2 June 2010

Terkenang waktu dulu : Kisah menarik ketika pilihanraya.




Assalamualaikum semua,

Ada orang menulis blog kerana ingin berdakwah dan meyampaikan perkara agama. Ada kerana mengiklan sesuatu. Ada yang menyampaikan maklumat seperti berita atau isu semasa. Ada pula kerana suka-suka. Dan tidak lupa juga yang menulis tentang pengalaman hidupnya. Seolah2 seperti diari hariannya. Apa yang penulis nyatakan ini ialah 'atau'. Bukan maksud 4 dalam 1 atau 6 dalam 1. Tapi bagi penulis yang mempunyai blog ini, ingin menulis tidak kira kerana dakwah, perkara agama, maklumat isu semasa, iklan, suka2 atau diari hidup. Bahkan blog penulis mahu merangkumi kesemua itu selagi mana yang termampu oleh penulis. Penulis cuba 'satukan' di dalam blog penulis ini. Maknanya blog penulis ini bukanlah khusus untuk mana2 'jenis' penulisan sahaja. Bagi penulis, bila terasa ingin menyatakan tentang agama, penulis tulis. Bila ingin nyatakan tentang isu semasa, penulis tulis dan begitulah seterusnya jika terasa ingin menulis sesuatu, penulis akan menulis. Mungkin kerana minat penulis juga dalam bidang penulisan ini. Tambah2 lagi di dalam penulisan cerpen.. :-)

Tulislah apa yang ingin ditulis. Asalkan tidak keluar dari norma2 kehidupan sebagai seorang Islam. Pendek katanya tulislah kerana Allah. Bila kita faham konsep ini(tulis kerana Allah), maka ia adalah merangkumi kesemuanya. Dosa dan pahala. Untuk kali ini, penulis ingin menulis pengalaman penulis ketika bersama Parti Islam Se-Malaysia PAS suatu ketika dahulu. Tujuan penulis menulis tentang ini kerana ingin berkongsi pengalaman penulis bersama kawan2 semua. Dan tidak lupa juga ingin mengajak kawan2 supaya berada di dalam perjuangan atau gerakkan Islam yang sebenar di Malaysia sana.

Berjuang tidak semestinya melalui parti. Ada orang berjuang melalui menuntut ilmu. Ada orang berjuang melalui tuntutan hak. Ada orang berjuang melalui anak dan isteri, ada juga orang berjuang melalui kerjayanya dan begitulah seterusnya. Perjuangan tidak saja berlegar2 di dalam kepartian. Apa yang penting, di mana jua kita berada, berjuanglah dengan apa realiti kehidupan yang kita hadapi dan letakkan niat hanya kerana Allah semata2.

Berbalik kepada tajuk entri. Suatu ketika dahulu sebelum penulis datang ke Mesir, penulis pernah bergiat aktif dengan Parti Islam Se-Malaysia PAS. Hanya sekadar ingin berkongsi pengalaman dengan kawan2 semua. Penulis juga percaya ramai di kalangan kawan2 semua pernah bergiat aktif di dalam gerakkan Islam di Malaysia ini. 1 kisah yang ingin dikongsi bersama kawan2 semua ialah peristiwa ketika pilihanraya umum yang ke-11 dahulu. Ketika itu penulis masih lagi di bangku sekolah menengah.

Salahkah untuk penulis berbicara tentang politik? Tak salah. Lagipun penulis sudah layak untuk mengundi. Jika ada pihak yang cuba menyekat penulis, ketahuilah bahawa negara Malaysia bersistemkan demokrasi berparlimen. Maka mereka tiada hak untuk menghalang penulis dari memilih mana2 parti yang penulis inginkan. Sebagai manusia yang Allah berikan aqal yang salim, alhamdulillah Allah lorongkan penulis bersama perjuangan Islam yang syumul. Bukannya hanya mengambil Islam itu sebagai umpan atau sebahagian yang kita inginkan saja.

Walaupun kadang2 kita seronok dengan kehidupan duniawi, namun hakikatnya terimalah hukum Allah di muka bumi ini. Hukum tetap hukum. Walaupun kadang2 ada terlintas di hati kita tidak berapa senang dengan hukum agama, maka wajib kena akur dan tunduk. Sebab kita ada nafsu dan syaitan yang menghasut. Jadi bukanlah sesuatu yang mustahil jika hati ini meronta2 dan memberontak inginkan kebebasan dan keseronokan duniawi. Tapi kita adalah orang islam lagi mukmin. Kita ada Allah yang sentiasa menerima taubat kita. Betapa penyayangnya Allah itu. Jika melakukan kesilapan, cepat2 bertaubat.

Sejauh mana pun kita larikan diri, kita takkan dapat lari dari kongkongan syara'. Hukum taklifi yang 5 iaitu haram, wajib, sunat, makruh dan harus senantiasa berlegar2 di dalam kehidupan kita. Berubah2 mengikut keadaan. Cuma bid'ah sahaja bukan hukum. Namu telah di ada2kan oleh sesetengah golongan. Maka mereka mengada2kan hukum sendiri. Ternyata merekalah sebenarnya pembid'ah.

Kita kembali semula kepada tajuk entri.. :-)

Peristiwa menarik(tapi sadis jugak la) ini berlaku 6 tahun yang lalu(Pilihanraya umum ke 11 tahun 2004). Ketika itu BN menang besar. Ini kerana ketika itu Tun Pak Lah baru naik sebagai perdana menteri Malaysia dan terkenal dengan Mr. Clean dan merupakan keturunan dari ulamak. Ini telah mempengaruhi undi Melayu ketika itu. PAS hanya menang sedikit sahaja kerusi Parlimen. Ketika itu, penulis ditugaskan untuk mengawal markaz besar bagi Parlimen Baling yang terletak di Kupang, Baling, Kedah. 10 hari penulis diamanahkan bertugas di sana menjaga pintu pagar utama markaz. Memang benar2 memberikan pengalaman besar dan cabaran bagi penulis. Komanden yang bertugas ketika itu mengarahkan kami supaya jangan terlalu dekat dengan pagar jika berurusan dengan orang yang tak dikenali. Dikhuatiri mereka ada senjata tajam. Kami ikuti arahan tersebut..

Penulis bersama 3 orang lagi rakan penulis, bergilir2 24 jam tanpa henti mengawal pintu utama markaz besar PAS Baling. Kami hanya beralaskan khemah camping sebagai tempat tidur kami. Kami ditugaskan supaya memastikan orang luar tak boleh masuk sesuka hati ke dalam pekarangan markaz. Jika musuh yang masuk memudahkan mereka untuk mencuri rahsia parti. Jika ada mereka yang datang dari mana2 cawangan, mereka dikehendaki tunjukkan pas dari cawangan masing2. Jika tiada pas, mereka kena serahkan pengenalan diri dan ditukarkan dengan pas yang telah disediakan. Dan pesanan dari pegawai atasan supaya ambil no. plat mana2 kereta yang mencurigakan. Semua arahan itu sedaya upaya kami laksanakan. Bertindak mengikut arahan!!

Ketika hanya tinggal kurang dari 24 jam lagi untuk proses pengundian bermula, kawan penulis dari pemuda (PAS) cawangan Kg. Tawar menghubungi penulis untuk konvoi bermotosikal. Ketika itu waktu kira2 jam 11 malam dan bukan giliran penulis bertugas, maka penulis bersama seorang lagi kawan penulis pergi mendapatkan mereka yang lain. Ketika inilah berlakunya peristiwa yang sedih, kalut, risau, takut, cuak dan lawak pun ada. Penulis bermotosikal berdua menuju ke kumpulan mereka. Namun kami tiada bendera untuk dikibarkan. Entah bagaimana idea untuk mengambil bendera PAS di tepi jalan pun datang(ish2, apa punya idea lah ni. Jangan tiru amalan ini). Penulis pun cuba menurunkan sehelai bendera PAS di kawasan Kg. Landak, Kupang.

Tiba2 sebuah kereta perdana v6 warna hitam melintasi kami. Dan akhirnya mereka berhenti mengejut ketika melihat tindakan 'tak bertamadun' kami itu. Kami yang gelabah ini terus melarikan diri dengan meninggalkan bendera yang tak sempat dicabut. Namun apa daya kami. Motosikal dan kereta perdana mana yang lebih laju? Akhirnya kami di blocked! Penulis memang dah gelabah sangat masa itu. Sekumpulan pemuda keluar dari kereta dan terus meluru kepada kami. Akhirnya tanpa bercakap banyak mereka terus membawa kami ke markaz Unit Peti Undi (UPU) Kg. Landak untuk disoal siasat. Memang perasaan penulis risau sangat masa tu.

Sampai saja di markaz UPU mereka, terus dikerumuni oleh ramai geng2 muda. Penulis risau takut2 dipukul terus tanpa bicara panjang. Bermulalah soal balas antara penulis dan mereka.

"Hampa mai dari mana ni? Hampa dok watpa tengah2 malam bawak turun bendera kami(PAS) ni?" sergah mereka.

"Kami mai dari markaz Kupang ni. Kami pon orang PAS juga. Kami amek bendera tu sebab nak bawak pi konvoi." jawab penulis dalam nada gelabah.

"Hampa toksah dok muhong(tipu). Entah2 hampa ni umno dok mai menyamaq PAS plak. Hampa wat elok2 sikit. Kami ghimbuk(pukul) satgi kot." jerkah mereka lagi. Penulis bertambah gelabah.

"Tunggu sat, ni pas kami. Bukti kami dari markaz PAS Kupang. Bukannya orang umno." balas penulis sambil menunjukkan pas milik kami tanda bahawa kami juga dari PAS.

Mereka hampir ingin percaya. Akhirnya mereka membawa kami ke markaz besar Kupang untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang kami. Bila sampai saja di markaz besar Kupang, mereka terus bertanya kepada kawan penulis yang sedang bertugas ketika itu.

"Depa ni mai dari sini(markaz besar Kupang) ka?" soal mereka.

"Yaa, yaa, depa mai dari sini."
balas kawan penulis. Akhirnya mereka percaya dan melepaskan kami.

"Hampa ni pon kalau nak bendera habaq la elok2. Dok pi amek lagu tu kami ingatkan geng umno dah tadi. Nasib baik kami tak belasah hampa ja tadi.." tegur mereka sebelum pulang semula ke markaz UPU mereka.

Penulis pun cepat2 meminta maaf dengan apa yang telah terjadi. Mereka pun pulang ke markaz UPU mereka. Tiba2 datang pegawai atasan(merangkap bodyguard Us. Taib Azzamuddin) menghampiri penulis. Penulis bertambah gelabah bila pegawai atasan pula yang datang. Penulis dah cuak semacam ja. Dia bersuara,

"Hang ni kimi, kalau nak bendera pon awat tak habaq? Ish2.. Dok pi amek bendera orang pasai pa?" kata pegawai atasan itu sambil tersenyum.

Penulis sedikit lega. Penulis sangkakan dimarahi pula olehnya. Alhamdulillah selesai masalah yang telah membuatkan penulis gelabah dan cuak. Selepas dari peristiwa itu, penulis tak mahu buat lagi perkara yang hampir2 membuatkan penulis dibelasah beramai2. Mujurlah mereka menyoal penulis dahulu. Apa akan terjadi jika mereka terus menyerang kami? Tak dapat penulis bayangkan. Salah faham yang membuatkan kami hampir2 dibelasah. Memang salah penulis pun. Penulis akui kesilapan penulis.

Bila teringat kembali peristiwa itu, penulis pasti tersengeh sendirian.

"Heheheh. Apa punya idea lah aku ni, pi rentap bendera orang walaupun parti sendiri buat apa? Nasib baik tak kena belasah malam tu.. Tobat dah tak mau buat dah..."
getus hati kecil penulis.


Kini penulis berada di Mesir. Tak mampu lagi untuk bergiat aktif untuk parti. Paling akhir penulis terlibat ialah ketika pilihan raya kecil Permatang Pauh. Ketika itu penulis pulang cuti ke tanah air. Selepas penulis selesai program bakti siswa di Bukit Gantang, kami terus ke Permatang Pauh untuk membantu di sana pula. Walaupun tak mampu membantu parti secara keseluruhan namun hati tetap gembira ketika menyaksikan kemenangan Dato' Seri Anwar Ibrahim ketika itu. Hati ini puas!! Alhamdulillah...

Ketika itu(2004) penulis masih muda lagi di dalam politik. Masih banyak perkara yang kurang faham. Alhamdulillah kini sudah 6 tahun berlalu. Perjuangan bersama PAS tidak cukup hanya aktif saja. Ia perlu kepada kestabilan dan pelan tindakan jangka panjang. Oleh itu pada tahun 2006 penulis daftar sebagai ahli PAS melalui cawangan Banggol Berangan, Parit Panjang, Baling Kedah. Penulis semakin faham apa itu politik dan semakin sayang dengan perjuangan PAS khususnya. InsyaAllah moga Allah thabatkan penulis di dalam PAS bersama kawan2 seperjuangan semua. Amiin.. Tunggu penulis pulang ke tanah air nanti. InsyaAllah kita akan bersama2 dalam perjuangan Islam. Kita gempur habis2an!!!

Sekarang ini pilih antara 2 saja... Hidup mulia di sisi Allah atau mati syahid di jalanNya....Wassalam..

Kad ahli Parti Islam Se- Malaysia PAS.

No comments: