22 September 2009

Mencari kembali 'ASKAR' ku yang dahulu....

Assalamualaikum semua...

Hari ini aku teringat pula kisah lama... Kisah dizaman muda2 dulu(macam sekarang dah tua). Tiba2 rasa nak menaip. Taip saja laa.. Bukan kena bayar pun kan.

Sebentar tadi aku ada terlihat kembali potret lama. Potret aku ketika masih lagi dibangku sekolah menengah. Kelihatan aku segak bergaya(perasan laa tu..:-)) bersama sepasang baju askar abah aku punya(pinjam tu dah bagi balik ka?). Dahulu aku pernah bercita2 untuk menjadi seorang askar. Semangatku berkobar2 ketika itu. Mungkin terkena sedikit biasan dari abah yang juga seorang tentera(pesara). Sememangnya aku benar2 teringin untuk menjadi seorang askar. Minat untuk memegang senjata. Di samping aku menyukai kerja yang mencabar. Filem2 berkenaan ketenteraan pasti aku tengok dengan khusyuk(khusyuk laa sangat sampai orang panggil pun tak perasan). Cerita perang apa yang aku tak tengok?? Boleh dikatakan keluar saja cerita perang baru,aku pasti tengok. Memang minat giler laa(giler pun tak minat camtu). Abah pula suka menceritakan pada aku sejarah dan keberanian anak melayu ketika di dalam peperangan. Aku kagum. Orang melayu bukanlah selemah yang disangka. Buku2 tentang ketenteraan puas aku baca. Game perang pun aku layan(tu dia aih,sampai tera tu laaa). Nak ceritakan bahawa memang aku minat sangatlah dengan askar ini. Sehinggakan aku pernah bercita2 lepas SPM saja aku nak masuk KAGAT(Kor Agama Angkatan Tentera). Senjata mesingan M-16 dan GPMG aku pernah pegang. Tapi sayang,hanya pegang saja. Tak pernah membidik peluru lagi(frust giler).


Ketika tingkatan 2 di SMAYK(kenangan di asrama Ehsan).

Abah pernah cakap,

"Kalau hang balik(dah abis ngaji laa) degree ja,kapten Kagat teruih la hang."
Abah ketika dalam askar suatu ketika dahulu...

Aku dengar saja lah. Benar juga kata2 abahku itu,kerana ustaz aku yang belajar di Mesir dahulu(Mansurah juga), balik Malaysia sekarang dah sandang kapten Kagat. Aku pun tambah semangat lagi lah. Lepas SPM aku bertekad nak masuk Kagat. Masa tingkatan 3 dulu aku pernah temuduga untuk memasuki perantis(sek.tentera di N9 kalau tak silap aku la). Tapi gagal.

Aku masih kekal lagi di Yayasan Khairiah(ada hikmahnya aku tak dapat masuk perantis). Tamat saja SPM,aku masuk pondok(nak sucikan hati yang kotor ni.Memang susah.Jangan berlagak baik laa yaa kawan2). Setelah setahun berada di pondok, cita2 untuk menjadi askar mula kabur,samar...... STAM yang dahulunya pun aku tak duga untuk dudukinya,mula membibitkan rasa ingin padanya(STAM). Keinginan aku untuk ke Mesir mula menyelubungi. Akhirnya aku padamkan niat aku untuk memasuki angkatan tentera Malaysia(ATM). Dan aku mula bersedia untuk STAM pula. Aku sedar, ALLAH lorongkan hati ini ke arah 'Mesir'. Bukan lagi 'askar'. Aku sedar hakikat ini. Aku tak toleh kebelakang lagi. Lantas siap siaga untuk ke Mesir pula. Dan akhirnya aku selamat sampai di sini(Mesir). Aku bersyukur kerana ALLAH lorongkan aku ke sini. Suatu tempat yang tak pernah aku terduga akan sampai. Aku mula terfikir,ada hikmahnya aku tak lulus temuduga perantis dulu. Jika tidak,aku pasti bukan lagi pelajar yang beraliran agama(bukannya tak beragama). Kerana selepas perantis aku mungkin pula ke maktab tentera darat atau akademik tentera Malaysia. Dan seterusnya mungkin cebisan aliran agama dalam tubuhku akan lenyap terus. Namun ini semua ALLAH telah aturkan untukku. Benda ini(ke Mesir) sudah ada dalam Suluhi Qodim(patut dan padan bagi ALLAH mengadakan perkara ini sedia kala lagi) ALLAH lagi dan ALLAH simpan dahulu dalam Qobdoh(genggaman) Nya. Cuma ALLAH tak Tanjizi Hadis(luluskan pekerjaan iaitu mengadakan perkara mumkin) saja lagi perkara itu(ke Mesir). Dan sekarang ALLAH dah Tanjizi Hadis aku ke Mesir. Kalau nak tahu dan faham istilah2 tadi(suluhi qodim,tanjizi hadis dan qobdoh),belajarlah ilmu kalam atau ilmu tauhid. Nanti jumpa lah ia.

Berbalik kepada kisah tadi, kini sudah 2 tahun aku berada di sini(Mesir). Cita2 untuk menjadi askar terus berkubur tanpa kesan. Namun abahku masih mempromosikan 'kapten Kagat' padaku. Secara jujurnya aku tak berminat lagi untuk menjadi askar(tapi kisah,cerita,game dan filem perang aku tetap meminatinya). Sudah tak nampak lagi bibit dalam hatiku ini untuk menaruh minat pada askar. Aku pun tak pasti mengapa. Yang aku nampak hanyalah sekolah lama aku(yayasan khairiah) untuk mencurahkan bakti di sana kembali. Kalau boleh aku tak mahu terikat dengan kerajaan(tak jadi kesalahan langsung kerja dengan kerajaan). Nanti kehidupan aku tak bebas untuk berpolitik(berjuang dengan PAS naa..). Kalau kawan2 nak kerja dengan kerajaan, sila lah. Gaji tetap halal walaupun kerajaan BN yang memerintah. Jika kerajaan kafir sekalipun, harus, makan gaji dengan kerajaan tersebut.

Adakah aku perlu mencari kembali 'askar' ku yang dahulu? Atau biar saja ia terus berkubur sepi? Dulu aku pernah terfikir, jika berada dalam askar, mudah untuk aku mengangkat senjata melawan musuh ALLAH. Tapi kini jika ingin berjihad melawan musuh sekalipun, dengan senjata parang pun sudah boleh(memadai). Tidak perlu mengharapkan pada M-16 atau GPMG saja. Dan paling utama ialah pengharapan kita pada ALLAH. Pengatur segala2nya............ Jika 'askar' itu ingin meresapi tubuhku kembali, bukan kudratku untuk menolaknya lagi....

No comments: