15 August 2009

ADA APA DENGAN MARAH???

Assalamualaikum semua..

Kali ini aku ingin berkongsi bersama kawan-kawan tentang satu sifat yang tidak elok bagi semua orang iaitu MARAH! Adakah marah satu keperluan?? Atau perlu dihindari sepenuhnya???





عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ : أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم : أَوْصِنِي. قَالَ: لاَ تَغْضَبْ. فَرَدَّدَ مِرَارًا قَالَ: لاَ تَغْضَبْ. رواه البخاري

Daripada Abu Hurairah r.a. :Bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi SAW: Berikan daku wasiat. Baginda bersabda: Janganlah engkau marah. Lelaki itu mengulangi soalan itu beberapa kali. Baginda tetap bersabda: Janganlah engkau marah. -Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari.


Kefahaman Hadis:

1) Marah - salah satu emosi – banyak punca / sebab yang boleh melahirkannya.


2) Marah/murka Allah – thabit (tetap) sifat ini pada Allah dan tidak boleh dita’wil lagi. Kita wajib meyakini sifat marah Allah tidak sama dengan makhluknya.


3) Sifat marah yang dicela : Apabila lahirnya diluar kawalan serta tidak dikawal dan mengikut hawa nafsu seperti memaki hamun, mencela, memukul, dan lain-lain.


4) Sifat marah yang dipuji : Apabila marah untuk mempertahankan yang hak (kebenaran), marah apabila melihat kemungkaran dan apa yang dibenci oleh Allah.


5) Cara untuk menghilangkan sifat marah :

a. Doa - agar dibimbing oleh Allah.
b. Membiasakan diri dengan zikrullah - membaca al-Quran, bertasbih, beristighfar, dan lain-lain.
c. Sentiasa ingat peringatan-peringatan yang diceritakan Allah dalam Quran. Pahala dan ganjaran orang yang dapat mengawal marah dalam dirinya adalah bidadari Syurga.
d. Ta’wiz (memohon perlindungan dengan Allah) daripada syaitan dan mengambil wudhu’.
e. Ubah kedudukan – daripada berdiri kepada duduk, daripada duduk kepada baring.
f. Berikan hak badan - tidur dan rehat serta tidak memenatkan badan.


Pengajaran hadis:

Hadis ini menerangkan betapa sifat marah itu perlu dihindari oleh setiap mukmin, kerana marah membawa banyak keburukan terhadap diri sendiri juga terhadap orang lain. Jangan marah ertinya mengelakkan sebarang sebab yang membawa kepada kemarahan. la juga bererti menahan marah apabila seseorang itu marah. Erti menahan marah ialah menahan dari melaksanakan tuntutan ledakan marah seperti memukul, memaki hamun atau mengamuk. Seseorang yang gagah perkasa dan handal bukan hanya yang mampu beradu tenaga, bahkan juga orang yang mampu menahan marah. Marah diizinkan hanya apabila ia didorong oleh perasaan mahu membela kebenaran kerana Allah, namun mestilah menurut cara hikmah dan batas yang dibenarkan.


Ehsan dari : http://pismp02ipis.blogspot.com


P/s : Menahan marah itu satu kemestian. Usah membuakkan kemarahan orang itu juga satu kemestian...

No comments: