23 June 2010

Sembahlah Allah.....

 Assalamualaikum semua.

Kali ini penulis ingin membawa kawan2 semua melihat betapa taatnya umat Islam yakni saudara2 kita seagama seluruh dunia menunaikan kewajipan mereka terhadap Allah. Penulis rasa begitu terharu melihat keadaan mereka yang begitu musyaqqah(kepayahan) namun masih lagi mampu menyembah Allah. Cuba tilik diri kita ini yang mempunyai tempat yang baik, tapi masih lagi lalai daripada solat.. Na'uzubillahi min zalik... Penulis pun pernah lalui saat sukar untuk solat ketika berada di London dahulu. Penulis solat di sudut hujung tempat letak kereta saja. Kerana di situ lah tempat yang penulis ihtimal bahawasanya ia bersih.


Saiyiduna an Nabi Muhammad a'zomul makhluqot pernah bersabda ;

أُعْطِيْتُ خَمْسًا لَمْ يُعْطَهُنَّ أَحَدٌ قَبْلِيْ: نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ مَسِيْرَةَ شَهْرٍ، وَجُعِلَتْ لِيَ الْأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُوْرًا؛ فَأَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ أُمَّتِيْ أَدْرَكَتْهُ الصَّلَاةُ فَلْيُصَلِّ، وَأُحِلَّتْ لِيَ الْمَغَانِمُ وَلَمْ تَحِلَّ لِأَحَدٍ قَبْلِيْ، وَأُعْطِيْتُ الشَّفَاعَةَ، وَكَانَ النَّبِيُّ يُبْعَثُ إِلَى قَوْمِهِ خَاصَّةً وَبُعِثْتُ إِلَى النَّاسِ عَامَّةً. 


 "Saya diberi lima (keistimewaan) yang tidak diberikan kepada se-orang pun sebelumku: (Pertama), aku diberi pertolongan dengan (ditimpakannya) rasa ketakutan (di hati musuhku) sekalipun aku masih berada sejauh satu bulan perjalanan. (Kedua), bumi ini (seluruhnya) dijadikan sebagai masjid dan suci untukku; maka siapa pun yang waktu shalat telah tiba baginya, hendaklah dia shalat (di mana pun dia berada). (Ketiga), dihalalkan bagiku harta rampasan perang, padahal tidak pernah dihalalkan bagi seorang pun sebelumku. (Keempat), aku diberikan syafa'at. Dan (kelima), bahwa setiap nabi diutus kepada kaumnya secara khusus sedangkan aku diutus kepada semua manusia." (HR. al-Bukhari no. 335; dan Muslim no. 521, dari Jabir bin Abdullah p).


 Ini penulis ketika solat di London dahulu.











































Kita sekarang yang Allah berikan tempat yang baik dan elok masih lagi lalai. Ya Allah tetapkan lah kami dalam iman yang sentiasa bertambah.. Allahumma amiin...

No comments: