19 December 2009

MOTOR dan AKU........






Assalamualaikum semua......


Motor dan aku??? Hurmm.... Bahasa kali ini santai2 sudah laah....

Pendek citanya.... Aku nak cita tentang motor aku ni.... Dah lama nak tulis tentangnya.. Tapi dok kalut benda lain lagi.. Tu yang tak dan tuu... Dok ilek2 ni aku tulis juga 'MOTOR dan AKU'. Ada member tegoq. Dia cakap, xda benda len ka nak tulih?? Aku jawab balik, biaqlaa cik oi, tulih kat blog ni free ja. Tak kena seduit pon. Kalau pi cc ja kena bayaq. Sejam 2 genih...

Motor aku ni dah beli lama dah... Awai tahun dulu..... Aku beli kat Mansurah.. Tempat aku tinggai... Kan aku belajaq kat Al Azhar cawangan Mansurah.. Hurmm.. Harga dia masa tu L.E. 3600. Kalau tukaq ke duit Malayisa, lebih kurang dalam RM 2250.. Mahai tak?? Entah...... Motor ni aku minat sebab besaq satu.. Pastu sedap bawa.. Cumanya kalau jauh2 tu lenguh jugak laa pasai handle dia tu keras sikit. Pastu kalut tarik clutch lagi.. Jari rasa jugaklah lenguh2 tu.. Tapi apa2 pon memang seronoklaa nek motor ni.. Sekali tengok bentuk dia seghupa motor RXZ kan?.. Betoi dak??? Haaa... Aku tunjuk kat adik aku, dia kata motor Z dah aaa.. Hurm...

Aku simpan lama dah motor ni di Mansurah. Tak bawa kuaq mana2 pon.. Aku try dah nak wat no. plat kat Mansurah. Tapi susah..... Berapa kali aku ulang alik Murur Daqohliah tu.... Dok bukroh2 jaaa... Aku ingat lagi masa bulan posa baru2 ni... Dah la tengah panaih terik... X leh wat jugak no. plat.. Balik2 umah seghupa nak mati tuu.. Dahaga tekak ni... Sabaq ja laaa... Tapi apa2 pon, tima kaseh kepada ustaz Kader(bekas pengerusi DPMM) kerana sudi teman aku wat no. plat. Dia lah peneman setia aku.... Last kali aku frust, bawak balik Kaherah plak. Cuba wat kat Kaherah tengok. Depa habaq kata senang jaa... Aku pon sewalaa keta pengangkut ni angkut motor aku bawak balik Kaherah. Nak bawak sendiri lesen xda lagi.... Sampai2 jaa Kaherah masa tu PMRAM wat majlis umah terbuka kat Asyir. Segan nak pi.... Majlis pon cam nak habis jaa pon.. Takpala yang tuu....

Bila dah lama dok kat Kaherah motor aku ni, tibalah masanya aku wat no. plat untuk diaa. Hehehe. Pi ,pi sehari jaa siap.. Laaaa, mudah sungguh.... Tu dia laaaa. Ish2... Alhamdulillah akhirnya siap jugak no. plat motor aku setelah banyak jugaklah duit aku habis.. Sebelom tu aku nek merata dah motor ni.. Yalaaa, kena bagi panas juga enjin diaa.. Kalau tak lingkup laa enjin.... Bawa motor sekitar kota Kaherah ngan lesen pon takda.. Hehehehe. Tapi takpa, pengalaman besa kena tahan polis ngan sahabat baik aku, ustaz Zubair(kuliah Dirosat ala tul) telah mematangkan aku. Hehehe. Dok pi Arma nek moto jaa.... Paling terbaru pi Majlis ilmu Kutub Sittah nek motor ni jaaa... Wat kering jaa orang Kedah cakap...... Mudah nek moto ni.. Tak yah susah2 dah tunggu bas. Start ja, nak pi mana pon, pi laaaaa.... Sesak2 kota Kaherah bleh selit celah2 keta.. Memang mencabar...... Aku ingat lagi pesan abah aku.."Naik motor di sana elok2lah.. Orang Mesir bawak keta x displin...." Hehehe, abah aku tau mana laaa tuu.. Banyak faedahnya kalau beli motor ni.. bagi pelajar Kaherah laa.. Yang dok cawangan ni tak yah pon takpa.. Tapi pasai pa aku pon beli jugak ni??? Haaaaaa.... Sebab tahun depan aku nak dok Kaherah. Sebab tu aku beli dah siap2....

Sebenaqnya aku cemburu betoi kat geng2 dok pi ngaji kt Masjid Azhar.... Kat masjid Asyraf... Ada motor mudah jaa nak pi ke sana.. Nek bas ghenyah(susah).. Bukan pa... Ada motor ni kot laa ghajin sikit kan.. Besa laaa... Kalau malas2 ni, jumpa plak benda payah(sesak nek bas) terus dia x jadi pi... Ada motor jaaa... Pi ramai2 plak kan.. Konvoi plak.. Pergh!! Memang hilang terus malas tuu.... Berbahagialah mereka yang ghajin mengaji tuuu... Allah... Aku respect betoi laaa... Tuan Guru ustaz Nazrul ngan Tuan Guru ustaz Hairul jangan dok habaq pa dah. Depa dua memang tok guru kita yang memang dah ghajin ngaji. Bukan nak jek, tapi benda sungguh, kena cita laaa..... Kita bertuah kerana usaha mereka inilah kita kenai ramai masyaikh di sini. Betoi x?? Takpala kalau hampa takmau mengiakan pon.. Hurmm... Ni pendapat aku laa kan.. Hampa x setuju mana bleh aku halang...

Tahun depan i.ALLAh aku nak dok Kaherah. Bukan dok sana terus. Tapi lebihkan dok di Kaherah laa. Tahun ni xleh.. Sebab sibuk skit di Mansurah.. Tahun depan i.ALLAH.. Doa2lah moga di mudahkan... Kalau ada bini, bleh ajak sekali bini kita tu ngaji di sana. Motor ada kan??? Nek laa sekali ngan tok laki.. Jangan tok laki jaa pi ngaji.... Kesian bini di umah.. Dia pon nak ilmu jugak....... Tahun depan i.ALLAH lah kalau ada rezeki. Hehehehe. Ni lah serba sedikit kisah aku ngan motor kesayangan aku ni. La ni motor ni dok lepak kat umah Kedah Sabiek. Umah geng2 Kedah dok sementara. Umah Kedah Asyir tengah dok islah la ni... Member aku dok jaga molek jaaa....

Lesen aku tak amek lagi.. Tapi jalan merata dah ngan motor ni. Ish2.. Hehehehe. Lepas Peksa fasa p1 ni cadang nak amek lesen.... Moga dipermudahkan segala urusan....

Motor dan aku..............

Ronda2 Sabiek bersama motor tersayang...... Madinah Nasr....

4 comments:

Z said...

nak dok Kaherah??
berita baik:)

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

hehehe. knp kak lang?? ehem2..

Mohd Al-Amin Daud Al-Azhari said...

assalamualaikum...

xdan merasa naik motor dia.huhuhu..smart gak ek motor tu..

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

wslm syaikhuna..sht ka..hehehehe....tu laa.balik mlsia awai sgt..x merasa laa..hehehe.ustaz dok ngaja lg ka la ni??