melakukan perubahan untuk diri ini. Lantas selepas SPM,aku meneruskan kembara ilmu aku ke Madrasah Tahzib Annufus,Kg. Banggol Berangan,Parit Panjang,Kedah. Atau lebih dikenali dengan nama Pondok Ustaz Awang Lanai. Di sini aku belajar pula kitab-kitab turos. Dan aku bertambah kenal lagi erti hidup. Tok guru banyak mengajar dan mengasuh rohaniku. Aku sedar betapa banyaknya dosa diri ini. Di pondok ini pula pengalaman baru yang aku tempuh. Tapi begitulah manusia. Tidak dapat lari dari kesilapan. Iblis sudah berjanji akan menyesatkan bani Adam hingga hari kiamat. Bukan kita tak ingin jadi yang terbaik,tapi kerana nafsu dan syaitan yang mengheret kita kadang kala tersungkur jua. Tapi itu bukanlah alasan untuk kita terus melakukan kesalahan. ALLAH maha penyayang dan pengampun. Bertaubatlah selagi pintu taubat masih terbuka. Sebetulnya pada awal pengajian di pondok itu,tak terlintas di hati ini ingin menduduki STAM. Taqdir ALLAH menentukan segalanya. ALLAH melorongkan aku untuk menduduki STAM. Aku mengambil STAM ketika masih lagi menuntut di Pondok Ustaz Awang Lanai. Setelah minta izin dari tok guru,tok guru membenarkan aku. Dorongan ini juga kerana aku ingin ke Mesir. Aku mengenali Mesir adalah negara yang telah melahirkan ribuan ulamak hebat. Bahkan kitab-kitab turos yang aku pelajari di pondok kebanyakan karangan dari ulamak Mesir. Tekadku semakin membara. Dengan izin ALLAH,aku berlepas ke Mesir pada tanggal 4 hb. 8 2007. Dan 5 hb. 8 2007 merupakan tarikh keramat dalam hidupku kerana telah menjejakkan kaki di bumi berkat ini. Tok guru sempat berpesan kepadaku supaya jangan lupa bila jejak kaki saja di Mesir,tawasul lah pada nabi-nabi,para aulia dan ulamak di sana. Yaaa. Aku takkan lupa pesanan itu.

    Bersama kawan-kawan di Pondok Ustaz Awang Lanai.(Madrasah Tahzib Annufus)

    Tanggal 5 hb. 8 2009 baru-baru ini telah menggenapkan aku 2 tahun berada di bumi yang mencabar dan berkat ini. Di sini pula pelbagai pengalaman baru yang aku tempuh. Bukan kerana apa,tapi kerana ingin menjadikan aku ini 'orang'. Menjadi 'orang' yang berguna untuk agama dan manusia lain.Dan hari ini pula 13 hb. 8 2009,genaplah umurku 22 tahun hidup di muka bumi ALLAH ini. 22 tahun bukanlah satu masa yang sedikit.Bermula dari 13 hb. 8 1987 hinggalah sekarang 13 hb. 8 2009. Apa yang aku telah sumbangkan untuk Islam selama ini?? Bagaimana pula dosa-dosaku dari akil baligh sehinggalah sekarang?? Aku muhasabah diri ini. Kerdilnya jika dibandingkan dengan sahabat-sahabat yang lain. ALLAAAH.... Ya ALLAH,Berkatilah umur dan rezekiku. Ampunilah dosa ku yang lepas dan akan datang...Amin...

    Aku........


    Aku 2009.....

    "Apabila kita melihat pada kehidupan para Aulia illah...Mereka setiap saat tidak pernah melupakan ALLAH..Bahkan di dalam tidur mereka senantiasa 'ALLAH di hati'..Kita jauh jika hendak dibandingkan dengan mreka..Jauh...Tapi tidak bermakna kita tidak boleh jadi seperti mereka...
    Nafsu Ammarah bisuk ini senantiasa menyuruh kita pada kejahatan..Jika kita tak asuh dan belainya dengan zikrullah,maka kita pula yang akan menjadi 'hambanya'...Dalam asuhan Guru Murobbi dan Mursyid mampu untuk membuatkn kita 'berpindah' ke peringkat nafsu yang lebih tinggi..Dan tak mustahil kita boleh mencapai sehingga kepada nafsu yg ALLAH mengaku sbagai hambanya(Nafsu mutma innah)"

    "Aku bukanlah dari kalangan mereka yang terbaik...Aku cuma insan yang hina di sisi ALLAH...Pengalaman lalu banyak mengajar aku....Aku dosa banyak! Ya ALLAH..Ampunilah dosa-dosa ku.... Aku cuba jadi yang terbaik di sisiMU..Namun adakalanya aku tersungkur kerana tewas pada syaitan yang menghasut dan nafsu yang mengheret...Tasauf mengajar semuanya..."

    ......Kimi 2009.



    22 tahun yang mengajar aku segala-galanya............



    2007...

















    2008...
















    2008...



















    2008...
















    2003...















    2007...


















    2008...
















    2009...


















    2009...

















    2003...
















    2003..















    2004...















    2009..















    2009...

















    2008...


















    2007....






















    2008..

















    2008...

















    2007...

















    2008...


















    2007...



















    2009...
















    2007...

















    2007...

















    2007...






















    2009...















    2003...














    2009....






















    2006...





















































    Moga dosa yang lepas ALLAH ampunkan dan dosa yang akan datang juga....

    Ya ALLAH,berkatilah rezeki dan umurku ini.

    Semakin meningkat umurku,bukan bermakna umur ku semakin panjang. Tapi hakikatnya semakin meningkat umurku,semakin dekat hari-hari hidupku untuk bertemu 'stesen' yang seterusnya iaitu 'MATI'!

    No comments: