29 March 2010

NEGARA 7 GUNUNG DAN POLITIK KOTORNYA................




Bermulanya sebuah kisah........


Negara 7 Gunung adalah sebuah negara yang dipimpin oleh seorang presiden dan bersama 10 lagi menteri kabinetnya atau dikenali juga dengan nama Menteri Bersepuluh. Negara 7 Gunung juga bersempadan dengan beberapa buah negara di bahagian utara, selatan, barat dan timurnya. Negara2 jirannya juga merupakan negara yang mengamalkan sistem pemerintahan secara demokrasi seperti negara 7 Gunung. Negara 7 Gunung mempunyai rakyat berjumlah 20 juta orang. Setiap tahun akan berlakunya pertukaran kerajaan. Maknanya berlaku pilihanraya bagi setiap tahun. Kini hanya tinggal beberapa bulan saja lagi untuk diadakan pilihanraya umum negara 7 Gunung yang ke 200 dari bermulanya tahun jatuhnya kerajaan beraja. Kerajaan beraja negara 7 Gunung jatuh pada 200 tahun yang lalu bila berjuta2 rakyat bangun memberontak. Setelah raja ditumbangkan, maka negara itu bertukar kepada sistem pemerintahan demokrasi berpaksikan dengan seorang presiden sebagai ketua kerajaan dan dibantu oleh para menteri bersepuluhnya.

Presiden negara 7 Gunung bernama Wira Tempur Kelibat Kilat. Nama sebenarnya ialah Kelibat Kilat. Wira Tempur adalah gelaran bagi mereka yang berjaya menduduki kerusi presiden negara. Setiap tahun kerusi presiden pasti bertukar ganti. Tahun ini sekali lagi akan menyaksikan seluruh kerusi menteri bersepuluh dan kerusi presiden akan dikosongkan dan akan digantikan dengan pemerintah baru. Masing2 menginginkan kerusi presiden dan kerusi menteri bersepuluh. Ini kerana Negara 7 Gunung kaya dengan sumber asli dari bumi. Untuk menggubal perlembagaan negara perlulah menguasai kerajaan walaupun dengan hanya memenangi majoriti 6 kerusi dari sepuluh kerusi jawatan menteri bersepuluh dan kerusi presiden, itu sudah cukup untuk memerintah negara 7 Gunung.

Ketika ini, di bilik rahsia pejabat presiden negara 7 Gunung sedang menyaksikan Wira Tempur Kelibat Kilat sedang bermesyuarat bersama kesemua menteri bersepuluhnya. Mesyuarat ini diadakan untuk membincangkan beberapa perkara berkenaan pilihanraya umum yang akan berlangsung tidak lama lagi..

"Kita kena kekalkan kerajaan kita yang ada ini.." kata Presiden negara 7 Gunung iaitu Wira Tempur Kelibat Kilat kepada semua ahli mesyuaratnya.

"Maksud tuan presiden??" celah seorang menteri dari menteri bersepuluh yang bernama Pangeran Hati Muda. Dia memegang portfolio sebagai pengawal harta negara.

"Maksudnya, kita kena calonkan mereka dari kalangan orang kita saja. Orang yang sama fikrah dengan kita saja. Mana2 calon yang dicalonkan dari bukan orang2 kita, pastikan mereka itu kalah dalam pilihanraya nanti..." jelas presiden negara 7 Gunung itu. Sebahagian ahli mesyuarat tercengang. Ada menteri lama yang reaksi mukanya biasa saja. Seolah2 taktik ini telah lama diguna pakai di dalam sistem pilihanraya negara 7 Gunung.

"Ini bukan demokrasi namanya tuan presiden..." rungut seorang lagi menteri dari menteri bersepuluh iaitu Pangeran Jiwa Tandus. Dia memegang porfolio penjaga harta awam. Bukan dia saja yang menunjukkan reaksi tidak puas hati. Bahkan 3 orang lagi menteri dari menteri bersepuluh menunjukkan reaksi yang sama. Keadaan mesyuarat sedikit gamat setelah kedengaran suara2 yang mencelah. Wira Tempur Kelibat Kilat kelihatan tenang. Dia seolah2 sudah biasa menghadapi situasi seperti itu. Dia meneruskan lagi kata2nya..

"Kaedah ini telah lama kita gunakan sejak berpuluh2 generasi yang lepas. 100 tahun yang lepas kerajaan kita pernah mengalami kekacauan akibat kuasa negara diambil oleh mereka yang tak sama fikrah..." sambung Wira Tempur Kelibat Kilat lagi. Semua hadirin memaku tepat ke arahnya..

"Dan tahun ini kita akan gunakan lagi kaedah ini. Kita tak boleh lenyapkan amalan warisan kita selama berpuluh2 generasi ini. Kita perlu memastikan kuasa pemerintahan dipegang oleh orang2 kita.." kata Wira Tempur Kelibat Kilat sambil meminum air.

"Tapi bukankah semua rakyat2 kita adalah mereka yang sama fikrah dengan kita, tuan presiden?" tanya Pangeran Pasir Berbisik iaitu salah seorang dari menteri bersepuluh yang memegang portfolio sebagai pengawal luar negara. Wira Tempur Kelibat Kilat hanya memandangnya sinis.

"Tidak, mereka hanya bertopeng saja. Kebanyakan dari rakyat2 kita adalah musuh dalam selimut yang perlu kita singkirkan!" tegas Wira Tempur Kelibat Kilat..............


1 bulan kemudian, Wira Tempur Kelibat Kilat memanggil tergesa2 kesemua menteri bersepuluhnya untuk mengadakan mesyuarat tergempar.

"Pangeran Rimbunan Daun, cuba kamu bacakan siapakah calon2 pilihan kita dan bukan pilihan kita.." suruh Wira Tempur Kelibat Kilat kepada salah seorang menteri bersepuluh yang menjawat jawatan pengawal dalam negara.

"Saya cuba ringkaskan tuan presiden. Kesemua calon yang bertanding dalam pilihanraya umum kali ini seramai 15 orang. 11 daripadanya ialah calon2 pilihan kita. Dan selebihnya ialah calon2 pilihan rakyat yang tidak puas hati dengan pemerintahan kita." jelasnya.

"Kamu semua tengok! Apa dah jadi sekarang? Selama ini calon2 kita semuanya menang tanpa bertanding. Tapi sekarang ada rakyat yang berani meletakkan calon pilihan mereka. 4 orang calon ialah mereka yang sering mengkritik kerajaan kita. Kamu semua nak tengok kerajaan kita ini hancur jika mereka yang mengambil alih kerajaan??" soal Wira Tempur Kelibat Kilat kepada semua menteri bersepuluhnya. Mereka tertunduk sebentar. Tiba2 bangun seorang menteri iaitu Pangeran Jiwa Tandus.

"Tuan presiden. Mereka yang bukan dari calon pilihan kerajaan itu juga ada hak sebagai rakyat negara 7 Gunung. Mereka layak untuk mengundi dan diundi. Lagipun kritikan mereka itu selama ini untuk kebaikan kerajaan kita juga. Saya kenal benar dengan kesemua calon2 pilihan rakyat itu. Mereka tak ada niat untuk jatuhkan kerajaan apatah lagi nak jahanamkan negara kita ini!" bentak Pangeran Jiwa Tandus. Marah benar dia. Bangkit seorang menteri cuba menenangkannya.

"Kita ini negara demokrasi. Kenapa perlu buat begini? Kenapa kita takut dengan bayang2 sendiri?? Bukankah cara kita ini boleh menimbulkan kemarahan rakyat besar2an??" celah Pangeran Hati Muda pula. Dia juga bangun sebagai tanda tidak puas hati dengan presiden negara 7 Gunung itu. Seorang lagi menteri bangun iaitu Pangeran Pasir Berbisik.

"Ini zalim kepada rakyat kita. Saya tak puas hati. Salah cara ini. Kalau kita betul2 berani, biar rakyat yang tentukan dalam pilihanraya nanti. Kenapa perlu gunakan cara kotor ini hanya kerana nak menangkan calon2 pilihan kerajaan saja??" bentak Penggiran Pasir Berbisik pula. Tiba-tiba 3 orang menteri dari menteri bersepuluh iaitu Pangeran Jiwa Tandus, Pangeran Hati Muda dan Pangeran Pasir Berbisik bertindak keluar dari dewan mesyuarat sebagai tanda ketidakpuas hatian mereka dengan tindakan Wira Tempur Kelibat Kilat itu.

"Biarkan mereka keluar.." tegur Wira Tempur Kelibat Kilat setelah melihat Pangeran Rimbunan Daun ingin menghalang ketiga2 menteri itu dari keluar dewan.

"Sekarang ini kita atur strategi bagaimana nak singkirkan 4 orang calon yang bukan pilihan kita itu. Baik, Pangeran Mahkota Sari, saya nak dengar pendapat kamu tentang hal ini. Sila kan beri pendapat." Wira Tempur Kelibat Kilat mula menyuruh menteri kanannya itu untuk memberikan cadangan. Pangeran Mahkota Sari yang memegang portfolio menteri kanan negara 7 Gunung mula membetulkan kerusinya untuk memberikan cadangan.

"Begini tuan presiden... Kita boleh pengaruhi rakyat2 kita supaya mengundi calon2 pilihan kita. Hakikatnya kita mampu untuk kalahkan calon2 lain itu dengan cara terus. Tapi kita tak mahu nanti rakyat dapat hidu cara kita ini. Jadi kita kena gunakan tipu muslihat untuk menyingkirkan mereka. Tapi sebelum itu tuan presiden.. Ada sedikit masalah yang berlaku di kalangan calon2 pilihan kita.." tiba2 Pangeran Mahkota Sari mempersoalkan 1 perkara.

"Apa dia?" tanya tuan presiden.

"Jawatan menteri bersepuluh hanya ada 10 kerusi. Tapi calon2 kita sekarang ini ada 11 orang. Jadi menjadi masalah kepada rakyat untuk memilih calon2 kita. Ini kerana boleh menyebabkan berlakunya pecah undi. Dan kita nak berkempen untuk memenangkan calon2 kita akan jadi susah. Harap tuan presiden faham maksud saya ini." balas Pangeran Mahkota Sari.

"Betul juga kata kamu itu. Jika 11 orang calon kita bertanding, maka kempen kita untuk meyakinkan rakyat2 kita menjadi susah. Rakyat2 kita akan jadi serba salah untuk mengundi calon yang mana dari calon2 kita. Jika calon2 kita sudah cukup 10 orang maka senang lah untuk kita singkirkan terus 4 orang calon bukan pilihan pemerintah itu. Jadi bagaimana untuk selesaikan masalah ini wahai menteri kanan?" Wira Tempur Kelibat Kilat sedikit berkerut keningnya bila mengenangkan masalah lain mula timbul.

"Tuan presiden. Bila kita ada calon yang cukup2 untuk mengisi kerusi menteri bersepuluh maka senang lah kerja kita untuk menyingkirkan 4 orang lagi calon lain itu. Jadi saya cadangkan supaya kita suruh salah seorang dari calon pilihan kita itu tarik diri.. Bagaimana?? Tuan presiden setuju?" Pangeran Mahkota Sari memberikan idea dalam memastikan 4 orang lagi calon2 lain itu tersingkir. Wira Tempur Kelibat Kilat mula menguntum senyum bila mendengar cadangan dari menteri kanannya itu.

"Baik, bagus cadangan itu. Saya mahu kamu pujuk seorang calon kita itu untuk tarik diri. Jangan beritahu apa2 pada SPR. Biar calon itu sendiri yang beritahu pada SPR bahawa dia nak tarik diri. Kalau tidak kita nanti boleh di dakwa di mahkamah antarabangsa kerana cuba mempengaruhi calon. Ingat! Ini projek rahsia kita. SPR pun tak tahu. Sebab itu sampai sekarang SPR nampak kita bersih. Tak ada penyelewengan yang berlaku. Ha ha ha ha ha ha ha!!" gegak gempita dewan mesyuarat bila presiden negara 7 Gunung itu ketawa sepuas2nya. Menteri bersepuluh yang lain hanya tengok saja.

"Baik tuan presiden. Esok juga saya akan suruh seorang calon pilihan kita itu untuk tarik diri. Dan nanti saya akan cuba ciptakan alasan yang sesuai kenapa calon itu tarik diri. Sekarang tugas para menteri yang lain menggunakan segala alat eletronik dan media untuk mempengaruhi rakyat supaya mereka mengundi calon2 kita. Ingat, hanya 10 calon ini saja nama2 mereka tersiar ketika berkempen." Pangeran Mahkota Sari benar2 telah memainkan peranannya sebagai menteri kanan bagi negara 7 Gunung.

"Nanti!" tiba2 Wira Tempur Kelibat Kilat bersuara deras. Semua ahli jemaah menteri terkesima.

"Saya ada cara lain lagi untuk memastikan 4 orang lagi calon 'penyibuk' itu kalah dalam pilihanraya umum nanti. Perkara ini kita kena lakukan senyap2. Jangan sampai pihak SPR dapat tahu.." Wira Tempur Kelibat Kilat pula memberikan cadangannya.

"Apa dia tuan presiden?" soal salah seorang dari menteri bersepuluh itu, Pangeran Indera Muda.

"Begini, kita cuba ugut rakyat2 kita supaya jangan mengundi calon2 lain itu. Tapi kita ugut dengan cara lembut. Jangan bagi nampak sangat. Kita cuba buruk2kan calon dengan mengatakan bahawa jika 4 orang calon lain itu berjaya naik kerusi menteri bersepuluh, negara kita boleh jadi huru hara dan ceritalah lagi apa2 pun supaya rakyat mula menaruh syak wasangka kepada mereka." cadangan dari presiden negara 7 Gunung.

"Saya ada cadangan lain tuan presiden.." celah Pangeran Rimbunan Daun.

"Apa dia?" soal Wira Tempur Kelibat Kilat pula.

"Apa kata kalau kita sengaja ciptakan propaganda di negara2 jiran kita dengan mengatakan bahawa 4 orang calon lain itu adalah mereka dari fikrah lain atau cawangan parti pembangkang di negara2 jiran kita ini. Jadi bila sudah tersebar cerita ini ke negara jiran kita, tentu mereka akan bersimpati dengan negara kita kerana kita sedang menghadapi musuh yang sama di negara mereka. Maka ketika itu nanti, 4 orang calon lain itu pasti akan tertekan dengan desakan negara2 jiran kita itu. Ketika itu nanti ramai rakyat dari negara2 jiran akan bersimpati dan tak mahu negara kita ini akan jatuh ke tangan calon2 lain itu.." Pangeran Rimbunan Daun mula membetulkan kedudukannya di atas kerusi setelah memberikan cadangan tadi.

"Tak sia2 saya melantik kamu. Ha ha ha ha ha ha ha!!" Wira Tempur Kelibat Kilat ketawa deras.



Kini mula tersebar berita di negara2 jiran yang mengatakan 4 orang calon yang lain dari 14 orang calon yang bertanding ada rancangan untuk menjatuhkan kerajaan 7 Gunung. Ramai rakyat di seluruh negara masing2 mula kasihan dan simpati kepada negara 7 Gunung. Mereka juga mula mempengaruhi rakyat2 negara 7 Gunung supaya tidak memilih calon2 tersebut. 4 orang calon tadi yang bukannya pilihan kerajaan mula sedar dengan tindakan ini. Namun mereka tidak ada bukti untuk dilaporkan kepada pengerusi SPR. Mereka laluinya dengan hati yang tabah. Ejen2 kerajaan mula mempengaruhi rakyat2 7 Gunung dengan cerita yang pelbagai tentang diri 4 orang calon yang bukan pilihan kerajaan itu. Pelbagai cerita direka untuk memastikan 4 orang calon itu kalah dalam pilihanraya umum ke 200 itu nanti. Cerita yang paling hangat ialah '4 orang calon itu adalah fikrah songsang dan nak jatuhkan kerajaan 7 Gunung'.. Sungguh melampau dakwaan itu. 3 orang menteri dari menteri bersepuluh iaitu Pangeran Pasir Berbisik, Pangeran Hati Muda dan Pangeran Jiwa Tandus itu sudah dapat menghidu bahawa ini semua rancangan presiden negara 7 Gunung iaitu Wira Tempur Kelibat Kilat. Mereka juga tidak mampu untuk lakukan apa2. Media eletronik digunakan sepenuhnya oleh pihak kerajaan untuk memburukan 4 orang calon itu. Jika ada rakyat yang ingin mengundi 4 orang calon itu, mereka pasti akan dipulau atau disisih oleh kerajaan. Jadi rakyat makin takut untuk berhadapan dengan situasi sebegitu. Ada yang diugut dan sebagainya.

Akhirnya tibalah saatnya pada hari mengundi. Hari ini menyaksikan peristiwa bersejarah bagi rakyat negara 7 Gunung kerana akan bertukar kerajaan. Proses pengundian berlaku. Tiada masalah apa2. Tiba2 wakil kerajaan sempat lagi menghasut pengundi supaya mengundi calon2 pilihan kerajaan saja. Sedangkan jika mengikut undang2 negara 7 Gunung bahawa ketika hari mengundi dilarang sama sekali untuk berkempen. Tapi tindakan wakil kerajaan itu tidak disedari oleh pihak SPR. Ada rakyat yang tidak kenal langsung dengan calon2 kerajaan itu, tapi dipaksa oleh ejen2 kerajaan supaya mereka mengundi saja calon2 pilihan kerajaan. Rakyat tidak mampu buat apa2 selain buat apa saja yang di suruh oleh ejen2 kerajaan itu. Setelah tamat masa mengundi, malamnya itu tibalah waktu pengumuman siapakah mereka yang berjaya memenangi pilihanraya umum negara 7 Gunung.

SPR mula membacakan nama2 pemenang. Seperti biasa. Calon2 pilihan kerajaan pasti menang. 4 calon bukan pilihan kerajaan pun tersingkir. Maka bergembiralah rakyat2 dan menteri2 yang pro presiden Wira Tempur Kelibat Kilat itu kerana calon2 boneka mereka telah menang. Bagi 4 calon yang tersingkir itu, mereka dari awal lagi sudah menjangkakan kekalahan mereka itu. Bagi mereka, inilah pengalaman mereka berhadapan dengan pilihanraya yang paling kotor. Dunia melihat perjalanan pilihanraya negara 7 Gunung seperti biasa dan tiada apa2 iaitu demokrasi terpimpin. Tapi hakikatnya pemerintah 7 Gunung iaitu presiden bersama menteri bersepuluhnya mengamalkan politik kotor dalam sejarah tamadun manusia. Untuk memenangkan calon2 pilihan kerajaan, mereka akan melakukan apa2 saja. Hakikatnya mereka boleh kalahkan calon2 lain yang masuk bertanding dengan mudah sekali. Tapi mereka terpaksa gunakan segala tipu muslihat untuk mengaburi mata dunia dan SPR. Dan akhirnya dunia dan pihak SPR melihat pilihanraya umum negara 7 Gunung aman dan adil saksama. Hakikatnya tidak. Itulah dia negara 7 Gunung. Tidak tahu sampai bila penyelewengan ini akan terus berlaku. Apa yang peliknya ialah jumlah majoriti kiraan undi bagi setiap calon2. Calon2 yang menang iaitu calon2 pilihan kerajaan semuanya menang dengan majoriti 15 juta undi. Tapi lain pula jumlahnya bagi 4 orang calon yang kalah itu. Hanya mendapat 10 ribu undi saja atau lebih sedikit. Secara puratanya keempat2 calon yang kalah itu sama saja jumlah undi yang mereka dapat.

Di sini berlakunya kelemahan dalam rancangan jahat pemerintah. Iaitu mereka tak sedar bahawa jumlah yang sedikit yang diperolehi oleh calon2 yang kalah itu telah membuktikan bahawa sememangnya keempat2 calon yang kalah itu telah diboikot di dalam pilihanraya yang berlangsung tadi. Jika rakyat masih tak nampak lagi penyelewengan itu, maknanya rakyat takut dengan kerajaan yang ada sekarang dan akan datang. Walaupun pemerintahan bertukar ganti setiap tahun, tapi hakikatnya pemerintah2 yang ada ialah mereka yang sama. Mewarisi pemerintahan generasi2 dahulu. Walaupun jasad tak sama. Tapi pemikiran tetap sama. Dan hari ini juga menyaksikan bahawa pemerintah yang baru naik itu adalah boneka bagi kerajaan dahulu dan seterusnya. Terus menjadi boneka bagi kerajaan negara 7 Gunung sejak 200 tahun yang lampau............................ Tamat cerita..

No comments: