7 August 2009

DPMM memerlukan 'UNIT AMAL'..........

Assalamualaikum semua....


Umumnya semua sudah mengetahui kewujudan satu unit yang begitu unik ini iaitu Unit Amal. Unit Amal merupakan 'sayap kiri' kepada perjuangan Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Amat malanglah bagi mereka yang mengaku sebagai penyokong atau pendokong parti Islam ini tetapi tidak tahu tentang kewujudan unit ini. Ianya dicetuskan melalui sebuah panduan kertas kerja induk Lujnah Kebajikan Dan Kemasyarakatan DPP Pusat sessi 1989/91. Kemudian disahkan oleh mesyuarat Jawatankuasa kerja DPP Pusat kali ke 4 pada 1 Julai 1989 dengan digerakkan oleh satu unit penajaan seramai 12 orang dari Terengganu yang mempunyai pelbagai pengalaman pasukan sukarelawan beruniform. Itulah serba sedikit sejarah bagaimana penubuhannya berlaku. Dan sekarang ini Unit Amal sudah gah namanya kerana kerja amal yang mereka lakukan. Tidak pernah meminta balasan,hanya mengharapkan keredhoan ALLAH semata-mata. Unit Amal juga pernah mendapat gelaran 'Tentera Merah' ketika operasi menyelamat dan memberikan bantuan kepada mangsa banjir di seluruh tanah air. Banjir besar yang melanda Johor suatu ketika dahulu menjadi saksi kehebatan 'Tentera Merah' ini. Tanpa menghiraukan perbezaan politik,Unit Amal memberikan bantuan semaksimum mungkin. Hanya ALLAH saja yang membalas jasa-jasa mereka. Kini Unit Amal terus mengorak langkah sebagai unit yang begitu berani mempertahankan yang hak! Dua peristiwa demonstrasi terbesar negara menjadi bukti bahawa unit ini sudah sedia untuk digerakkan bila-bila masa demi menjulang agama Islam tercinta. Tidak gentar dengan cabaran dan bahaya,Unit Amal terus mara. Sejuta pujian dan penghargaan pun masih belum cukup untuk disamakan pengorbanan yang mereka telah lakukan untuk Islam.

Berdasarkan perjuangan inilah aku mencetuskan idea supaya ditubuhkan satu unit khas di bawah pentadbiran DPMM. Aku tak inginkan unit ini dilabelkan sebagai unit politik maka aku mencadangkan supaya namanya ditukar. Tapi gerak kerja tetap sama seperti Unit Amal. Walaupun gerak kerja Unit Amal lagi luas,kita boleh hadkan gerak kerja unit khas ini(belum diberi nama) mengikut suasana dan keadaan realiti pentadbiran DPMM kita di bumi Mansurah ini. Aku jamin jika unit khas ini berjaya ditubuhkan,masalah dari segi kehadiran ketika mengangkat beras dan pindahan barang rumah ahli akan selesai sedikit demi sedikit. Bahkan bukan dari sudut itu saja kita akan berkorban,malah ia akan terzahir satu demi satu nanti. Kita letakkan 'tadhiah' itu dahulu ke hadapan. Itulah antara tujuan ia ditubuhkan. Pengerusi yang baru sahaja menaiki kerusi orang nombor 1 Mansurah ini begitu tertarik dengan cadangan ini.

"Cantik cadangan tu.."


Itulah antara perkataan yang terpacul dari mesejnya ketika berYM denganku semalam. Aku harapkan cadangan ini dapat dipertimbangan oleh seluruh exco pentadbiran Mansurah untuk sesi kali ini. Semua ini untuk kebajikan ahli semata-mata. Anggaplah diri kita ini hanya kuli kepada 'rakyat' Mansurah ini. Usahlah bermegah-megah dengan jawatan yang kita ada. Jika 'kuasa' ini menyebabkan kita pasti ke syurga,maka akulah orang yang pertama akan mengejarnya...... Kepada exco Mansurah sekeliannya,jangan risau.... Aku takkan 'bising' dengan pentadbiran kamu semua. Jika diluluskan unit khas ini,aku hanya 'serahkan diri' untuk unit ini saja,tanpa membuat 'bising' lagi terhadap hal ehwal pentadbiran 'exco kerajaan negeri'.......










Unit Amal...............................Segagah namamu......

No comments: