6 June 2010

Kenapa susah sangat nak cadangkan Hudud dilaksanakan??


Assalamualaikum semua...

Tadi penulis ada membaca berita di portal berita harian online. Tajuknya, Tokoh Islam setuju penubuhan Baby Hatch. Bagi penulis secara pratikalnya memanglah baik kerana ingin menyelamatkan bayi2 luar nikah daripada mati begitu saja. Ini antara komen2 ahli agama negara kita;

-Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata bayi yang tidak lagi diingini mesti diselamatkan, manakala ibu bapa bayi berkenaan harus dikenakan tindakan yang keras supaya memberi pengajaran kepada orang lain.
“Saya menyokong langkah Kementerian Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta Baby Hatch dalam isu ini kerana bayi berkenaan tidak berdosa.


-Bekas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz pula berkata, usaha mewujudkan Baby Hatch adalah baik kerana ia menjadi tempat perlindungan bayi yang tidak bersalah serta boleh menjamin masa depan bayi itu. “Kalau kita pandang dari segi satu sudut memang menggalakkan zina tapi kita tak boleh biarkan bayi yang dilahirkan dibuang dan meninggal begitu saja. Malahan bayi berkenaan boleh diberikan kepada pasangan suami isteri yang mahukan anak dan Islam menganjurkannya,” katanya.

-Penasihat Majlis Agama Negeri Johor, Datuk Noh Gadut, berkata gejala buang bayi pada masa kini sudah semakin teruk dan kerajaan serta pertubuhan bukan kerajaan wajar mengambil tanggungjawab menyelesaikan perkara berkenaan. “Anak-anak kecil ini tidak berdosa dan wajib kita sediakan perlindungan kepada mereka, mana tahu mereka ini membesar menjadi anak yang soleh dan menjadi pejuang negara pada masa depan. “Yang bersalah adalah ibu bapa anak kecil itu. Masyarakat harus bersama mencegah penyakit sosial ini termasuk melaksanakan undang-undang cegah zina yang ketat,” katanya.

Boleh baca keratan berita penuhnya di sini.


Tapi apa yang memelikkan penulis ialah kenapa susah sangat ahli2 agama negara kita untuk mencadangkan saja supaya hukum hudud milik Allah itu dilaksanakan saja. Mereka(ahli2 agama negara) juga mengatakan bahawa gejala sosial zina semakin menjadi2 sekarang. Yaa, benar. Dari sudut lain kita melihat bahawa cadangan menyelamatkan anak2 tak berdosa itu baik. Tapi yang paling utama perlu dilakukan ialah pencegahan dari awal.

Kita yakin dengan hukum Allah, jika hudud dilaksanakan bukan saja dapat mencegah pembuangan bayi, malah zina pun dapat dihentikan..

Selepas ini jangan pelik jika penzina2 tegar ini tak kisah jika mereka melakukan perkara fahsya' (keji) ini mereka mengatakan;

"Kita jangan risau kerana ada badan yang bertanggungjawab untuk menerima anak2 luar nikah ini.."

Penulis merayu pada ahli2 agama negara kita, tolonglah cadangkan kepada kerajaan supaya laksanakan hudud. Kenapa perlu cadangkan cadangan lain untuk mencegah zina atau perkara2 keji yang lain? Dulu kecoh isu rogol, dicadangkan supaya dikasikan kemaluan saja. Apa ini? Ini bukan jalan penyelesaiannya. Penulis teringin benar nak dengar suara2 dari mufti negara kita begini;

"Kini sudah tiba masanya negara kita perlu laksanakan hudud...."

Cadangan yang ringkas dan padat. Tapi sayangnya tak ada lagi para mufti kita mencadangkan begini(cadangkan secara hebahan. Bukan persendirian).

Cuba lihat pada kes dadah. Jika seseorang disabitkan punyai dadah atau ganja pun boleh dihukum gantung sampai mati sedangkan kesalahan itu bukannya ada terang2 dalam al quran. Tapi ini (zina) kesalahan yang nyata2 ada dalam al quran dan Allah pula berikan jalan penyelesaiannya, maka lebih utama(bahkan wajib) perlu dilaksanakan. Kenapa nak reka cadangan atau undang2 lain? Tepuk dada tanyalah iman... Di dunia tak mengapalah selamat. Tapi akhirat nanti tunggu saja balasan bagi kita yang ada kuasa ini... Wassalam..

No comments: