28 April 2009

Menjejak Harapan........


Assalamualaikum semua....


Petang tu aku sja2 ronda amek angin sambil mkan ais krim ngn ustz Jakfar Shodiq....dok lepaklah kami dua amek angin petang d bumi mansurah ni....

Dok lepak lagu ni sambil tgk Masjid Putih.....Teringat akn dosa2 dgn ALLAH,Nabi dan Makhluk2 yg lain.(hari len pon ingat gak)..Terkenang kisah yg lalu,sedang berlaku dan apatah lagi dgn peristiwa yg akn terjadi??Betapa hinanya diri ini jika d bandingkan dgn mreka semua..Apalah yg ada pda diri ini???Sebagai hamba yg berdosa pda Tuhannya,malu utk aku mengaku aku ini hambanya.......Muksiat hati dgn ALLAH....Hubungan aku dgn manusia yg lain...Adakah mreka redho dgnku???Kita solat setiap hari....Tapi pernah kah kita terfikir bahwa solat kita ini di terima ALLAH???

Yaa...Jika dilakukan dgn ckup syarat,rukun dan tidak melakukan perkara yg mmbatalkn solat,maka sahlah solat kita....tp adakah ia telah diterima di sisi ALLAH??adakh kita yakin amalan2 kita sudah lpas naik ke langit yg prtama??Ataupun ALLAh hempuk balik amalan2 kita yg tak diterimanya itu ats kepala kita??Pernah kita fikirkannya????Pernah???

Solatlah perkara pokok yg utama...jika kita hanya sekadar solat sperti 'lepas batuk di tangga'....itu lah kesilapan kita..

Itu kita tak melihat lagi pda muksiat hati kpda ALLAh...kita hnya mengingatiNya ketika solat..(wirid mmg tak dah)...Kita lupa pda waktu yg lain...bertuah kita krn disyariatkn solat...kalau tak,bila pula kita akn mengingatiNya...

Apabila kita melihat pda kehidupan para Aulia illah...Mereka setiap saat tidak pernah melupakan ALLAh..Bahkan di dalam tidur mreka senantiasa 'ALLAH di hati'..kita jauh jika hendak dibandingkan dgn mreka..jauh...tapi tidak brmakna kita tidak boleh jadi sperti mreka...

Nafsu Ammarah bisuk ini senantiasa menyuruh kita pda kejahatan..Jika kita tak asuh dan belainya dgn zikrullah,maka kita pula yg akan menjadi 'hambanya'...Dalam asuhan Guru Murobbi dan Mursyid mmpu utk mmbuatkn kita 'berpindah' ke peringkat nafsu yg lbih tinggi..Dan tak mustahil kita boleh mncapai sehingga kpda nafsu yg ALLAH mngaku sbagai hambanya(nafsu mutma innah)

Janganlah kita terlalu sombong dgn mengatakan 'aku boleh lawan nafsu ammarah ni' jika tnpa zikir dan asuhan dari guru Murobbi atau Mursyid....tapi inilah hakikatnya kita sekarang ini..Kita bongkak!sombong!takabbur!..Kita mengatakan bahawa kitalah yg terbaik dri semua....Inilah juga kalam dari iblis laknatullah(adakah kita dh lupa???) yg menyebabkn dia dihalau dri syurga ALLAH....Sedangkan siapa dia sebelum itu????'Pensyarah' bg malaikat..Tp akhirnya tersungkur dek kerana sombong dan takkabur..na'uzubillah!!!

Aku bukanlah dri kalangn mreka yg trbaik...aku cma insan yg hina d sisi ALLAH...Pengalaman lalu banyk mngajar aku....Aku dosa banyak! Ya ALLAH..ampunilah dosa2 ku....

Aku cba jd yg trbaik d sisiMU..namun adakalanya aku tersungkur krn tewas pda syaitan yg mnghasut dan nafsu yg mngheret...Tasauf mngajar semuanya....Usahlah sombong dgn mngatakn bahwa ilmu Tasauf ini bidaah dolalah!!Siapa kita brbanding Imam Ghazali?Syaikh Abdul Qodir Jailani?Imam Junaid Al Bhagdadi??Syaikh Ibnu 'Atho illah??dan ramai lagi ulamak tasauf yg hebat dlm semua ilmu....ALLAh...hinanya aku....dgn dosa yg pernah aku lakukan...

Aku cuba dan terus mncuba..namun syaitan dan nafsu ckup hbat..aku prlu jd 'hebat' dri mreka..barulah aku mmpu menundukkan mreka smua..tp itulah hakikatnya....insan kerdil ini kdang2 tewas..aku tewas!!!..lemahnya aku....aku malu...aku malu Ya ALLAH......


luahan hati ini.....

Memandang pilu di hati,menggamit rasa
Menantikan harapan yang tak kunjung tiba
Jauh di sudut hati ini dosa yang terpendam
Ku sujud sepi mendamba belas
Jiwa yang hina lagi di murka
Masihkah ada sinar kebahagiaan itu?
Masihkah ada ruang walau hanya sejengkal sudut
di mahligai janjiMu?
Ya Allah,belasilah aku
Kasihanilah aku
Ampunilah aku......Ku kan terus menjejak harapan itu....

insan berdosa.....hakimi

5 comments:

zAkiAh_AbDuL said...

ermm..moga hari ni lagi baik dari semalam..

hakimi al geriki said...

yaa kak lang...

SoPhie said...

tetiba rindu la pulak kat mansurah ni.. da 2 tahun tempat menuntut ilmu ini ditinggalkan... biasa tau lepak2 kat area masjid putih tu.. makan ais krim.. hehe..

duniaku said...

assalamu alaikum. nama tuan guru haji kamal hang tak bubuh dalam blog hang ka? apa punya anak menakan.anakgerisoleh.blogspot.

duniaku said...

anakgeriksoleh. salah eja tu.