5 September 2009

APAKAH ITU TARIAN POCO-POCO???

Assalamualaikum semua....

Bagaimana puasa kawan2 semua?? Kuwaisin yakni?? Sekarang sudah memasuki 'penggal kedua' bulan Romadon....Ibadat kita bagaimana?? Adakah sehebatnya kita ketika membeli atau berniaga di bazar Romadon??

Entri kali ini aku ingin mengulas sedikit tentang satu tarian yang diberi nama 'Tarian poco-poco'..
Secara jujurnya,aku tak pernah mendengar langsung apa jenis tarian ini. Namanya begitu asing bagiku. Cumanya aku mula mengenali dan tahu serba sedikit bila terbaca di blog2. Di samping itu juga,YM dari kawan2 pun aku terima. Mengatakan tarian ini begini dan begitu. Pada mulanya aku tidak ambil kisah sangat kerana tidak pernah tahu dan mendengar tentang kewujudan tarian ini. Tapi bila aku mula membaca tentangnya di blog2 saudara yang lain,maka aku mula tahu sedikit demi sedikit. Bila aku buka blog ini. http://idhamlim.blogspot.com/2009/08/poco-poco-yg-tersirat.html
Aku mula membacanya dengan teliti. Apa yang enak atau indah sangat sehinggakan orang mula perkatakannya? Adakah ia begitu popular sedangkan aku tak pernah tahu tentang kewujudan tarian ini. Aku selalu juga mengambil tahu hal semasa. Tapi aku tak pernah tahu pula tentang tarian ini.

Orang mula memperkatakan tentang tarian ini. Rupa2nya(mengikut dakwaan mereka) tarian ini berasal dari Philipina. Sebetulnya 'haram satu habuk pun' aku tak pernah tahu ia datang dari mana. Jadi aku tak boleh buat andaian sendiri. Adakah benar ia adalah tarian keagamaan orang kristian di Philipina? Atau hanya tarian kebudayaan?? Itu aku tak tahu. Kawan2 boleh rujuk di blog2 ini. Tentang asal usulnya.

- http://kampungayer.com/tamu2kitani2/2009/08/26/rahsia-asal-usul-tarian-poco-poco-dari-email-kawan/

- http://maihani-hunnybee.blogspot.com/2009/08/rahsia-asal-usul-tarian-poco-poco.html

- http://ungkes.blogspot.com/2008/09/poco-poco-versus-pato-pato.html

- http://www.topix.com/forum/world/malaysia/T7M7J5VBHNO9I3374/p4

- http://www.khairuladli.com/2009/08/haramkah-tarian-poco-poco.html

Dan banyak lagilah link2 tentang tarian ini. Pada mula aku membaca kisah tarian ini,aku tak dapat bayangkan lagi bagaimana bentuk tarian ini. Adakah seperti tarian zapin,inang,kuda kepang,ballet,silat,perang briged Para,hip hop atau sebagainya..? Mengapa mereka mengatakan haram? Aku tercari2 di mana boleh aku melihat keadaan tarian ini. Aku mula membuka youtube. Mencari saja di situ. Dan akhirnya aku jumpa. Setelah aku melihat rupa tarian itu bersama iringan lagunya,barulah ku tahu dan kenal begini rupanya bentuk tarian poco2 ini.

Sekarang aku bukan nak ulas tarian itu kerana berasal dari Philipina dan tarian agama kristian. Sebab aku masih kurang jelas tentang itu. Setelah aku melihat bentuk dan cara tarian ini,aku nak ulas tentang masalah lain yang berlaku. Apakah masalah itu?? Masalah yang berlaku ialah percampuran lelaki dan perempuan ketika menari. Ini terang2 memang ada masalah. Bercampur lelaki dan perempuan bukannya haram mutlak. Namun ia haram bila tidak syarie. Mesyuarat dan kelas pengajian juga bercampur antara lelaki dan perempuan. Tapi ada batasnya. Ikhtilat tidak syarie inilah yang tidak dibenarkan. Tapi bila aku tengok 'selamber ja' mereka menari bersama2 tanpa rasa segan. Yang bertudung cara bertudung lah. Yang mak orang cara mak orang lah. Yang bapak orang juga apa kurangnya?? Masing2 menunjukkan skill masing2. Ah! Memang menarik pandangan sesiapa yang melihat tarian ini. Apatah lagi jika yang menari itu perempuan. Dengan gaya lenggak lenggoknya,lelaki mana yang tidak 'jatuh terduduk'??
Boleh dikatakan disetiap kenduri kahwin,pasti tarian ini disembahkan. Seperti sudah menjadi adat orang kita. Tolonglah. Jangan biarkan perkara seumpama ini menjadi adat kita. Kelak buruk kesannya. Di majlis2 keramaian pegawai2 kerajaan juga dihidangkan tarian ini. Yang menari itu siapa,kalau bukan orang perempuan? Jika lelaki yang menari berapa orang yang nak saksikan?? Sungguh rugi bila anak dara atau bini orang menjadi tontonan free orang ajnabi! Rugi mampuih!! Suaminya hanya tengok saja bininya menari depan orang. Sepatutnya kemahiran yang bini dia itu ada,guna kanlah ketika di dalam rumah. Menarilah sampai 'lembik lutut' sekalipun. Untuk suami. Peduli paaa.

Jika menari yang tak diambil dari mana2 agama sekali pun kalau berlaku perkara yang sedemikian(percampuran bebas lelaki perempuan),ia tetap haram juga. Mungkin tarian ini kita boleh kiaskan kepada senaman contohnya. Bersenamlah puas2 sebagai riadhoh untuk sihatkan badan. Tapi lakukan secara berasinganlah. Dok pi campuq laki pompuan tu pasai paa?? Yang perempuan pula megah menayang lemah lembut badan mereka itu. Laki mana yang tak 'pecah air liur'?? Itu baru dilihat dari sudut praktikalnya saja. Tapi kalau betullah seperti yang didakwa(datang dari upacara agama kristian) maka,ahli agama negara kita bolehlah keluarkan kenyataan. Dan mereka lebih tahu untuk mengeluarkan hukum. Supaya tidak membuatkan masyarakat kita terus leka dengan tarian 'ntah apa2 ntah' ini. Baik tarian perang komando lagi seronok tengok. Ataupun tarian seni mempertahankan diri capoeira."Paranaweeee....paranawe parana....."

Dan tarian ini juga telah diperkenal secara meluas di negara kita. Budak sek. ren. pun sudah diajar. Ajaq depa ilmu aqidah 'Asyairoh ngan Maturidiah lagi baguih.... Dapat pahala. Dan depa pon bleh kenai ALLAH....Hurm...Kebanyakan U pun ada juga. Camna aku bleh tak tau ni??

Aku ingat lagi masa BTN 2007 sebelum datang Mesir. Petang2 riadhoh bersenam aerobik diiringi muzik. Tapi kenapa perlu campur laki perempuan? Buat malu betul. Macam dah jadi program joget lambak lah pula. Ciss!! Pelajar agama diperkotak-katikan begitu saja. Janganlah bagi adat kebiasaan majlis2 kerajaan,iaitu joget2 ini menular ke dalam jiwa orang lain. Hampa yang ketegaq tak mau dengaq cakap orang ni,sorang2 sudah laah. Dok babitkan orang lain plak. Apa cer??

Tapi itulah realitinya... Majlis2 makan contohnya jika membabitkan orang kenamaan ini pasti ada nyanyian atau joget2. Yang jadi mangsa bini oranglah. Suami orang lain tumpang tengok saja. Biasalah.... Tayangan free.... Chaaarr betoi!!!

Sudahlah. Malaslah aku nak tulis panjang2. Kita fikirlah elok2. Jika benar kajian ulamak tentang tarian ini mengatakan haram nanti,haramlah... Tak payah nak cari alasan. Nak sihat badan lah apa lah. Senaman lain banyak lagi tak mahu buat. Tuuu. Solat sunat ratusan rokaat tu. Di situ senaman paling baik. Dok galak wat tarian 'mengiurkan' ini pasai paa?? Bak kata ustaz Azhar Idrus, "Tok imam pun solat maghrib boleh baca qunut..." sebab tengok tarian ini.

Romadon Kareem...........

P/s ; Jangan jadi hantu pocong sudah laa ek....Hehehehehe

No comments: