4 November 2009

MUJAHIDIN CHECHNYA : MEREKA YANG KITA LUPAKAN.....

Assalamualaikum semua....

Aku teringat satu kisah benar yang pernah berlaku. Perkara ini sama ada kita tahu dan kita tak pernah tahu, atau kita sudah terlupakan mereka. Yaaa, mungkin kita sudah terlupakan mereka iaitu mujahidin Chechen atau Chechnya. Aku masih ingat lagi ketika peristiwa peperangan orang Islam Chechnya sewaktu rancak berlaku. Masa itu aku baru saja tingkatan 1(bahkan peperangan dengan tentera Rusia sudah bertahun lamanya sebelum itu). Aku ada membaca risalah tentang peperangan itu. Dan ketika itu jugalah aku mula mengenali apa itu qunut nazilah. Kami disarankan membacanya. Aku membaca 1 persatu risalah tersebut. Pelbagai cerita sedih terpapar di dalamnya. Cerita tentang kekejaman tentera Rusia la'natullah. Umat Islam bagaikan alat permainan bagi mereka. Episod kekejaman ini bukan lagi rahsia di mata dunia. Namun begitulah. Hanya mengecam saja segala tindakan tak bertamadun Rusia ketika itu. Negara2 Islam yang lain pun begitu. Kecam dan terus kecam tanpa lakukan sesuatu. Umat Islam Chechnya terus dibunuh. Wanita mengandung dibelah perut mengeluarkan bayi. Gadis2 dan is3 dirogol sebelum dibunuh. Membunuh wanita Islam dengan cara menembak menggunakan pistol dikemaluan dan lelaki pula dipotong kemaluan dan banyak lagi siri pembunuhan kejam tentera Rusia la'natullah itu. Umat Islam ramai di dunia ini. Tapi tak mampu untuk menyelamatkan saudara kita di sana. Kerana apa? Kerana penyakit AL WAHNU, iaitu penyakit cintakan dunia dan takutkan mati. Perkara ini Nabi telah nyatakan dalam hadis. Kita memang ramai. Tapi hanya seperti buih dilautan... Allaaaah.



Siri kekejaman terhadap umat Islam bukan saja berlaku di Palestin dan Chechnya, tapi telah berlaku juga sekian lama di merata dunia. Masihkah kita ingat Bosnia? Kashmir? Ambon? India? Patani? Algeria? dan banyak lagi siri pembunuhan beramai2 umat Islam. Kita ramai! Mencecah bilion orang di muka bumi ini. Tapi apa tindakan kita?

Aku fokuskan pada kisah Chechnya ini. Sedarlah bahawa bukan saja umat Islam yang berbangsa arab di Palestin dibunuh dan ditindas. Tapi bangsa yang sama dengan mereka juga mereka bunuh dengan senang hati hanya kerana mereka beragama ISLAM! Mujahidin Chechnya bukan berbangsa arab. Tapi mereka telah dibantu oleh pejuang dari bangsa arab kerana rasa sayang dan kasih sesama saudara seakidah. ALLAAAH.... Bukan saja dari bangsa arab. Banyak lagi mereka yang berbangsa selain dari eropah yang membantu mujahidin di sana. Hanya kerana nakkan SYAHID. Betapa sedapnya mati syahid itu, jika diberi pilihan untuk hidup lagi, mereka nak hidup lagi untuk berperang dan mati syahid. Hidup dan mati syahid, hidup dan mati syahid. Hanya kerana sedapnya mati syahid itu. Mereka tak pernah rasa sakit ketika mati syahid.

(
“Orang yang mati syahid itu tidak merasakan (kesakitan) pembunuhan kecuali sebagaimana seorang diantara kalian merasakan (sakitnya) cubitan.”) - Hadis-

Kita yang nak lawan hawa nafsu sendiri pun masih lemah, jauh sekali untuk kita jadi seperti mereka. Chechnya di dalam bahasa arab di panggil syiisyaan(الشيشان) . Aku masih ingat lagi doa qunut nazilahnya..

Antaranya ialah kita
bermohon pada ALLAH.......

.............. اللهم انصرالاءسلام والمسلمين والمجاهدين في الشيشان.

Rasa seronok dan cemburu kepada mereka. Kesusahan yang mereka tempuh akan dapat balasan syurga untuk mereka. Kita yang senang di dunia ini menyebabkan neraka tempat kita jika lalai dengan kesenangan ini. Na'uzubillahiminzalik..... Mereka iman kuat. Islam mereka kuat. Tatkala ALLAH uji dengan perkara ini, mereka masih kuat berpegang dengan ISLAM. Sedangkan kita yang tak pernah diuji sebegitu oleh ALLAH, kita dah berlagak dan sombong mendabik dada mengatakan iman kita sudah kuat. SOMBONG!!!! Bayangkanlah jika negara kita juga jadi begitu. Thailand dan Singapura bukan semata2 jiran negara. Harus berhati2 dengan mereka. Nak harapkan Indonesia? Kerana isu tarian pun sudah nak berperang dengan kita. Bagaimana mereka ingin membantu kita? Tapi aku yakin masih ada jiwa2 ISLAM dalam diri mereka untuk membantu kita kelak. Pergantungan kita terhadap ALLAH mesti kuat. Senjata bukan aspek utama. Namun benda itu tetap perlu ada untuk menjadi persediaan kita.

Ingatlah, saudara kita bukan saja di Palestin. Namun seluruh dunia mereka bertebaran. Kita memang cintakan saudara kita di Palestin dan ingin membela mereka yang ditindas dan dibunuh oleh Yahudi la'natullah, tapi jangan sampai kita lupakan saudara kita di seluruh dunia yang ditindas kuffar!!

Paling dekat dengan kita ialah PATANI DARUSSALAM. Pernahkah kita terfikirkan tentang mereka? Adilkah kita hanya membela saudara kita di Palestin saja? Penuh di blog2 membicarakan tentang isu Palestin. Sudah bagus kerana membangkitkan isu Palestin. Apatah lagi di sana terletaknya baitul maqdis(qiblat p1 umat Islam)! Namun bagaimana pula ulasan kita dalam blog tentang kekejaman kuffar terhadap umat Islam di negara lain pula? Paling dekat dengan kita PATANI. Tak jauh. Hanya dipisahkan oleh sebatang sungai dan hutan2. Mana ulasan kita? Takkan kita hanya ingin jadi juara dalam isu2 yang popular saja? Hanya kerana nak menunjukkan kita ini juga prihatin terhadap umat Islam? Begitu kah?

Sudah banyak perkara dan sejarah benar telah berlaku dalam dunia ini. Kenangkanlah kembali susah payah mereka itu. Walaupun kita bukan sebangsa dan tak pernah kenal mereka, tetapi kerana saudara seakidah menyebabkan kita teringin benar nak berjumpa mereka. Doalah sama2 walaupun kita tak dapat berjumpa dan berkenalan dengan mereka di dunia ini, muda2han ALLAh izinkan kita berjumpa mereka di syurga nanti. Amiin.

Ya ALLAH ya tuhan kami. Tolonglah agama Islam dan semua umat Islam dan mujahidin dan mereka yang lemah yakni yang ditindas kaum kuffar pada setiap tempat dan pada setiap masa.. Amiin ya ALLAH ya robbal 'Alamin....

Kekejaman Kerajaan KAFIR Thailand terhadap umat Islam PATANI DARUSSALAM boleh lihat di link di bawah,

http://patanikini.wordpress.com/



Gambar2 Mujahidin Chechnya...


Mujahid berbangsa arab di Chechnya..

Panglima Al Khattab yang digeruni Rusia....(berbangsa arab)

3 comments:

Ahmad Kamil bin Muallah said...

Assalamualaikum ust

Bertuahnya mereka yang gugur sebagai syahid. Ketenangan dan kegembiraan terpancar di wajah mereka sebelum disemadikan. Keberanian Panglima al-Khattab dari dulu lagi memang memberi kesan dalam jiwa para pejuang.

Tidak perlu persenjataan yang hebat dan canggih, bahkan mereka berjuang dengan keadaan mereka amat yakin dengan nusrah dan bantuan Allah. Subhanallah.
Mereka adalah singa di siang hari, dan mereka menggunakan masa malamnya untuk bercinta dan berkasih dengan Allah sepuasnya.

Setiap bidikan biasanya akan disertakan dengan ayat "wa ma romaita iz romaita walakinnallaha roma" untuk memelihara iman.

Semoga Allah pilih kita yang hina dan lemah ini sebagai salah seorang para syuhadak.. amin..

PenditaGila said...
This comment has been removed by the author.
PenditaGila said...

Mereka syahiddi antaranya adalah Al-Khatab,Abu Bakr Aqeedah,Abdul Aziz,Muhammad Abu Musa,sayfullah gubdensky,Askha Bida,Abu Dudjana dan lain2 lagi yang terpahat dalam ingatan aku. Al-Khatab mati disebabkan diracun oleh musuh.Allahu akbar