5 August 2009

Untukmu DPMM tersayang....................Rentetan dari peristiwa MAT ke-17.




Assalamualaikum semua.....

Salam sejahtera diucapkan kepada kawan-kawan semua.




".....Aku menulis bukan kerna nama.... Kerna sifat kasih,pada sesama insan dan menyatakan kasih sayangku......."

Bait-bait lagu puisi yang indah ini aku jadikan azimat untuk aku terus menulis dan menulis lagi.


Aku ada terbaca tulisan dari seorang yang 'besar' di bumi Mansurah ini,iaitu Al-Fadhil Ustaz Mohd Adham b. Hodari Al Haraki di dalam blognya. Terus terang aku menyatakan bahawa aku benar-benar terharu dengan tulisannya itu. Terharu kerana entri terbarunya itu khas untukku.Tak pernah lagi ada insan yang sudi berbuat begitu melainkan Ustaz Adham Al Haraki sahaja... Terima kasih buat seorang kawan yang bersama-sama dalam satu perjuangan....

Kami warga Mansurah baru saja melalui satu pilihanraya untuk memilih AJKT dan AJK Hewi yang baru bagi sesi 09/10 ini. Dan aku juga termasuk di dalam calon-calon bagi merebut antara 8 kerusi yang dipertandingkan itu. Dan jangkaan aku pada awalnya bahawa akan kalah telah menjadi kenyataan. Aku kalah bersama 2 orang lagi,iaitu Wan dan Bahry. Kekalahan ini sudah aku jangkakan. Dan aku sebelumnya sudah sedia menghadapi detik-detik kekalahan itu. Bahkan aku pulang awal lagi ke rumah sebelum pengumuman yang dibuat oleh pengarah SPR cawangan. Aku menganggapkan bahawa kekalahan ini ada hikmahnya. Setiap apa yang ALLAH timpakan itu ada hikmahnya. Cuma kita perlu sabar dan redho dengan apa-apa yang akan mendatang.

Kecewa tetap ada. Itu realiti. Aku kecewa kerana kekalahan kami seolah-seolah telah dirancangkan lebih awal. Bayangkanlah jurang perbezaan bilangan undi kami bersama calon-calon yang menang begitu ketara. Memang begitu ketara. Jika pelajar sekolah menengah melihat pada statistik undian kali ini mereka juga akan terkejut.Kalah dan menang adat perlawanan. Cuma aku mengharapkan kekalahan itu biarlah terhasil secara 'gentle',bukan kerana ada percaturan. Kalah bermaruah lebih mulia daripada menang bersama menggenggam lumur-lumur kezaliman. Aku muhasabah diri aku. Mungkin aku ini tidak di sukai kerana suara aku yang agak lantang mengkritik kepimpinan. Tapi perlu diketahui secara umum bahawa kritikan aku ini bukanlah untuk menjahanamkan DPMM. Aku tiada pentas formal untuk menyatakan ketidakpuas hatian aku dan ahli. Dan dengan dayaku yang ada,aku cuba meluahkan rasa ahli melalui kelas tafaqquh yang di situ aku juga menjadi tenaga pengajarnya. Aku mahukan supaya kepimpinan terkadang itu perlulah mendengar juga luahan ahli-ahli DPMM. Aku tak maksudkan pada semua perkara perlu dengar kemahuan ahli,cuma aku berpesan supaya terkadang itu.Fahamkan dengan ayat ini?Terkadang itu tidak semestinya wajib mengikut semua saja yang ahli mahukan. Dan seperti ini jugalah aku pernah luahkan ketika tafaqquh berlangsung. Aku ingin menjadi seorang yang jujur. Jika tidak puas hati,bukan hanya pandai bercakap di belakang tabir saja. Oleh itu aku tampil bersama masalah ahli supaya dengarlah rintihan hati kami ini. Ya!! Terus terang cakap,aku memang berani kritik jika tidak puas hati. Tapi bukan menyerang membabi buta. Aku sudah gunakan pentas aku sebagai ahli di kelas tafaqquh dan majlis-majlis formal yang lain. Aku tak ingin menjadi mereka yang hanya pandai 'bunyi-bunyi' belakang saja.Jika ada di depan,semuanya bisu seribu bahasa seperti tiada masalah. Itu berlakon namanya!! Dan itu bukanlah sifat seorang pejuang.Tapi lebih kepada petualang!!

Namun aku akui. Aku ada kelemahannya. Mungkin mereka tidak senang kerana aku ini kelihatan seorang yang 'keras','kasar dan apa lagi??? Ataupun mereka yang sebenarnya tidak boleh menerima teguran? Aku insafi yang aku lah sebenar salahnya.... Pernah sekali aku ditegur.Aku didakwa nak pecah belahkan DPMM. Itu dakwaan yang cukup berat!! Hanya kerana aku mengkritik kepimpinan secara berdepan tanpa berselindung disebalik wajah yang hipokrik,aku dituduh sedemikian rupa. Mengapa begini? Maka aku membalas kembali dengan mengatakan bahawa......

"Jangan ingat DPMM ini terlalu kebal sehinggakan tidak boleh dikritik!"

Aku terpaksa berkata begitu kerana sedih dengan tuduhan berat begitu. Aku bukanlah orang yang boikot program! Jika aku tidak pernah datang program dan tidak pernah langsung memberikan kerjasama untuk DPMM,maka aku rela dituduh begitu. Tapi semua itu tak pernah berlaku. Aku sedaya upaya memberikan komitmen kepada DPMM. Kerana DPMM ini milik semua. Bukan milik individu seseorang sahaja. Atau bukan berlegar-legar dikalangan kepimpinan sahaja. DPMM milik ahli. Kepimpinan juga ahli. Ahli ada hak bersuara. Kepimpinan ada hak menerima dan memutuskan sesuatu perkara.

Terus terang aku cakapkan bahawa dari mula lagi aku jejak kaki ke bumi Mansurah ini(8.11.2007 aku mula jejakkan kaki di Mansurah selepas ditauzik)aku dah bertekad bahawa aku akan berkhidmat untuk DPMM walaupun hanya menyapu sampah di tangga markaz DPMM sekalipun!!! Kerana aku dah anggap bahawa aku kerja untuk DPMM seperti mana aku pernah berkhidmat untuk PAS di Malaysia.. Aku aktif dengan PAS sejak dari dulu lagi. Sehinggakan sanggup pertaruhkan keselamatan diri untuk menjaga calon-calon pilihan raya dan maklumat-maklumat rahsia parti.

Tapi takkan kerana aku berkhilaf sedikit dengan DPMM aku dituduh sudah lari dari dasar DPMM?? Wallahi aku tak pernah tentang dasar DPMM. Jika aku menentang dasar DPMM,lebih baik aku jadi orang umno! Lebih baik aku tak payah datang belajar di Al Azhar!!! Aku hanya menentang cara-cara perlaksanaannya saja yang terkadang itu tidak seperti dasar yang diperjuangkan. Aku tak pernah pun tubuhkan pakatan baru untuk jatuhkan DPMM sebab aku juga sayangkan DPMM. Bukan mereka saja yang mengaku sayangkan DPMM. Mungkin ahli nampak seperti aku ketika musim pilihanraya baru-baru ini ada tubuhkan pakatan pembangkang untuk jatuhkan DPMM. Tidak!! Tidak timbul isu ini kerana kita sama-sama ahli DPMM dan PMRAM. Itu hanya gembar gembur dari pihak yang memang dah meluat dari dulu lagi padaku. Bukan pakatan pembangkang,tapi pembangkang perlu ada untuk melicinkan kerja dalam persatuan atau parti. Jika sesebuah negara tiada pembangkang,maka hancurlah negara itu! Dan aku pula bukan semua benda aku bangkang dengan DPMM. Aku ulangi sekali lagi bukan dalam semua perkara aku mengkritik DPMM. Perlaksanaan yang selaras dengan dasar aku setuju 100 %. Yang nampak lari sedikit dari perlaksanaannya,aku tegur. Kita kena ingat,bukan kita yang berstatus pemimpin ini saja yang tahu tentang perjuangan! Ahli juga tahu,bahkan lebih tahu dari kita. Dan kena tahu juga bahawa kita sebelum menjadi pemimpin,kita juga adalah ahli biasa. Jangan kerana jawatan dan pangkat menyebabkan kita saja yang alim tentang perjuangan..

Sebelum pilihanraya dahulu aku pernah menyatakan visi dan misiku. Rupa-rupanya misi dan visiku ini menjadi isu bagi sesetengah orang.Visi dan misi aku ialah rombak kabinet. Mungkin sesetengah yang mendengarnya terasa tiada apa-apa. Sedarlah,itu bukanlah visi dan misi aku yang sebenarnya. Yang sebenarnya ialah aku ingin ubah pemikiran sesetengah ahli yang kelihatan tidak berkembang berdasarkan hukum. Masih ditakuk lama.Teman yang menghubungi aku ketika di England dahulu menginginkan visi dan misi aku.Dia bertanyakan aku ketika di YM. Aku tanpa buang masa terus bagi saja. Sebetulnya aku berikan dalam gurauan. Tidak sangka menjadi visi dan misi aku secara rasmi ketika taaruf calon. Aku juga sempat berseloroh dengan temanku mengatakan bahawa,

"...Kirim salam juga pada semua ahli yang hadir dan katakan pada mereka bekerjalah bersama saya,bukan bekerja untuk saya..."
Diakhiri dengan ketawa yang kecil. Dia juga ketawa kecil. Ayat itu ialah ayat dari PM kita yang dulu,Tun Pak Lah. Aku hanya iktibas saja kata-katanya itu dengan tujuan berseloroh. Namun takku sangka ia menjadi isu juga.

Mengapa aku ingin ubah pemikiran sesetengah ahli kita yang kelihatan jumud?(maaf aku cakapkan)

Kerana aku lihat perkara ini begitu ketara dan menyedihkan. Kita lebih menghukum seseorang itu bukan kerana ilmu,tapi kerana merasakan bahawa kita ini lebih baik dari orang lain. Kita kena tahu,perjuangan kita bukan di DPMM ini saja.Bahkan kita akan pulang ke Malaysia. Dan akan berhadapan dengan pelbagai karenah masyarakat. Kita kena pandai menyesuaikan keadaan selagi tak gugurkan prinsip kita. Kalau kita masih berfikiran jumud,benda ini akan membawa masalah kepada kita untuk berdakwah terhadap orang yang pelbagai fe'el ini! Ini pengalaman aku ketika berjuang bersama PAS. Jika kita sempitkan pemikiran kita,maka orang akan lari terus dari kita. Percayalah....Kita mahasiswa. Bukan budak-budak tadika. Bukalah pemikiran kita selagi mana tidak lari dari prinsip agama.

Apa gunanya kita bertempik,'marilah bersama-sama dalam perjuangan dan bersatu dalam persatuan kita' sedangkan kelas agama yang diputuskan oleh DPMM sendiri kita memandang sepi??? Berapa orang sangat yang mengaku hebat dalam perjuangan datang ke kelas tafaqquh di bawah jagaan DPMM ini?? Jika kelas tafaqquh yang di bawah jagaan DPMM ini pun kita kurang berikan komitmen,bagaimana kita nak jadi pejuang??? Kita lebih berkalut sibuk dengan program dari kelas tafaqquh itu sendiri. Tak percaya?? Cubalah bandingkan kehadiran tafaqquh setiap waktunya.... Mengapa aku tekankan pada kelas tafaqquh ini??? Kerana kelas tafaqquh ini di bawah kelolaan DPMM. Bukan persatuan lain.. Hendak jadi pejuang perlu ada ilmu. Jika akidah masih belum mantap,bagaimana nak jadi pejuang agama????

Mungkin ada yang menganggap aku ini terlalu 'pro' Ustaz Bahry. Ya benar.... Aku 'pro' nya kerana melihat dia ada idea yang bernas untuk kebaikan untuk semua ahli DPMM. Tapi tidak semestinya semua ideanya itu aku setuju. Sebagai contohnya ketika dia membentangkan usul 'larangan supaya tidak boleh adakan program ketika waktu kuliah majoriti ahli DPMM'.. Sebetulnya niat Bahry itu memang baik untuk ahli DPMM. Dia nak ahli DPMM ini berada dalam keadaan yang baik pada setiap ketika. Kerana itu adalah hadaf kita datang belajar di Al Azhar ini. Namun di celah-celah itu aku bangun menyatakan tidak setuju dengan usul tersebut. Dan aku sudah berhujah ketika MAT baru-baru ini mengapa aku tidak setuju. Di akhir MAT aku datangi Bahry secara peribadi menyatakan mengapa aku tak setuju dengan usulnya itu.. Aku mengatakan secara jujurnya pada Bahry,

"Bahry,aku tau ang nak yang terbaik untuk ahli DPMM.Cuma lepas ni ang kena hati-hati ketika kemukakan usul.Check betoi-betoi matan usul itu lain kali."


Bahry pun tidak berkecil hati denganku walaupun aku tidak setuju dengan matan usulnya itu.

Ustaz Adham Al Haraki ada menulis tentangku dalam blognya seperti berikut,

"Jikalau DPMM tidak betul beliau akan mengkritik dengan membina. Jikalau DPMM benar, maka beliaulah akan membenarkan."

Yaaa.. Sememangnya begitulah. Aku kritik DPMM untuk kebaikan DPMM,bukan untuk jahanamkan DPMM... Jika program itu untuk kebaikan ahli,aku dengan semangatnya akan menyeru kepada semua ahli marilah sama-sama berikan komitmen kepada DPMM. Tapi jika aku sebelum ini hanya diam dan tidak pernah mendekati atau meng'imarahkan program DPMM dan tiba-tiba aku bersuara,bak kata orang hanya pandai cakap saja,maka aku boleh dituduh sebagai petualang sekalipun.

Aku sayangkn DPMM. Aku mohon kepada mereka yang lain,jangan kerana aku berkhilaf sedikit dengan DPMM,kamu semua melabelkan aku ini bukan lagi berfikrah PMRAM. Bukan kepada aku saja,bahkan kepada ahli-ahli DPMM yang lain. Tidak bermakna jika kami berkhilaf sedikit dengan DPMM kami ini sudah lari dari perjuangan! Tidak! Sama sekali tidak! Fitnah itu sedang tidur,maka jangan bangunkan ia... Ingatlah semua wahai pejuang-pejuang Islam yang lain.

Di bumi Mesir ini kita adalah PMRAM. Dan PMRAM adalah kita. Jatuh bangunnya adalah dari kita. Sama-sama pertahankannya. Walaupun orang tidak begitu nampak aku ini 'kuat DPMM atau PMRAM',tapi sedarlah aku takkan biarkan PMRAM atau DPMM berkubur di bumi Mesir ini. Aku tetap akan pertahankan PMRAM dan DPMM. Dan aku beri amaran kepada mereka yang cuba-cuba nak menafikan peranan PMRAM di sini! Aku pertahankan PMRAM bukan kerana nama persatuan ini PMRAM,tetapi kerana dasar yang dibawanya! Aku tetap pertahankan PMRAM walaupun terpaksa 'disediakan gelanggang untuk bertarung'!!!!

Kepada semua ahli-ahli DPMM. Aku minta maaf jika ramai yang terasa denganku yang 'kasar' ini.Aku jua punya kelemahan. Aku akui..... Aku sedar ramai dari kalangan akhwat khususnya tidak suka denganku. Sebab itu lah aku kalah dengan undian dari akhwat baru-baru ini. Aku tak pernah membenci kamu semua wahai pelajar puteri Mansurah. Mungkin kamu semua nampak begitu kerana aku ini kelihatan 'garang'. Apa-apa pun aku mengharapkan pelajar-pelajar puteri kita di sini dapat menyesuaikan diri dengan peredaran zaman. Jangan terlalu jumud dalam pemikiran kita(maaf cakap). Berfikiran terbuka maksudku di sini ialah kita tak menggadaikan prinsip perjuangan kita. Aku teramatlah berbangga jika suatu hari nanti kerusi Dewan Muslimat Pas Pusat akan diisi oleh salah seorang pelajar dari DPMM kita ini.....Insya Allah benda ini bukanlah sesuatu yang mustahil.

Untuk Ustaz Adham Al Haraki,terima kasih saya ucapkan kerana sudi menulis tentang diri saya. Walaupun kadang-kadang itu ada yang saya kurang setuju dengan tindakan ustaz,bukan bermakna kita tak sama dalam fikrah perjuangan kita.... Kita berkhilaf dalam perkara furuk. Bukan dalam perkara usul perjuangan. Namun perjuangan kita tetap sama....Saya minta maaf atas segalanya.

Khas kepada kepimpinan baru. Jalankan amanah dengan baik. Kamu semua boleh buat untuk kebaikan DPMM kita. Ahli kita ramai,pandai-pandailah menguruskan dengan elok. Rapatkanlah kembali ukhwah kita. Jika ada masalah,rujuklah mereka yang berpengalaman. Aku tetap memberikan sokongan kepada DPMM. Namun jika sudah tidak diperlukan lagi,aku sedia undur diri dari persada DPMM ini. Kamu semua jangan risau. Aku takkan 'bising' lagi dengan DPMM. Bahkan kamu akan lebih seronok tanpa kritikan dari aku ahli biasa yang hina ini...

Pesanan aku kepada semua ahli DPMM,jika tidak puas hati sekalipun kepada DPMM,jangan sesekali ada niat nak tubuhkan persatuan lain. DPMM sudah mampu menguruskan 'rakyat'nya yang berjumlah 500 lebih orang ini(anggaran ahli yang berdaftar menjadi warganegara). Ada kekurangan,tolong tambahkan..... Mantapkanlah kelas tafaqquh DPMM kita. Terima kasih DPMM kerana mematangkan lagi dunia politikku.......


KITA TETAP PMRAM!!!!!!




P/s : Kepada mereka yang tak jadi ahli PAS lagi,cepat2lah jadi ahli...Balik nanti jangan lupa berjuang bersama PAS.....Takbiiiir!!!

No comments: