21 November 2009

MENCARI KETURUNAN HAJI HASAN BIN AWANG BESAR




Assalamualaikum semua...




Entri kali ini lebih kepada jejak kasih lah lebih kurang orang cakap.... Saya ingin mencari keturunan saya.... Moyang saya yang bernama Haji Hasan bin Awang Besar.... Di bawah ini saya sertakan sedikit maklumat tentang keturunan saya..

Nenek saya(Halimah) adalah anak kepada Al Marhum Haji Hasan bin Haji Awang Besar, seorang yang sangat disegani dan berpengaruh di Kampung Ulu Mengkuang, Selama, Perak. Haji Hasan adalah pengasas Sekolah Kebangsaan Ulu Mengkuang. Pada tahun 1952 semasa beliau menjadi ketua kampung. Beliau lebih dikenali dengan nama Haji Ahmad di Daerah Selama.

Saya telah diberitahu oleh Paksu saya(Ustaz Kamal), dan paksu saya
pula mendengar dari Al Marhum Haji Syafii bin Hashim(sepupu kepada nenek saya) bahawa keturunan Haji Hasan adalah seperti berikut:

HAJI HASAN bin Awang Besar, bin Abu, bin Ismail, bin Pedu


Kata Haji Syafii bahawa Pedu ialah asal bagi nama Daerah Pedu yang terkenal dengan Tasik Pedu. Pedu berasal dari Negeri Patani Darus Salam. Namun ada setengah penulis sejarah mengatakan bahawa Pedu adalah sempena nama seorang raja keturunan Kedah Siam. Nama baginda(Pedu) yang sebenar ialah Sultan Madzafar Shah III ibnu Khalifah Syarif Abu Bakar Shah, atau di gelar Tuanku Sulong atau Koya Long. Dalam bahasa Siam, Pedu bererti abang atau abang sulong. Baginda pernah menjadi Raja di Kemboja Cempakasari pada tahun 1758 Masihi, juga pernah menjadi raja di Kuala Kangsar Perak.

Perkara ini tidak semestinya bercanggah, kerana Patani dulu adalah daerah/negeri di bawah naungan Kerajaan Islam Kedah Siam dan terletak hampir dengan Kemboja.. Barangkali itu(Pedu) adalah orang yang sama. Jika perkara ini benar maka ertinya Haji Hasan adalah keturunan raja Kerajaan Islam Kedah Siam yang memerintah Patani atau Kemboja. Ini diperkuatkan lagi oleh cerita nenek saya bahawa kami adalah keturunan Long Jaafar. Mungkin dia orang yang sama dengan Tuanku syed Long Jaafar. Baginda(Tuanku Syed Long Jaafar) ialah anak kepada Panglima Bukit Gantang (1824-1862). Dan baginda(Tuanku Syed Long Jaafar) juga merangkap cucu kepada Pedu (Tuanku Sulong). Ditambah lagi adanya anak Pedu yang bernama Syed Long Ismail, barangkali orang yang sama dengan Ismail(moyang kami),dia pula merangkap adinda kepada Panglima Bukit Gantang (Syed Alang Alauddin). Kemudian dengan adanya Abu(moyang kami) dalam silsilah yang diterangkan Haji Syafii sebelum ini yang mungkin adalah Abu Toha yang menjadi Raja Selama/Bagan Serai, dan digelar Keramat Perang, merangkap adinda kepada Long Jaafar.

Namun perkara ini perlukan kajian dan bukti yang tepat.. Sesiapa mempunyai maklumat lanjut mengenai Pedu, saudara mara dan zuriatnya silalah catatkan dalam blog ini.

Moyang saya, Nenda Saerah dan Nenda Sabariah adalah saudaranya(Hj. Hasan bin Awang Besar) yang masih hidup, kedua-duanya berada di Batu Kurau, Perak. Semoga Allah memanjangkan usia mereka berdua dengan kesihatan yang baik..

Anak-anak Haji Hasan ialah (Datuk Long) Badruzzaman kini tinggal di Taman Menteri, Changkat Jering, Taiping. (Datuk Ngah) Azzahari, telah meninggal. (Tok Lang) Halimah, nenek saya. (Tok Teh) Aishah tinggal di Kuala Lumpur; (Datuk Andak) Muhammad Nor, tinggal di Ulu Mengkuang, Selama. Sekarang ketua kampung di sana, mewarisi bakat bapanya. (Tok Cik) Badariah tinggal di Guar Petai, Selama. (Tok Anjang) Zaharah, ibu kepada ustaz Arif Shah, Perak(Usuluddin syukbah Dakwah Al Azhar Kaherah Tahun 4 sekarang) tinggal di Taiping.

Maklumat2 ini saya ambil dari blog Paksu saya(ustaz Kamal). Diharapkan kepada sesiapa yang ada kena mengena dengan keturunan ini bolehlah tinggalkan maklumat di ruangan komen. Kami harapkan sangat dapat menyambung kembali silaturrohim antara adik beradik.


6 comments:

ustazah said...

Salam..
us, Ayah ana ESA BIN ISMAIL BIN AWANG BESAR..
emm...ayh ana habaq, keturunn dia asal pattani jg.
hurmmm...

ustazah said...
This comment has been removed by the author.
محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

yaka...hmm,, sy pon xdpat cri spa plak adik beradik laki hj hasan yg len...nk kena tnya paksu sy plak ni..

Nur Azam Badarulzaman, PhD said...

Salam...

Apa khabar...? Kebetulan terjumpa posting ni...

Nama saya Nur Azam bin Badarulzaman bin Hj Hasan bin Awang Besar. Ust Kamal ialah sepupu saya (saya panggil dia abg. kamal sebab dia lebih tua). Sempat chat dengan dia baru2 ni... kami pun dah lama sangat tak jumpa.

Senang-senang emel le nur_azam@yahoo.com

Komunikasi Dan Penyiaran Dalam Islam said...
This comment has been removed by the author.
Rhusyaf said...
This comment has been removed by the author.