22 July 2010

Malaysia yang dicintai... :-)

Assalamualaikum semua.


Alhamdulillah penulis selamat sampai ke tanah air pada jam 944 malam(20 hb 7) waktu Malaysia. Keluar saja KLIA, abang ipar penulis sudah tunggu di luar. Pada entri kali ini, mungkin tiada apa yang ingin penulis tuliskan. Lebih kepada keseronokan penulis setelah selamat sampai ke tanah air sendiri. Lebih kurang 2 tahun penulis tidak pulang ke tanah air. Namun tempoh penulis ini tidaklah lama berbanding ada di kalangan kawan penulis yang 5,6 tahun tidak pulang. Bahkan ada seorang kawan penulis yang tidak pernah pulang sampailah sekarang. Tempoh 10 tahun yang dilaluinya itu bukanlah 1 tempoh yang singkat.

Sekarang penulis masih lagi di rumah abang ipar penulis di Gombak. Insyaallah hari sabtu ini penulis akan berangkat pulang ke kampung halaman penulis di Gerik, Perak. Penulis akan pulang semula ke Mesir pada 25 hb. 11 2010. Dalam tempoh 4 bulan dari sekarang, dijangka pelbagai aktiviti yang penulis akan lakukan. Antaranya ialah program re union sek. men. dahulu, bertadarus al quran sempena bulan ramadhan di pondok Ustaz Awang Lanai, jadi imam tarawih di pondok, menadah kitab bersama tok guru(nak habiskan mana-mana kitab yang belum dihabiskan), menangkap ikan di Tasik Banding, aktiviti bersama parti Islam Se Malaysia PAS. Insyaallah moga Allah permudahkan segala urusan. 4 bulan bercuti ini, takkan disia-siakan oleh penulis.

Ada orang kata kalau pulang ke Malaysia, tak boleh talaqi kitab. Siapa kata? Di Malaysia penuh dengan pondok-pondok. Nak atau tak nak saja. Nak seribu daya, tak nak sribu dalih. Tak sabar rasanya nak berjumpa adik beradik, tok guru, kawan-kawan dan lain-lain. Ketika penulis pulang kali pertama ke Malaysia dahulu, anak saudara penulis yang sulong masih berumur 6 bulan. Sekarang dia sudah berumur 2 tahun 4 bulan. Dan dia pun dah dapat adik sepanjang tempoh 2 tahun penulis tak pulang ke tanah air. Pada awalnya Nur Amirah Alisya(anak saudara sulong) agak segan dengan penulis. Masakan tidak ketika penulis tinggalkan dahulu, dia masih kecil. Hehehehe. Adik dia yang bernama Erina Maisarah(5 bulan) memang mesra. Hehehe. Mudah mesra dengan orang. Namun dia lebih manja dengan ibunya. Penulis masih lagi ber'mata Mesir'. Maksudnya mata penulis tak boleh tidur lagi jika sudah lewat malam kerana jika Malaysia sudah pukul 12 tengah malam, waktu di Mesir baru pukul 7 malam. Penulis cuba nak tidur, namun tak mampu. Situasi ini memang biasa terjadi kepada sesiapa saja yang baru pulang dari Mesir ke tanah air. Ia berlanjutan lebih kurang 3 hari sebelum dapat membiasakan diri dengan waktu Malaysia.. :-)

Penulis telefon abah penulis semalam. Abah teringin benar penulis pulang awal ke Perak. Buah dokong pun dia dah balut kemas supaya tidak pecah. Terharu penulis.. :-)

Penulis tak tahu lagi nak tulis apa. Penulis doakan moga kawan-kawan semua dalam rahmat Allah. Jangan lupa doakan penulis juga. Moga najah dalam peperiksaan dan semua perkara.. Amiiin..

No comments: